Miniprzewodnik po Berlinie i Poczdamie

cyfrek
Jeśli zaopatrzyliśmy się już w Wohenende Ticket lub Brandenburg Ticket i dotarliśmy do Berlina w pogodny weekendowy dzień i wysiedliśmy na dworcu głównym (Hauptbahnhof) to pora wybrać się na zwiedzanie Berlina i Poczdamu.

Wycieczka po Berlinie i Poczdamie

Zgodnie z zapowiedzią w niniejszym artykule postaram się opisać przykładową trasę zwiedzania Berlina oraz Poczdamu.

Jeśli zaopatrzyliśmy się już w Wohenende Ticket lub Brandenburg Ticket i dotarliśmy do Berlina w pogodny weekendowy dzień i wysiedliśmy na dworcu głównym (Hauptbahnhof) to pora wybrać się na zwiedzanie.

Naszą trasę proponuję rozpocząć od Reichstagu, ponieważ znajduję się on niedaleko dworca, to naszą wycieczkę możemy rozpocząć pieszo. Wychodząc z dworca głównym wejściem kierujemy się na południe przechodząc przez Sprewę i mijając fontannę ukrytą w chodniku, która podświetlona w nocy daje prawdziwy spektakl. Kompleks parlamentarny znajduje się po naszej lewej stronie. Niestety aby go zwiedzić należy odstać w swoje w kolejce - jednak w ok. pół godziny powinna przyjść nasza kolej. Wstęp do obiektu jest bezpłatny.

Kierując się dalej na południe docieramy do ulicy Eberdstrasse i naszym oczom ukaże się Brama Brandenburska. Znajdując się przy Bramie Brandenburskiej mamy dwie opcje. Możemy udać się na wschód, gdzie idąc przepiękną ulicą Unter der Linden dotrzemy do wyspy muzeów, na której w zasadzie możemy spędzić cały dzień i zwiedzać takie muzea jak; Muzeum Pergamońskie (Zbiory Sztuki Starożytnej, Muzeum Azji Przedniej, Muzeum Sztuki Islamskiej), Stare Muzeum (Muzeum Egipskie i Antikensammlung), Muzeum im. Bodego, Nowe Muzeum czy Starą Galerię Narodową. Wstęp do muzeów jest oczywiście płatny, aby jednak taniej zwiedzić muzea Berlina i Poczdamu można zaopatrzyć się w WelcomeCard. Najlepiej ją nabyć ją w sklepie z pamiątkami przy Bramie Brandenburskiej lub przy Fernsehturm, a także przy Europa-Center. Można ją nabyć także w większych punktach BVG i S-Bahn Berlin np. Hardenbergplatz, Alexanderplatz.

Za wyspą muzeów znajduje się wart uwagi Berliner Dom, czyli ewangelicka katedra. Kierując się dalej na wschód ulicą Karl-Liebknecht Strasse, a następnie skręcając w prawo Sprendauer Strasse, a następnie w lewo w Rathausstr. miniemy po prawej stronie czerwony ratusz, a po prawej wieżę telewizyjną, na szczycie której znajduje się obrotowa kawiarnia. Wjazd na wieżę jest płatny i kosztuje kilka euro jednak widok roztaczający się z góry jest bezcenny. Udając się dalej ulicą Rathausstr. dotrzemy do Aleksanderplatz, gdzie możemy zobaczyć ogromny słoneczny zegar.

Następnie z Aleksandetplatz możemy się udać linią metra U2 na stację Stadtmitte, gdzie zwracając się na południe ulicą Friedrischstr. dotrzemy do Check Point Charlli, czyli dawnego posterunku wojsk amerykańskich przy murze berlińskim oddzielającym Berlin Wschodni od Zachodniego. Następnie musimy trochę wrócić ulicą Friedrischstr. i skręcić w lewo w MauerStr., którą dojdziemy do LipzigerStr. Na rogu obu ulic znajduje się muzeum komunikacji, które naprawdę warto zobaczyć. Kierując się dalej ulicą LipzigerStr w kierunku zachodnim dotrzemy do Potsdamerplatz, gdzie znajduje się kompleks Sony Center z ogromnym ekranem oraz kinem Imax, moim zdaniem warto zobaczyć ten przykład nowoczesnej architektury Berlina. Z Potsdamerplatz udajemy się w kierunku na północ ulicą Ebertstrasse, gdzie po prawej stronie znajduje się Pomnik Pomordowanych Żydów Europy.

Podążając dalej Ebertstrasse dotrzemy w okolice Bramy Brandenburskiej gdzie możemy kontynuować naszą podróż. Tutaj możemy zdecydować czy chcemy zobaczyć Siegessaule czy podążamy ku ogrodowi zoologicznemu. Jeśli udajemy się na zachód ulicą Strasse des 17. Juni dotrzemy do statuy Siegessaule (Kolumny Zwycięstwa, która pierwotnie była bliżej parlamentu), a wejście na nią kosztuje 3 Euro – naprawdę warto.

Jeśli jednak nie zdecydujemy się na zwiedzanie Siegessaule to możemy przy Bramie Brandenburskiej skorzystać z linie metra U55 i dotrzeć na dworzec główny, na którymz kolei przesiadamy się na S-Bahn lini 5, 7, 9 lub 75 i udajemy się na dworzec Zoologisher Garten, gdzie dosłownie przy samym dworcu znajduje się największy ogród zoologiczny Berlina, a w którym znajdziemy jedną z największych kolekcji dzikich zwierząt na świecie. Przy zoo funkcjonuje również akwarium. Cena wstępu do zoo to 12 euro dla osoby dorosłej, natomiast bilet wstępu do zoo i akwarium to 18 euro, dzieci od 5 do 15 lat płacą połowę ceny. Nie jest to niska cena, jednak to co zobaczymy w środku naprawdę jest tego warte. Obok dworca zoologicznego znajduję się Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma, który został zniszczony podczas bombardowania w czasie II wojny światowej.

Następnie z dworca zoo udajemy się Pałac Charlottenburg. W tym celu wykorzystujemy linię metra nr U2 wysiadając na przystanku Bismarkstrasse, a następnie idziemy w kierunku zachodnim do skrzyżowania z ulicą Kaiser-Fridrich-Strasse i dalej kierunku północnym. Docierając do skrzyżowania z ulica Otto-Suhr-Allee i tam po lewej stronie będzie znajdował się pałac Charlotteburg. W pobliżu mieści się również Muzeum Egipskie, które naprawdęjest godne uwagi. Wracając jednak do pałacu to oprócz zwiedzania jego wnętrz możemy również przechadzać się po kompleksie ogrodowym, który zapiera dech w piersiach.
Przedstawiony plan wycieczki do Berlina to absolutne minimum jakie powinniśmy zobaczyć, jednak to miasto ma do zaoferowania znacznie więcej. Zdaję sobie sprawę, że aby zobaczyc wszystko to nie wystarczy nam jeden dzień. Sam osobiście byłem w Berlinie kilka razy i za każdym razem zwiedzaliśmy inne miejsca.

W pobliżu, a tak naprawdę na rogatkach Berlina leży jego satelickie miasto Poczdam, które jest stolica Brandenburgii. I jeśli chcielibyśmy zwiedzić to przepiękne miasto, to proponowałbym poświęcić na to cały dzień.

Aby dostać się do Poczdamu najlepiej po dotarciu do Berlina na dworcu głównym przesiąść się w do pociągu RE1, który zatrzymuje się na stacji Potsdam Park Sanssuci. Następnie udając się ulicą Am Neuen Palais dotrzemy do Nowego Pałacu i Uniwersytetu Poczdamskiego. Następnie udajemy się w kierunku wschodnim i zwiedzamy Park Sanssuci, który jest dawną letnią rezydencją Fryderyka II Wielkiego. Obiekty na terenie parku, które koniecznie trzeba zobaczyć to: Pałac Sanssouci, Grota Neptuna, Pałac Neue Kammern, Galeria Malarstwa, Pawilon chiński, Antikentempel, Świątynia Przyjaźni, Nowy Pałac, Belweder na wzgórzu Klausberg, Pałac Charlottenhof, Łaźnie rzymskie, Kościół Pokoju, Nowa Oranżeria. Niestety wstęp do większości obiektów jest płatny jednak naprawdę warto zainwestować kilkanaście euro i zobaczyć wspaniałe wnętrza pałacowe tętniące przepychem. Proponuje również zobaczyć ruiny znajdujące sięnie w samym kompleksie parkowych, a trochę na północ od Pałacu Sanssouci – widać je z północnego tarasu pałacu – które przypominają swoją architekturą budowle antycznej Grecji.

Po zwiedzaniu najlepiej dotrzeć na dworzec główny w Poczdamie korzystając z linii autobusowej nr 695, której przystanek znajduje się przy Pałacu Sanssouci. Na dworcu przesiadamy się do pociągu RE1 lub S-bahn nr 7, które dowiozą nas na Berlin Hauptbahnhof, skąd odjedziemy pociągiem do Szczecina, który odchodzi o 21:34, oczywiście z przesiadką w Angermünde.

W kolejnym artykule postaram się opisać weekendową podróż do Drezna.

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)