Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Życie wyprzedziło przepisy drogowe. Jak zgodnie z prawem korzystać z hulajnóg?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Coraz więcej osób decyduje się korzystać z tej formy poruszania się po mieście. Szkopuł w tym, że życie wyprzedziło przepisy drogowe. Te, dotyczące urządzeń transportu osobistego, dopiero powstają.
Jeździsz rowerem? O tych przepisach musisz pamiętać!

ZOBACZ TEŻ:

Niedawno w Szczecinie zadebiutowały systemowe hulajnogi firmy Cabbi. Jest ich 51. Jak mówi operator, sprzęt będzie dostępny jak tylko pogoda na to pozwoli, również zimą.

Od kilku dni mamy w Szczecinie drugiego operatora - firmę VOLT scooters z Łodzi.

Wielu szczecinian korzysta z prywatnych UTO, czyli urządzeń transportu osobistego - tak określa się nie tylko hulajnogi, ale również monocykle, deskorolki, wrotki, łyżworolki, segwaye.

  • Czy mogą korzystać z dróg dla rowerów?
  • Pasów dla rowerzystów?
  • Czy jeździć tylko po chodniku?

Sprawa nie jest prosta. Wiele zależy od rozsądku użytkowników tych nowinek na kołach.

ZOBACZ TEŻ:

Brak dedykowanych przepisów

- Przepisy ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nie określają statusu takich urządzeń, nie precyzują ani warunków ich używania, ani reguł poruszania się po drogach. W resorcie infrastruktury trwają prace legislacyjne nad uregulowaniem tych kwestii - tłumaczy starszy sierżant Paweł Pankau z Komendy Miejskiej Policji w Szczecinie. - Nie oznacza to jednak, że użytkownicy hulajnóg elektrycznych, korzystający z części drogi dedykowanej określonym uczestnikom ruchu drogowego, mają pozostawać poza wszelką kontrolą lub reakcją organów kontroli ruchu. Są oni zobowiązani do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa ruchu określonych chociażby w artykułach 3 i 4 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

O czym mówią wymienione przepisy? Pierwszy z nich dotyczy zachowania ostrożności na drodze, a drugi dotyczy tego, że uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.

ZOBACZ TEŻ:

Tak będzie

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury, projekt przewiduje, że urządzenia transportu osobistego, a więc hulajnogi elektryczne, będą traktowane jak rowery, jednak nie wszystkie przepisy dotyczące rowerzystów będą obowiązywać użytkowników UTO (urządzeń transportu osobistego).

Zgodnie z propozycją, UTO to urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.

Dzieci poniżej 10 lat w ogóle nie będą mogły jeździć na tego typu pojazdach, nawet pod opieką osoby dorosłej. Dzieci i młodzież między 10. a 18. rokiem życia będą mogły korzystać z e-hulajnóg pod warunkiem posiadania karty rowerowej lub kategorii prawa jazdy AM.

ZOBACZ TEŻ:

W myśl ustawy, wszelkie pojazdy wpisujące się w nowe regulacje będą miały obowiązek korzystania ze ścieżek rowerowych. W przypadku urządzeń, których szybkość nie przekroczy tempa poruszania się pieszego, ustawodawca dopuści możliwość korzystania z chodnika o szerokości przynajmniej 2,5 metra lub pobocza.

Pojawiły się informacje, że od dwóch dni nie można wypożyczyć hulajnogi w systemie szczecińskiej firmy Cabbi. Sprawdzamy to. Wkrótce więcej informacji.

Hulajnogi elektryczne podbijają miasta. Jak to działa i ile kosztuje? Czym się różnią?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto