Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Buspas w Szczecinie: Urzędnicy i tak wiedzą swoje

Redakcja MM
Redakcja MM
Urzędnicy nic tu nie chcą zmienić, bo według nich wszystko jest dobrze
Urzędnicy nic tu nie chcą zmienić, bo według nich wszystko jest dobrze Sebastian Wołosz
Podczas obrad komisji miasta na temat feralnego buspasa na ul. Energetyków, zostało przez radnych przywołane jako wzór skrzyżowanie ulicy Obotryckiej, Hożej i Bogumińskiej.

Marek Rudnicki
[email protected]

– To feralne skrzyżowanie, źle oznaczone, podobnie jak wiele innych w Szczecinie, czego nie chcą dostrzec służby miejskie – uważa Tadeusz Styczewski, były egzaminator w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Szczecinie, instruktor jazdy.

W czym problem? W znaku pionowym, na którym widnieją dwie strzałki. Ta lewa mówi o jeździe na wprost i na lewo, a prawa, nad którą widnieje słowo BUS, o jeździe na wprost i możliwości skrętu w prawo.

– Takie oznaczenie prowokuje kierowców w praktycznej sytuacji, która często tworzy się na skrzyżowaniu – mówi Styczewski.

Dlaczego? Znak zabrania jazdy na wprost z prawego pasa. Jest on przeznaczony jedynie dla autobusów (stąd napis BUS). W praktyce bardzo często dochodzi do sytuacji, że samochody jadące lewym pasem chcą skręcić w lewo, a nie mogą, gdyż z przeciwka zjeżdżają do centrum miasta samochody.

Co dzieje się wówczas? Blokują całe skrzyżowanie. Co robią kierowcy, stojący w korku? Zjeżdżają przez ciągłą linię na prawy pas i jadą nim prosto wjeżdżając w ślepą zatoczkę dla autobusów i stąd na pas na wprost.

Rok temu ZDiTM obiecał: – Zasadność istniejącego oznakowania zostanie zbadana.

Oczekiwaliśmy, że powstanie prawoskręt, co byłoby dobrym rozwiązaniem. Tak się nie stało. ZDiTM zaproponował inne, prostsze: – Aby uczytelnić obecne oznakowanie zaproponujemy zmianę w postaci innego koloru strzałki jazdy na wprost plus BUS, np. kolor żółty, a dotychczasowy kolor biały pozostawić dla skręcających w prawo.

Minęło wiele miesięcy. Nic się nie zmieniło.

– Można urealnić znaki – tłumaczy Tadeusz Styczewski. – Strzałka na znaku pionowym, ta prawa, powinna być w kolorze żółtym. W tym samym słowo BUS. Było by to jednoznaczne. Ponadto oznakowanie poziome na jezdni powinno zaczynać się dużo wcześniej, a nie w ostatniej chwili przed skrzyżowaniem. I jeszcze jedno – tu też należałoby użyć koloru żółtego.

Dodaje również: – Aż prosi się, aby zezwolić kierowcom zjeżdżanie na prawy pas w sytuacji, gdy ten lewy na skrzyżowaniu jest zablokowany. Wystarczy wymalować przerywaną linie w miejscu ciągłej. I zrobić za dosłownie parę groszy wyjazd z zatoczki autobusowej na wprost.

ZDiTM upiera się jednak, że niczego nie zmieni. – Oznakowanie pionowe i poziome jest wykonane prawidłowo – mówi w imieniu spółki jej rzecznik, Marta Kwiecień-Zwierzyńska. – Kolor żółty zastrzeżony jest dla czasowych organizacji ruchu.

– Nie rozumiem, skąd ten upór – dziwi się Styczewski. – Nie rozumiem dlatego, że w innych polskich miastach, czego przykładem Wrocław, można było zastosować takie rozwiązanie. A u nas nie, bo nie.

Więcej o buspasach w Szczecinie:


ZDiTM: Będzie więcej buspasów w Szczecinie. Dlaczego?
Radni zdecydują czy buspas zniknie."Skończmy z transportową ciemnotą" [komentarz]

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto