Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jesteśmy bliżej budowy Szczecińskiej Kolei Metroplitalnej

Marek Jaszczyński
Wizualizacje
Studium wykonalności Szczecińskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dokument odpowie na pytanie na jakich zasadach i w jakim zakresie będzie działać SKM

- Studium to analiza techniczno- ekonomiczna inwestycji - mówi Maciej Sochanowski, jeden z autorów dokumentu. - Przedstawiliśmy trzy opcje wykonania z dokładną analizą w jaki sposób miałoby to funkcjonować.

Docelowo Szczecińska Kolej Metropolitalna ma składać się z 4 linii łączących Police, Goleniów, Stargard i Gryfino ze Szczecinem - które na obszarze miasta utworzą również kolej miejską. T oznacza reaktywację zaniedbanych przystanków kolejowych na terenie miasta. W pełnym zakresie SKM ma zacząć działać w 2021 roku.

Etap "0" inwestycji to faktycznie stan istniejący. Dotyczy budowy sieci SKM na liniach kolejowych, gdzie obecnie prowadzone są regionalne przewozy pasażerskie tj. na liniach; nr 351 na odcinku Szczecin Stargard Szczeciński, nr 273 na odcinku Szczecin - Gryfino, nr 401 Szczecin Goleniów Świnoujście z odgałęzieniem na linię 402 i 434 do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów.

W opcji "1" założono budowę sieci SKM na wspomnianych wyżej liniach i dodatkowo modernizację linii nr 406 Szczecin - Trzebież na odcinku ze Szczecina do Polic wraz z budową nowego przystanku.

W opcji "2" modernizacja linii do Polic wiąże się z budową odgałęzienia do Osiedla Chemik z dwoma wariantami przebiegu. W pierwszym wariancie odgałęzienie ma być poprowadzone w pasie drogowym ul. Józefa Piłsudskiego. W drugim w okolicy przystanku Szczecin Mścięcino ma byc poprowadzone po obrzeżach miasta z węzłem przesiadkowym przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Czy SKM ma przyszłość?

Autorzy studium uważają, że do 2020 roku będzie wzrastał popyt na przejazdy transportem samochodowym indywidualnym z 78 procent w 2010 roku do 82 procent w 2020 roku. Dalej, do 2030 roku nastąpi stopniowe zmniejszanie udziału indywidualnego transportu samochodowego tak, by osiągnąć poziom 77 % w 2030 roku. Natomiast popyt na przewozy kolejowe od 2020 roku będzie się zwiększał i osiągnie 13 procent w 2030 roku przy 8,2 procent w 2010 r. i 7 procent w 2020 roku.

Jakie będą efekty uruchomienia SKM? Dla Szczecina będzie stanowić uzupełnienie sieci transportu miejskiego poprzez zintegrowanie z liniami tramwajowymi i autobusowymi. Wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego na przejazd wszystkimi środkami transportu publicznego w SOM znacznie ułatwi podróżowanie i zachęci do korzystania z transportu publicznego.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto