Salon odnajdziecie Państwo przy ul. Struga 82C. Ale do rzeczy. Kia Venga to model nie mieszczący się w standardowym jeszcze niedawno podziale na segmenty. Rozmiarami zewnętrznymi z pewnością najbliżej mu do segmentu B, jednak spory rozstaw osi sprawia, że Venga może się poszczycić naprawdę dużą, jak na swoje zewnętrzne gabaryty, ilością miejsca w kabinie. Światową premierę miała na wystawie we Frankfurcie w 2009 r.
Na rynku polskim Kia Venga pojawiła się w sprzedaży na początku 2010 roku i jak każdy z ostatnich modeli KIA zyskał liczną grupę fanów i entuzjastów. Zacznijmy od nadwozia. Jest to kombinacja przysadzistej bryły i szeroko "śmiejącego" się wlotu powietrza w zderzaku przednim. Stwarza wrażenie nieustannej gotowości do ruchu. Zdecydowane, wklęsłe przetłoczenia boczne akcentują nadkola, nadając mu proporcjonalnej estetyki. Patrząc z boku, uwagę zwraca czteroczęściowa ściana okien, która sięgając poza drzwi przednie i tylne – poprawia widoczność z miejsca kierowcy i wydłuża obrys samochodu.
Oprawy świateł głównych i lamp tylnych zdają się intencjonalnie kierować wzrok ku środkowi sylwetki Vengi. Całość spina prześliczny panoramiczny dach. Zaglądając do wnętrza napotykamy wpierw na nową, trójramienną kierownicę, której wygląd staje się rodzajem znaku firmowego. Regulujemy ją zarówno pionowo i poziomo. Dodatkowo na metalizowanej powierzchni ramienia umieszczono przyciski zdalnego sterowania systemami audio.
Kolejnym elementem nowego, markowego designu Kia jest widoczny poprzez kierownicę, "trój-tubusowy" zestaw doskonale widocznych wskaźników. Konsola podłogowa mieści półeczkę na drobiazgi, odnajdujemy również dwa uchwyty na kubki, a także pokaźnej wielkości schowek na podręczne przedmioty. Venga ma kanapę tylną dzieloną 60/40 z ruchomym podłokietnikiem, którą można przesuwać a także składać w podłodze by optymalnie wykorzystywać przestrzeń bagażową. Oczywiście elektrycznie sterujemy oknami jak i lustrami a nowoczesny system automatycznej klimatyzacji dodatkowo zapewnia nam komfort podróżowania.
Środek sprawia wrażenie przestrzennego funkcjonalnego i czytelnego dla użytkownika. Przejdźmy do silników. Oferta rynkowa Kia Venga obejmuje dwa silniki benzynowe i trzy wersje silników wysokoprężnych – w zestawie z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Dla przykładu samochód wyposażony w motor 1,6 - wysokoprężny common rail serii "U". Skonstruowany został w Niemczech ze specjalnym przeznaczeniem dla nowego hatchbacka oraz większego Kia cee’da. Posiada zgodnoś z normą czystości spalin Euro 5.
Zastosowano tu pięciowarstwowy wtrysk paliwa w technice common rail z systemem zmiennego zawirowania powietrza dolotowego, sterowaną elektronicznie recyrkulację spalin , turbosprężarkę oraz filtr cząstek stałych. Jest ten silnik bardzo dynamiczny. Ponad 90 procent momentu maksymalnego dostępne jest już od 1500 obr. / min, umożliwiając szybkie i płynne przyspieszenia pojazdu niemal od chwili rozruchu. Moc maksymalna wynosi 128 KM przy 4000 obr. / min, a maksymalny moment obrotowy – 260 Nm w zakresie 1900 - 2750 obr. / min. Innym ciekawym rozwiązaniem w ramach pakietu „EcoDynamics” jest system zarządzania energią wytwarzaną przez alternator. Wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (zachęcający do paliwo-oszczędnego stylu prowadzenia samochodu) oraz ogumienie o niskich oporach toczenia dostępne dla pojazdów wyposażonych w koła rozmiaru 15 i 16 cali. Skrzynia przekładniowa charakteryzuje się obniżoną masą własną oraz stosunkowo wyższym stopniowaniem. Jej sprawność i płynność zmiany przełożeń doceni każdy kierowca nawet w czasie krótkiej jazdy.
Uwagę zwracam również na bezpieczeństwo Vengi. Karoserię zaprojektowano z użyciem najnowocześniejszych technik wspomagania komputerowego. Zastosowanie kluczowych komponentów ze stali o zwiększonej wytrzymałości pozwala skutecznie chronić kierowcę i pasażerów w razie kolizji. Samochód wyposażono w pasy bezpieczeństwa z regulacją górnego punktu kotwiczenia oraz napinaczami i zwalniaczami napięcia dla foteli przednich oraz trzypunktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa dla trzech siedzeń tylnych. Aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera stanowią wyposażenie standardowe.
Czołowa poduszka powietrzna pasażera posiada wyłącznik dezaktywacji w przypadku przewożenia dziecka na przednim fotelu. Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają dwa punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX, oraz górnych taśm mocujących na obu skrajnych siedzeniach tylnych. Podsumowując, pięciomiejscowy hatchback Kia jest samochodem bardzo nowoczesnym. Skonstruowany został z myślą o potrzebach osób, które używają pojazdu zarówno podczas poruszania się do pracy czy na zakupy w mieście, jak też rodzinnie wyjeżdżają. Venga - jak na pojazd segmentu B - oferuje kierowcy i pasażerom sporo miejsca.
Konstruktorzy pomyśleli też o możliwości przewozu bagażu - opcjonalność wykorzystania przestrzeni z tyłu jest duża. Podwyższana podłoga bagażnika, likwidująca próg załadunku, jest bardzo użytecznym elementem. Już dziś zachęcam Państwa do odwiedzenia salonu KIA POLMOTOR i sprawdzenia modelu VENGA. Znajduje się w Szczecinie na prawobrzeżu, przy ul. Struga 82C.
Można również skontaktować się ze sprzedawcą pod nr telefonu 91 464 55 37 lub odwiedzić stronę www.polmotor.kia.pl. Jestem przekonany, że KIA wywrze na Państwu, podobnie jak na mnie pozytywne wrażenie.
Silnik | 1,4 CVVT | 1,6 CVVT | 1,4 CRDi | 1,4 CRDi | 1,6 CRDi |
Przekładnia | 5M | 5M | 5M | 6M | 6M |
Pojemność skokowa [cm3] | 1396 | 1681 | 1396 | 1396 | 1582 |
Moc [kW / obr./min] | 66/6300 | 92/6300 | 55/4000 | 66/4000 | 94/4000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 137/4000 | 156/4200 | 220/1750-2350 | 220/1750-2350 | 260/1900-2750 |
Prędkosć maksymalna [km/h] | 167 | 182 | 157 | 167 | 182 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 12,9 | 10,9 | 17,4 | 14,5 | 11,1 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 6,2 (5,9) | 6,7 (6,2) | 4,8 (4,4) | 4,7 (4,5) | 4,9 (4,5) |
Wymiary zewnętrzne | |||||
Dł./szer./wys./rozstaw osi (mm): | 4068/1765/1600/2615 | ||||
Zawieszenie | |||||
przednie | Niezależne, kolumny MacPherson, mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów | ||||
tylne | Poprzeczna belka skrętna i drążki prowadzące; sprężyny śrubowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów | ||||
Układ hamulcowy | |||||
wspomaganie | pojedynczy siłownik podciśnieniowy o średnicy 10 cali (254 mm | ||||
hamulce przednie | tarcze wentylowane rozmiaru 280 x 26 mm | ||||
hamulce tylne | tarcze lite 258 x 10 mm | ||||
ABS | 4-kanałowy, z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD | ||||
BAS | asystent hamowania awaryjnego (zwiększenie siły hamowania) | ||||
ESP | program elektrycznej stabilizacji toru jazdy (korekta zjawiska pod- i nadsterowności pojazdu) | ||||
HAC | wspomaganie ruszania pod górę (zapobiega staczaniu się pojazdu | ||||
Droga hamowania 100-0 km/h - dane fabryczne(m) | 35 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?