Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejny krok ku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Marek Jaszczyński
Koncepcja przystanku kolejowego Police Osiedle. Koszt uruchomienia  SKM, czyli modernizacja infrastruktury wraz zakupem taboru, to kwota od 580 mln zł do 780 mln złotych
Koncepcja przystanku kolejowego Police Osiedle. Koszt uruchomienia SKM, czyli modernizacja infrastruktury wraz zakupem taboru, to kwota od 580 mln zł do 780 mln złotych Wizualizacja Maciej Sochanowski
Do 4 czerwca można było wnosić uwagi i wnioski dotyczące Studium Wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Dokument odpowie na pytanie, na jakich zasadach i w jakim zakresie będzie działać SKM. Jaka będzie

- Studium to analiza techniczno- ekonomiczna inwestycji - mówi Maciej Sochanowski, jeden z autorów dokumentu. - Przedstawiliśmy trzy opcje wykonania z dokładną analizą, w jaki sposób miałoby to funkcjonować.

Docelowo Szczecińska Kolej Metropolitalna ma składać się z czterech linii łączących Police, Goleniów, Stargard i Gryfino ze Szczecinem - które na obszarze miasta utworzą również kolej miejską. W pełnym zakresie SKM ma zacząć działać w 2021 roku. Zdaniem autorów studium, SKM ma przyszłość, bo od 2020 do 2030 roku zacznie wzrastać liczba pasażerów na kolei, kosztem indywidualnego transportu samochodowego.

Budowa SKM ma być etapowana, docelowo ma powstać łącznica kolejowa do Osiedla Chemik. Kolej ma odebrać pasażerów autobusom

- Etap "0" inwestycji to faktycznie stan istniejący, stanowiący punkt wyjściowy - tłumaczy Maciej Sochanowski, jeden z autorów studium wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Dotyczy uruchomienia sieci SKM na liniach kolejowych, gdzie obecnie prowadzone są regionalne przewozy pasażerskie, tj. na liniach: nr 351 na odcinku Szczecin - Stargard Szczeciński, nr 273 na odcinku Szczecin - Gryfino, nr 401 Szczecin - Goleniów - Świnoujście z odgałęzieniem na linię 402 i 434 do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów.

W opcji "1" założono budowę sieci SKM na wspomnianych wyżej liniach i dodatkowo modernizację linii nr 406 Szczecin - Trzebież na odcinku ze Szczecina do Polic wraz z budową nowego przystanku. W opcji "2" modernizacja linii do Polic wiąże się z budową odgałęzienia do Osiedla Chemik z dwoma wariantami przebiegu.

W pierwszym wariancie odgałęzienie ma być poprowadzone w pasie drogowym ul. Piłsudskiego. W drugim wariancie odgałęzienia w okolicy przystanku Szczecin Mścięcino ma być poprowadzone po obrzeżach miasta z węzłem przesiadkowym przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Autorzy opracowania przygotowali prognozy dotyczące przewozów pasażerskich. Jest to prognoza na rok 2021 w scenariuszu optymistycznym, kiedy SKM powinna zostać uruchomiona w pełnym zakresie. Przyjęto, że główne potoki pasażerów wygenerowane zostaną z przejęcia z komunikacji autobusowej. Zakłada się, że nawet do 50 procent pasażerów może przejść do komunikacji SKM.

Przyjęto także, że co 10 kierowca porzuci swoje pojazdy i skorzysta z kolei. Ile pasażerów może korzystać z SKM? W dni robocze potoki pasażerów szacuje się na 14 153, w soboty i wolne od pracy na 7 077 pasażerów. Średniodobowo 11 293 osoby.

Autorzy opracowania są zdania, że uruchomienie kolei metropolitalnej będzie stanowić dla Szczecina uzupełnienie sieci transportu miejskiego poprzez zintegrowanie z liniami tramwajowymi i autobusowymi. Wiąże się z wprowadzeniem jednego biletu metropolitalnego na przejazd wszystkimi środkami transportu publicznego, co ma ułatwić i zachęci do korzystania z komunikacji zbiorowej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto