Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dzieci napisały listy w obronie swojej szkoły

Robert Duchowski
Robert Duchowski
150 listów napisały dzieci z Zespołu Szkół nr 2 do prezydenta Szczecina. Uczniowie nie chcą przeniesienia i połączenia z Państwową Szkołą Muzyczną I Stopnia w Szczecinie

„Pochylcie się na tymi listami.” – czytamy w mailu jaki dotarł do naszej redakcji. – „Załączone listy dają świadectwo, że nasze dzieci nie powinny być traktowane jak przedmioty. To od nich powinniśmy zacząć jakiekolwiek rozmowy o likwidacji. (restrukturyzacji?)”

Wszystkie listy zostały napisane w ciągu jednego popołudnia, a płyty z ich skanami trafiły do radnych, ministra oświaty, ministra kultury, rzecznika praw dziecka i do wszystkich instytucji i stowarzyszeń związanych z naszym miastem.

Jutro w budynku szkoły odbędzie się sesja wyjazdowa radnych z komisji kultury i oświaty. Początek o godzinie 11.

Placówka wystosowała też list otwarty do prezydenta Szczecina, w którym określa swoje stanowisko w sprawie przenoszenia Podstawowej Szkoły Muzycznej  i łączenia jej ze Szkołą Muzyczną I stopnia z al. Wojska Polskiego.

Rada Rodziców przy Zespole Szkół Nr 2
W imieniu rodziców dzieci
uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 2
i Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Szczecinie

Dotyczy: planów przeniesienia i połączenia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej
         w Szczecinie i Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Szczecinie

Szanowne(i) Panie, Panowie Radni,

zwracamy się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu spornych, dyskusyjnych i niejasnych planów związanych z przeniesieniem i połączeniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej
w Szczecinie i Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Szczecinie.

Uznaliśmy, że tylko Państwo możecie rozstrzygnąć ten problem, ponieważ plany dotyczące obu szkół są wynikiem działań jednostek odpowiedzialnych za oświatę w regionie. Z naszego (rodzicielskiego) i prawnego punktu widzenia przeniesienie i połączenie szkół wiąże się ściśle z problematyką społeczną i kulturalną miasta. Wnikliwa analiza dokumentu Rozwój Strategiczny Miasta pozwala na sformułowanie przez nas wniosku, że poszczególne organy decyzyjne w Urzędzie Miasta nie wspierają się wzajemnie, ale nawet uniemożliwiają rozwój każdemu z nich z osobna.  
   

Plany związane ze wspomnianymi szkołami są wymierzone nie tylko przeciwko poszczególnym organom miasta, strategii rozwoju stolicy województwa, ale także przeciw obywatelom (nauczycielom, uczniom, rodzicom).
    

W zakresie rozwoju kultury w mieście uwzględnia się szczytne i godne pochwały działania, zmierzające do uczynienia Szczecina ośrodkiem integracji europejskiej, ponadregionalnym centrum południowego Bałtyku - wspólnotą mieszkańców wykorzystującą do zrównoważonego i trwałego rozwoju tradycję historyczną (…). W zapisach szczegółowych czytamy, że władze miasta będą dążyć do: tworzenia silnych elit naukowych i kulturalnych, rozwoju sieci instytucji kulturalnych, a także podniesienia poziomu edukacji kulturalnej.
    

Tymczasem planowane działania zmierzają do: ograniczenia dostępu do placówek artystycznych młodzieży uzdolnionej i wybitnie uzdolnionej, mimo że:

    • w minionych latach obserwuje się wyraźne zainteresowanie szkołami artystycznymi,
    • zainteresowani kształceniem artystycznym swoich dzieci rodzice ościennych dzielnic dopominają się o otwarcie filii szkół muzycznych we własnych dzielnicach (Zdroje, Podjuchy, Kijewo i inne),
    • wielu potencjalnych uczniów nie może kształcić się w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia ze względu na brak miejsc,
    • obie szkoły aktywnie promują swoje placówki i organizują otwarte dla społeczności miasta koncerty w przeznaczonych do tego aulach.
    Połączenie i przeniesienie obu szkół:
    • nie sprzyja motywowaniu rodziców do zainteresowania się strategią rozwoju miasta,
    • uniemożliwia organizację koncertów adresowanych do społeczności miejskiej,
    • stawia Szczecin na równi z Myśliborzem (i podobnymi miastami), w którym jest jedna szkoła muzyczna, co wypacza sens uczynienia ze Szczecina ponadregionalnego centrum południowego Bałtyku.
        
     Rozwój Strategii Miasta w zakresie społecznym zakłada poprawienie jakości życia w mieście oraz stworzenie warunków do osobowego i społecznego rozwoju mieszkańców. Tymczasem planowane działania przeczą wspomnianym zapisom, ponieważ:

    • zmiana siedziby szkoły to obniżenie poziomu bezpieczeństwa nauki i warunków dojazdu do szkoły (brak stosownych parkingów, wydłużenie dojazdu do szkoły koliduje z godzinami pracy rodziców),
    • połączenie szkół muzycznych to ograniczenie dostępu młodych Szczecinian do kształcenia muzycznego (kadra pedagogiczna ma prawo do pracy w ściśle określonej liczbie godzin, co uniemożliwia kształcenie większej liczby dzieci i młodzieży),
    • odbiera Szczecinowi status miasta wojewódzkiego (w Warszawie mamy 7 publicznych szkół muzycznych I stopnia, w Krakowie 5, Poznaniu i Wrocławiu 4, Gdańsku 3, Bydgoszczy 2),
    • a przede wszystkim: stwarza niebezpieczną sytuację – monopol
na nauczanie gry na wybranych instrumentach (puzon, harfa, saksofon, fagot), co z kolei nie sprzyja motywacji do pracy nauczyciela i ucznia, a w sytuacji konfliktowej między nauczycielem a uczniem nie ma możliwości zmiany nauczyciela.

    Najtrudniej jednak jest nam zrozumieć działania wydziału oświaty ze wskazanymi w strategii planami. Oto zmierzamy ku wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz podnoszeniu standardu bazy dydaktycznej i socjalnej szkół. Zespół Szkół Nr 2 w pełni realizuje politykę miasta:

    • uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 odnajdują w uczniach Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej wzory do naśladowania. Przeniesienie ich do Szkoły Podstawowej nr 1 odbiera im możliwość poszukiwania wzorów osobowych.
    • Szkoła Podstawowa nr 2 i Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna to placówka, która uzyskuje co roku bardzo wysokie wyniki z egzaminów zewnętrznych, co stanowi niezbity dowód na to, że uczniowie szkoły muzycznej mają pozytywny wpływ na rozwój emocjonalny i intelektualny dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 2.
    • Zespół Szkół nr 2 uczynił wszystko, by dzieci miały dostęp do prawdziwej sali gimnastycznej i auli, w której odbywają się spotkania kulturalne. Obecna Szkoła Podstawowa nr 5 (do której mają zostać przeniesione zainteresowane szkoły) nie stwarza podstawowych warunków do rozwoju fizycznego i kulturalnego naszych dzieci.

    Szanowni Radni, zaprezentowana przez nas argumentacja jest zaledwie kroplą w morzu tego, co rzeczywiście istnieje i co zaistnieć może, jeśli obie szkoły zostaną połączone i przeniesione w inny region Szczecina. Zwracamy się z prośbą, by zaniechać wszelkich działań ze zmianą tego, co już jest i co wydaje nam się dobre. Jednocześnie deklarujemy gotowość współpracy z Państwem, przedstawienie większej liczby argumentów popartych badaniami statystycznymi związanymi z analizą obecnej sytuacji społecznej ludności Szczecina i okolic, które to badania bez wątpienia naocznie pokazują bezzasadność łączenia i przenoszenia obu placówek.

    Chcemy również podkreślić, że my – rodzice Zespołu Szkół nr 2 opracowujemy strategię rozwoju szkoły, która to strategia może zostać przedstawiona zarówno dyrekcji szkoły, jak i Państwu.  

Do wiadomości:

1. Rzecznik Praw Dziecka RP.
2. Wiceprezydent miasta T. Jarmoliński
3. Ministerstwo Kultury i Sztuki
4. Ministerstwo Edukacji Narodowej

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto