Ogromny budżet imprezy
Wydatki miasta zostały podzielone na dwie grupy.
Pierwszą grupą kosztów były wydatki związane z przygotowaniem terenów Łasztowni, organizacją ruchu samochodów w czasie regat, podniesieniem estetyki miasta czy pracą Biura ds. Organizacji Regat 2007. Koszty te zamknęły się w kwocie 19 mln zł. Budżet samego Biura ds. Organizacji Regat, które miało za zadanie przygotować imprezę, w tym obsługę mediów, wynosił łącznie nieco ponad 9 mln złotych.
Drugą, najważniejszą z punktu widzenia miasta grupą wydatków, były koszty związane ze zmianą infrastruktury miejskiej: oświetlenie Trasy Zamkowej, przebudowa ulic i ścieżek rowerowych, rewitalizacja Mostu Długiego i Parku Żeromskiego oraz adaptacja terenów wodnych i pogłębianie podejść do nabrzeży. Te wydatki zamknęły się w kwocie prawie 32 mln złotych. W tej grupie kosztów znajdują się także zobowiązania miasta wynikające z umowy z STI - na opłaty portowe, transport i obsługę załóg, organizację parady, zabezpieczenie regat, nagrody, zabezpieczenie terenu czy pobyt gości przeznaczono kwotę 4,5 mln złotych.
Jak podkreślał Tomasz Banach, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Szczecina ds. Organizacji Regat, wykonane remonty i zmiany infrastruktury będą na długo służyły mieszkańcom miasta i turystom odwiedzającym Szczecin.
Pieniądze na organizację całej imprezy pochodziły z budżetu miasta, województwa oraz państwa. Natomiast wpłaty od sponsorów regat wyniosły 1 mln 400 tys.
Sukces promocyjny i organizacyjny
Podczas konferencji prof. Dariusz Zarzecki, odpowiedzialny za analizę ekonomiczną imprezy, podjął próbę oszacowania wpływów do budżetu oraz do kieszeni prywatnych przedsiębiorców. Podkreślił także wielki sukces organizacyjny. Ankietowani bowiem w większości ocenili przygotowania bardzo dobrze.
Z przeprowadzanych w czasie regat badań wynika, że impreza okazała się wielkim sukcesem komercyjnym dla wszystkich przedsiębiorców pracujących podczas regat.
Okazało się również, że wyższe obroty mieli także restauratorzy i sklepikarze na terenie całego miasta. Goście regat zwiedzali bowiem miasto, zostawiając pieniądze w hotelach, taksówkach, restauracjach, klubach nocnych i sklepach.**
Szczecinianie i turyści wydali 250 mln
Szacuje się, że regaty odwiedziło 2 mln gości! Wśród nich było 200 tys. turystów z zagranicy. Pieniądze wydane przez nich zasiliły kasę prywatnych przedsiębiorców oraz kasę miasta i całego kraju. Ogółem, zdaniem Zarzeckiego, mieszkańcy i goście wydali w czasie imprezy 250 mln złotych.
Wielu turystów odwiedziło Szczecin po raz pierwszy i zadeklarowało, że tu wróci. Z pewnością wielu z nich zachęci też swoich znajomych do odwiedzenia naszego regionu.
Podczas regat stronę internetową zlotu odwiedziło 6 mln osób, zaś przez kamery internetowe żaglowce oglądało aż 15 mln osób z całego świata.
Prof. Zarzecki przyznał, że długofalowe zyski dla miasta i jego mieszkańców są trudne do oszacowania. Jednak zapewnił, że wypromowany na całym świecie wizerunek Szczecina przyniesie wymierne zyski w przyszłości, za sprawą wzrostu ruchu turystów w naszym regionie.
"Ogromny sukces, wspaniałe miasto, perfekcyjna organizacja" - zacytował Christera Samuelsson a, prezydenta The Tall Ship's Races, Tomasz Banach.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?