Marek Rudnicki
[email protected]
– To feralne skrzyżowanie, źle oznaczone, podobnie jak wiele innych w Szczecinie, czego nie chcą dostrzec służby miejskie – uważa Tadeusz Styczewski, były egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Szczecinie, instruktor jazdy.
W czym problem? W znaku pionowym, na którym widnieją dwie strzałki. Ta lewa mówi o jeździe na wprost i na lewo, a prawa, nad którą widnieje słowo BUS, o jeździe na wprost i możliwości skrętu w prawo.
– Takie oznaczenie prowokuje kierowców w praktycznej sytuacji, która często tworzy się na skrzyżowaniu – mówi Styczewski.
Dlaczego? Znak zabrania jazdy na wprost z prawego pasa. Jest on przeznaczony jedynie dla autobusów (stąd napis BUS). W praktyce bardzo często dochodzi do sytuacji, że samochody jadące lewym pasem chcą skręcić w lewo, a nie mogą, gdyż z przeciwka zjeżdżają do centrum miasta samochody.
Co dzieje się wówczas? Blokują całe skrzyżowanie. Co robią kierowcy, stojący w korku? Zjeżdżają przez ciągłą linię na prawy pas i jadą nim prosto wjeżdżając w ślepą zatoczkę dla autobusów i stąd na pas na wprost.
Rok temu ZDiTM obiecał: – Zasadność istniejącego oznakowania zostanie zbadana.
Oczekiwaliśmy, że powstanie prawoskręt, co byłoby dobrym rozwiązaniem. Tak się nie stało. ZDiTM zaproponował inne, prostsze: – Aby uczytelnić obecne oznakowanie zaproponujemy zmianę w postaci innego koloru strzałki jazdy na wprost plus BUS, np. kolor żółty, a dotychczasowy kolor biały pozostawić dla skręcających w prawo.
Minęło wiele miesięcy. Nic się nie zmieniło.
– Można urealnić znaki – tłumaczy Tadeusz Styczewski. – Strzałka na znaku pionowym, ta prawa, powinna być w kolorze żółtym. W tym samym słowo BUS. Było by to jednoznaczne. Ponadto oznakowanie poziome na jezdni powinno zaczynać się dużo wcześniej, a nie w ostatniej chwili przed skrzyżowaniem. I jeszcze jedno – tu też należałoby użyć koloru żółtego.
Dodaje również: – Aż prosi się, aby zezwolić kierowcom zjeżdżanie na prawy pas w sytuacji, gdy ten lewy na skrzyżowaniu jest zablokowany. Wystarczy wymalować przerywaną linie w miejscu ciągłej. I zrobić za dosłownie parę groszy wyjazd z zatoczki autobusowej na wprost.
ZDiTM upiera się jednak, że niczego nie zmieni. – Oznakowanie pionowe i poziome jest wykonane prawidłowo – mówi w imieniu spółki jej rzecznik, Marta Kwiecień-Zwierzyńska. – Kolor żółty zastrzeżony jest dla czasowych organizacji ruchu.
– Nie rozumiem, skąd ten upór – dziwi się Styczewski. – Nie rozumiem dlatego, że w innych polskich miastach, czego przykładem Wrocław, można było zastosować takie rozwiązanie. A u nas nie, bo nie.
Więcej o buspasach w Szczecinie:
ZDiTM: Będzie więcej buspasów w Szczecinie. Dlaczego?
Radni zdecydują czy buspas zniknie."Skończmy z transportową ciemnotą" [komentarz]
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?