Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

70 lat przynależności Golęcina do Szczecina

von sadow
von sadow
Golęcino do 1939 roku należało do powiatu Rędowa. W tym właśnie roku po połączeniach administracyjnych zostało włączone do Szczecina.

Administrowane było przez władze dzielnicowe w Żelechowie. W 1939 r w dzielnicy mieszkało 7009 mieszkańców. W Golęcinie było dużo sklepów i warsztatów rzemieślniczych, zakładów przemysłowych. Większość zakładów przemysłowych była zgrupowana wzdłuż najdłuższej i najważniejszej ulicy Golęcina ul. Światowida.

Bardzo dobrą sławą cieszył się chleb z piekarni przy ul. Światowida, dostarczany do sklepów w całym Szczecinie.

Ta mocno uprzemysłowiona dzielnica, stała się siłą rzeczy celem nalotów lotnictwa alianckiego w 1944 r. Dwa naloty, 13 maja i 30 sierpnia tegoż roku, zamieniły Golęcino i sąsiednie Żelechowo w stosy dymiących ruin. Przede wszystkim uległa doszczętnemu zniszczeniu Stocznia Bałtycka (Ostseewerft), największy w dzielnicy zakład przemysłowy oraz szereg pomniejszych fabryk (m/in fabryka cykorii). Zniszczeniu uległy też warsztaty rzemieślniczo-usługowe.

4 października 1945 roku nastąpiło przejęcie dzielnicy przez administrację polską i od tego momentu zaczyna się zasiedlanie Golęcina przez Polaków. Przystąpiono też do uruchamiania zniszczonych zakładów przemysłowych.

5 marca 1946 r władze radzieckie przekazały Delegaturze Urzędu Morskiego w Szczecinie zniszczone w 100% nabrzeże przeładunkowe „Mak” o długości użytkowej 200 m i 6-7 m głębokości. Nabrzeże pozbawione było całkowicie urządzeń przeładunkowych. W krótkim czasie na nabrzeżu pobudowano prowizoryczne drewniane ogrodzenie i stajnie, przystosowując je do wyładunku koni i bydła z UNRRA. Znajdujący się na nabrzeżu plac składowy o powierzchni 1740 m2 oddano do użytkowania „Rolmięsowi”.

Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych w odbudowanych i rozbudowanych pomieszczeniach dawnej Stoczni Bałtyckiej uruchomiono produkcję jachtów pełnomorskich a przedsiębiorstwo otrzymało później nazwę Stoczni Jachtowej – Morska Stocznia Jachtowa im. L. Teligi przy ul. Światowida.

Stopniowo powstawały dalsze zakłady istniejące do przełomu (zmiany ustrojowej): Zakłady Metalowe Spółdzielni „Ferum” (w dawnej fabryce cykorii ul. Światowida), Przedsiębiorstwo Przemysłowo-Usługowe Rybołówstwa Morskiego „Transocean” na nabrzeżu Mak (ul. Światowida), i istniejacy do dzisiaj Urząd Morski Wydział Taboru, Baza Lakowania Nawigacyjnego (ul. Światowida) oraz szereg mniejszych zakładów rzemieślniczych.

Golęcino należy do dzielnic raczej zaniedbanych, budowa mieszkalna przeplata się z przemysłową skupiając w dolnym zurbanizowanym paśmie nadodrzańskim (przy ul. Światowida) tereny przeznaczone na cele gospodarki morskiej a obecnie rekreacji.

Nowych domów wznosi się tutaj niewiele. W 1980 r Golęcino liczyło ok. 4000 mieszkańców.

von sadow


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto