Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do hali na Szafera tramwajem? Miasto chce wybudowac linie tramwajową!

leks
leks
Hala widowiskowo – sportowa będzie gotowa za około 3 lata. Pytanie jak kilka tysięcy widzów w dogodny sposób ma dotrzeć do tego budynku?

Przetarg na wybudowanie hali wygrało w ostatnich dniach konsorcjum firm: „WROBIS” S.A z Wrocławia, ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A z Madrytu, Mostostal Warszawa S.A. z Warszawy oraz Mostostal Puławy S.A z Puław. Na wybudowanie obiektu firmy mają 3 lata.

Realnym problemem jest więc nie sama budowa hali, a to jak obiekt będzie służył naszemu miastu. Do tej pory praktycznie nic nie mówiło się bowiem np. o kwestii dostępności komunikacyjnej budowanego obiektu. 7,5 tys. obiekt sportowy powstanie przy ulicy Szafera, w odległości około 1 km od al. Wojska Polskiego.

Ulicą Szafera kursuje autobus 75. Wystarczy jednak od czasu do czasu przejechać się autobusem 75 czy ulicą Szafera, by stwierdzić, że to zdecydowanie za mało. Autobusy linii 75 mimo 6 minutowej częstotliwości kursowania już teraz w wielu sytuacjach nie mieszczą wszystkich chętnych do przejazdu pasażerów.

Projekt budowy hali nie zakłada żadnych inwestycji komunikacyjnych poza zbudowaniem niewielkiej uliczki dojazdowej oraz zaledwie 600 miejsc parkingowych i 8 dla autokarów – co ciekawe nie przewidziano nawet miejsca gdzie przegubowy autobus mógłby oczekiwać na widzów, a następnie zawrócić. Nie trudno jest więc wyobrazić sobie co stanie się na ulicy Szafera w momencie pierwszej masowej imprezy. Kilka tysięcy potencjalnych widzów i mieszkańcy okolicznego 13-tys. osiedla z pewnością utkną w kilometrowych korkach. Okoliczne trawniki i chodniki zastawione zostaną samochodami. Jednym słowem masa nerwów i kompletny bałagan. Część widzów może nie dojechać na czas do obiektu.

Warto zapobiec takiej sytuacji – jest to nawet dość łatwo wykonalne. Tego typu obiekt potrzebuje, bowiem komunikacji przede wszystkim zdolnej przewieźć dużo ludzi w krótkim czasie. Idealnie w tej sytuacji w naszych warunkach sprawdzi się jedynie tramwaj. Już od dawna stare miejskie koncepcje urbanistyczne zakładają, iż przy hali widowiskowo – sportowej powstanie pętla tramwajowa, a ul. Szafera roboczo zwana Nowoszeroką zamieni się w dwupasmową arterię samochodową. Żeby połączyć planowaną pętle tramwajową z resztą sieci tramwajowej brakuje niespełna 1 km odcinka torów. Budowa torowiska wzdłuż ul. Szafera do skrzyżowania z Wojska Polskiego i Spacerową daje olbrzymie możliwości.

Dzięki wydzielonym torowiskom tramwajowym w niespełna 15 minut możliwe będzie dowiezienie ludzi z pod planowanego obiektu w rejon pl Rodła, czy pl Kościuszki. Możliwe będzie dowożenie mieszkańców nawet z Gocławia czy Basenu Górniczego. Nowa pętla sprawdzi się również w codziennej eksploatacji. Linia tramwajowa odciąży nieco kursy autobusów linii 75.

Wydział Inwestycji Miejskich przygotowuje wniosek do projektu budżetu na 2011 rok.

Zwróciłem się z z prośbą o pomoc w sprawie do radnego Marka Goca. To radny, który od dawna walczy o inwestycje komunikacyjne w mieście. Również dzięki jego zaangażowaniu wkrótce ruszy remont ul. Arkońskiej. W sierpniu radny Goc wystosował interpelacje do Prezydenta Miasta w sprawie modernizacji ul. Szafera i budowy tramwaju. W interpelacji radny pisze: „Zwracam się do Prezydenta z wnioskiem o wprowadzenie w budżecie 2010 poprawki lub też wprowadzenie do projektu budżetu 2011 kwoty 1 ml zł, celem realizacji zadania polegającego na wykonaniu kompletnej dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę modernizacji ulicy Szafera (...)i jednoczesne zaprojektowanie linii tramwaju na odcinku od Aleji wojska Polskiego do pętli przewidzianej za halą widowiskowo-sportową.” Na interpelacje pozytywnie odpowiedział v-ce prezydent Aleksander Buwelski:

- Wydział Inwestycji Miejskich przygotuje stosowny wniosek do projektu budżetu na 2011 rok, w wysokości 1 000 000 PLN, mający na celu zabezpieczenie środków na sfinansowanie przedmiotowej dokumentacji projektowej.

O budowę linii tramwajowej do hali widowiskowo – sportowej walczy również Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji. W zeszłym tygodniu stowarzyszenie wysłało list namawiający prezydenta do podjęcia działań w tej sprawie. Miłośnicy wskazują również źródło finansowania inwestycji. Hala widowiskowo sportowa miała pierwotnie kosztować 200 mln zł. Okazało się, że kwota ta wyniesie blisko 60 mln zł mniej. Za te pieniądze bez problemu można wybudować tramwaj.

KOMENTARZ

Wygląda więc na to, że sprawa ma szanse na pozytywny finał

Od ponad 30 lat w Szczecinie nie powstała jednak żadna nowa linia tramwajowa. Do tej pory nowe linie tramwajowe powstają tylko na papierze – w miejskich planach zagospodarowania. Od wielu lat miasto zasłania się brakiem pieniędzy. Rozwój komunikacyjny miasta nie jest jednak sprawiedliwy. Od kilkudziesięciu lat na rozbudowę sieci tramwajowej nie przeznaczono bowiem ani złotówki, bowiem cały budżet inwestycyjny miasta przeznaczony był na budowę i remonty nowych arterii samochodowych. Tramwaj spychano na dalszy plan, a istniejące torowiska popadły w ruinę. W efekcie nie zbudowano nic nowego. Miasto obiecuje Szybki Tramwaj jednak od prawie roku nic w tej sprawie się nie dzieje mimo, iż mamy unijne dofinansowanie inwestycji. W kuluarach mówi się, iż oprócz SST realne jest w najbliższych latach co najwyżej wydłużenie tramwaju z pętli przy Kwiatowej na Gumieńcach w stronę Mierzyna do C.H STER.

W kolejce czeka wiele podobnych inwestycji. Miasto musi w końcu poważnie spojrzeć na ten środek transportu i znaleźć pieniądze na takie projekty jak tramwaj na Mieszka I, 26 – Kwietnia, na Warszewo czy np. odtworzenie zlikwidowanej przez komunistów linii tramwajowej w al. Wojska Polskiego. 400 tys. miasto nie może bowiem opierać się tylko na autobusach.

Czy w tym stosie planów budowa linii tramwajowej na Szafera jest realna? Okazuje się, że wiele tej sprawie sprzyja: tramwaj planowany jest tam bowiem od dawna, powstaje tam miejska hala, na której w dodatku miasto zaoszczędzi 60 mln zł, w przyszłym roku miasto ma znaleźć 1 mln zł na projekt. W przypadku dobrej woli urzędników realne jest wybudowanie trakcji nawet do czasu ukończenia budowy hali. A nowe linie tramwajowe w Polsce to już nie nowość.

W ostatnich latach budowano w Warszawie, Poznaniu, Krakowie. W Olsztynie wkrótce ruszy budowa linii tramwajowej od zera. Czy w szczecińskiej fali niemocy uda się to w 3 lata?

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto