– Jednak drogówka nie może podejmować żadnych działań, bo znaki stoją bezprawnie – mówi podinsp. Grzegorz Sudakow.
Parking centrum handlowego przy ul. Ku Słońcu został wyposażony w znaki drogowe, a na wszystkich wjazdach pojawiły się znaki oznaczające wjazd do strefy ruchu. Zarządca ustawił też tablice, na których widnieją znaki informujące kierowców o organizacji ruchu na parkingu.
– Znaki określające strefę ruchu w tym miejscu zostały zamontowane bezprawnie – mówi podinsp. Grzegorz Sudakow, szef zachodniopomorskiej drogówki. – Jeżeli chodzi o przepisy ruchu drogowego, to nie ma możliwości wprowadzenia strefy ruchu, ponieważ ministerstwo infrastruktury nie wydało rozporządzenia określającego wygląd oraz sposób montażu znaku. Obecnie są tylko projekty wyglądu tego znaku. Żaden z nich nie został jeszcze zalegalizowany.
Okazuje się, że ci, którzy montują znaki samowolnie podlegają karze grzywny. Jednak w tym przypadku zarządca ma dwa lata na udoskonalenia oznakowania. Przez ten czas policja nie może egzekwować prawa o ruchu drogowym jak na miejskich ulicach.
– Do momentu wprowadzenia rozporządzenia na tym parkingu nie obowiązują żadne przepisy dotyczące strefy ruchu – twierdzi Sudakow. – Tak samo jest z innymi terenami prywatnymi oraz na drogach wewnętrznych. Możemy tylko egzekwować złe parkowanie i niestosowanie się do znaków zakazu parkowania. Karać możemy również kierowców, którzy zajmują miejsca dla osób niepełnosprawnych.
Gdyby minister wydał rozporządzenie dotyczące znaku, który określałby strefę ruchu, szczecińska policja mogłaby kontrolować kierowców pod każdym kątem: za jazdę bez zapiętych pasów, rozmowę przez telefon komórkowy, czy brak włączonych świateł mijania. Sprawdzana byłaby również trzeźwość. Policjanci mogliby zatrzymać dowód rejestracyjny za zły stan techniczny pojazdu.
– Stare znaki były już wyeksploatowane. Niektóre mniej widoczne. Postanowi- liśmy zamontować nowe oznakowanie – tłumaczy Elżbieta Marchut, specjalista ds. zarządzania nieruchomościami w C.H. Ster. – Obecnie znaki znacznie polepszają bezpieczeństwo na parkingu. Czekamy na rozporządzenie ministra infrastruktury, w którym zawarte zostaną wytyczne dotyczące wprowadzenia strefy ruchu. Jeśli tylko zostanie wydane, na naszym parkingu będą obowiązywały takie same przepisy jak na drogach publicznych.
Opinia eksperta: dr inż. Jacek Pok Akademia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Hipermarkety powinny wprowadzać strefy ruchu, by kierowców oraz pieszych obowiązywały takie same przepisy jak na drogach publicznych. Największym błędem, jaki popełniają zarządcy jest ustawianie oznakowania poziomego i pionowego niezgodnie z przepisami. Taka sytuacja jest na parkingu centrum Ster – zarządca na jezdni namalował przejścia dla pieszych. Przepisy mówią, że jeśli ruch pieszych i kierujących odbywa się na tej samej płaszczyźnie, to pierwszeństwo zawsze ma pieszy. Więc pasy są niepotrzebne i wprowadzają w błąd. Trzeba mobilizować zarządców dróg niepublicznych, ogólnodostępnych do stosowania oznakowania zgodnie z przepisami. Najlepiej w robi to Spółdzielnia Mieszkaniowa „Dąb”. |
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?