Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy podróż samochodem będzie tańsza niż komunikacją miejską?

georgetases
georgetases
Stacja paliw Statoil na Chopina
Stacja paliw Statoil na Chopina georgetases
Od kiedy tylko pojawił się transport publiczny zawsze był tańszą alternatywą dla transportu indywidualnego.

Koszty utrzymania własnych czterech kółek były i są wysokie. Nawet przed wieloma laty nasi przodkowie podróżowali tramwajami konnymi, gdyż były tańsze od pierwszych samochodów. Czy jednak niedługo staniemy się świadkami odwrócenia tej zasady?

1. Zmiana taryfy opłat

Władze miasta planują podwyżkę cen biletów. Radni odłożyli co prawda temat podwyżek w czasie, co nie zmienia faktu, że co się odwlecze to nie uciecze i że podwyżki prędzej czy później niestety nastąpią. Oprócz nich planuje się także zastąpić bilet 20- sto minutowy biletami 15-sto i 30- sto minutowymi. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że np. linia B ze Słonecznego do Centrum jedzie właśnie ok 20 min, podobnie jak linia A z Bukowego, wniosek dotyczący tej reformy wysuwa się sam. W tej sytuacji podróż do centrum i z powrotem ww liniami będzie kosztowała 12 zł. Jednak nawet obecnie, jeszce przed tymi podwyżkami cena komunikacji miejskiej bywa wyższa od kosztów podróży autem.

2. Koszty utrzymania samochodu

Oczywiście kierowca ponosi stałe koszty utrzymania auta do jakich zaliczają się np. koszty ubezpieczeń, przeglądów, itp. Benzyna też nie jest obecnie tania, ale wiele osób wspominając czasy kiedy była tańsza zapomina o jednym ważnym fakcie. Dawniej technika była mniej posunięta, a samochody po prostu paliły więcej benzyny. Zatem wzrost cen paliw nie przekłada się bezpośrednio na koszty ponoszone przy tankowaniu. Obecnie nie trudno jest znaleźć samochód, który pali w granicach 6 l/100km w mieście. Dziesięć lat temu, kiedy litr benzyny kosztował 3.20 spalanie w mieście wynosiło ok 10 litrów. Tak więc nawet uznawana za bardzo drogą benzyzna może być tańsza niż bilety komunikacji miejskiej.

3. Porównanie kosztów

Pokuśmy się zatem o prosty rachuneczek. Wyobraźmy sobie, że jedziemy z największego skupiska mieszkańców Prawobrzeża- Słonecznego i Majowego do najściślejszego centrum- Placu Rodła. Dystans w obie strony wynosi ok 20 km, zatem w przypadku auta palącego w mieście 6,5 litra, spalimy ok 1,1 litra benzyny, co przy cenach paliwa średnio po 5,40 kosztować nas będzie ok 6 zł. Za bilety w obie strony zapłacimy 8,80. W przypadku podróży kilku osób koszta są nieporównywalne. Warto uznać tutaj fakt, że większość trasy, zwłaszcza po zbudowaniu kładek na Gdańskiej będzie się pokonywać w warunkach "pozamiastowych".

4. Ceny paliw

Benzyna, co było wcześniej powiedziane jest droga. Na markowych stacjach cena popularnej 95-ki wynosi 5,49, na najtańszych stacjach ok. 5,20. Jednak benzyna ma dużą szansę żeby stanieć. Kurs Dolara jest stabilny, powoli kończy się kryzys w krajach Arabskich, które są ważnym dostawcą ropy naftowej i wytrawnym graczem na rynku paliw. Rząd też powinien podjąć kroki mające obniżenie cen paliwa, gdyż obecna sytuacja polityczna, której nie będę tu dokładnie roztrząsał może zmusić go do intensywniejszej działalności dla obywateli.
Bilety nie stanieją nigdy.

5. Kiedy komunikacja miejska będzie tańsza?

Niewątpliwie, dopóki jesteśmy studentami lub uczniami posiadamy ulgę na przejazdy komunikacją miejską. Również wyjdzie nam taniej, jeśli podróż na miasto odbywamy kilka razy dziennie, bądź też w sytuajcach, kiedy pracujemy daleko od miejsca zamieszkania. Także jeśli nie korzystamy z linii pośpiesznych podróż może okazać się tańsza, ale linii zwykłych nie można porównywać. W takich orzypadkach tradycja zostanie dochowana.

Zatem trudno zgodzić się z twierdzeniam, że miasto faktycznie dąży do skierowania mieszkańców na korzystanie z komunikacji miejskiej. Pomijając fakty ekonomiczne warto porównać warunki podróży autem do warunków panujących w komunikacji miejskiej. Poruszanie "Argumentu Swinga" jest bezsensowne, gdyż te tramwaje stanowią zaledwie 5% szczecińskiej floty. Urzędnicy celem zmuszenia kierowców do jazdy komunikacją publiczną mogli by co prawda podwyższyć np. opłaty za SPP, ale wtedy najprawdopodobniej zjednali by kierowców i pieszych przeciwko sobie.


Zmień swoje drogowe miasto


Czekamy na Wasze interwencje!

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto