Zwodzony Most Stągiewny podnoszony tylko na żądanie
Most Stągiewny ma stały harmonogram zwodzenia od 13 lipca. Początkowo miał według niego działać od początku maja, jednak nie udało się w terminie wyłonić jego operatora.
Pierwsze otwarcie mostu dla jednostek pływających możliwe jest o 8:10, kolejne harmonogramowe zwodzenia – co 2 godziny, ostatnie – 20:10. Po sezonie, od listopada do końca marca, nie będzie dostępny pierwszy i ostatni termin. Jedynie dla służb ratowniczych procedura zwodzenia jest dostępna poza harmonogramem.
- O konieczności podniesienia przęsła jednostki muszą powiadomić obsługę mostu z co najmniej godzinnym wyprzedzeniem – informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Potrzebę otwarcia mostu sternicy mogą zgłaszać 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu pod nr tel. 570 708 269 lub 510 173 807. W czasie godzin pracy mostu kontakt możliwy jest również na kanale 15 lub 14 radiostacji w paśmie VHF. Unoszenie przęsła trwa 2 minuty.
Od niemal roku, kiedy uroczyście świętowano zakończenie budowy mostu (3 sierpnia 2022), był on zwodzony sporadycznie, bez harmonogramu, jedynie na żądanie na najpóźniej 2 godziny przed otwarciem. Po inauguracji mieszkańcy miasta pierwszy raz mogli przejść mostem 2 dni później. Potem jeszcze przez niemal 2 miesiące trwały testy unoszenia przęsła, co okresowo w ogóle wyłączało przeprawę z użytku. W międzyczasie zakończyła się budowa nowej części gdańskiej mariny na 60 miejsc cumowania, umieszczonej na Nowej Motławie za mostem.
Przebudowę Mostu Stągiewnego na zwodzony rozpoczęto w lutym dwa lata temu. W październiku 2021 roku most został całkowicie wyłączony z ruchu a stałe dotąd przęsło – zdjęte. Ruch pieszy był możliwy po tymczasowej kładce umieszczonej na filarach zniszczonego przed zajęciem Gdańska przez Armię Czerwoną w 1945 nieodległym Moście Rogoźników. Przebudowa mostu i rozbudowa mariny na część Nowej Motławy za nim to jedne z celów publicznych partnerstwa publiczno-prywatnego w jakim powstaje zabudowa północnego cypla Wyspy Spichrzów, którą przeprawa łączy z gdańskimi Nowymi Ogrodami. O ile jednak most został przekazany miastu po ukończeniu, to marina pozostanie we władaniu firmy Granaria, partnera prywatnego, przez 9 lat.
Most Stągiewny, od powstania przeprawy w tym miejscu w XVI wieku – zwodzony, od zakończenia II wojny światowej nie był otwierany. W latach 70. jego konstrukcję zastąpiono stałym przęsłem. Od przywrócenia funkcji jest to trzeci, obok kładki na Ołowiankę i kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów, obiekt zwodzony na Motławie i jeden z pięciu w granicach Gdańska. Pozostałe dwa mosty z ruchem kołowym to przeprawa przez kanał śluzy w Przegalinie i Most Sobieszewski przez Martwą Wisłę.
Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?