Dla pierwszych stu osób, które zjawiły się dziś na Bike_Sach na Jasnych Błoniach przygotowano t-shirty z logo Bike_S. Później był tort i rodzinne zdjęcie z drona.
Bike_S przyszedł na świat 21 sierpnia 2014 roku. Dziś ma na koncie ponad 620 tys. wypożyczeń, prawie 22,3 tys. zarejestrowanych użytkowników, 370 rowerów i 34 stacje.
W różnych miastach Europy jest różna liczba rowerów miejskich. Wskaźnikiem popularności systemu jest liczba wypożyczeń jednego roweru dziennie.
W Szczecinie w pierwszym sezonie wyniósł on 5,9. Dla przykładu w Barcelonie 4.7, Warszawie 4.4, Paryżu 2.8, Londynie 2.4, a w Wiedniu tylko 1.3. Aktualnie jeden Bike_S jest wypożyczany przeciętnie 8 razy dziennie.
W przyszłym roku system Bike_S zostanie rozbudowany o nowe stacje i rowery. Władze miasta chcą przeznaczyć na rozwój Bike_S 2,9 mln zł. Podstawowym celem inwestycji jest obsługa pasażerów Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, którzy będą korzystać z pętli przy ul. Turkusowej i przystanku przy ul. Gryfińskiej.
Chcąc uwzględnić oczekiwania mieszkańców Prawobrzeża i wybrać pod budowę stacji miejsca najlepsze miejska spółka NiOL, operator Bike_S w najbliższych tygodniach przeprowadzi konsultacje społeczne z wybranymi radami osiedli i innymi zainteresowanymi tym tematem osobami oraz instytucjami.
Rower miejski jest ekologicznym i praktycznym uzupełnieniem komunikacji miejskiej. Zwiększenie udziału podróży rowerem w mieście oznacza mniej hałasu, plam oleju, spalin i korków. Pierwsza bezobsługowa wypożyczalnia rowerów powstała w Paryżu w 2007 roku. Śladem stolicy Francji poszły Londyn, Barcelona Kopenhaga i setki miast na całym świecie.
Zwykle głównym celem budowy miejskiej sieci rowerowej jest ograniczenie ruchu samochodowego w śródmieściu i ułatwienie podróżnym pokonania tzw. ostatniego kilometra. Systemy roweru publicznego są tworzone zmyślą o mieszkańcach dużych miast, gdzie w centrach są ograniczenia ruchu samochodowego (strefy piesze, strefy płatnego parkowania, strefy tempo 30 km) a uprzywilejowany jest transport publiczny. W takich warunkach rower staje się atrakcyjną alternatywą dla auta osobowego. W śródmieściu na trasach do 5 km rower jest szybszy niż samochód. System roweru publicznego działa najsprawniej, jeśli stacje znajdują się blisko siebie, w układzie koncentrycznym (nie dalej niż 300-500 metrów). Rower miejski najlepiej sprawdza się w centrach także dlatego, że tu jest najwięcej źródeł i celów podróży (najwięcej miejsc pracy, najgęstsze zaludnienie, najwięcej szkół, urzędów, sklepów, lokali usługowych, gastronomii itd.).
Rower miejski może też znaleźć dobre zastosowanie w obsłudze podróży
dojazdowych do ważnych węzłów transportu zbiorowego. I to jest główna przesłanka dla budowy sieci rowerowej na Prawobrzeżu w kontekście powstania Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?