- Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego od kilku lat obserwuje bardzo szybki wzrost ruchu samochodowego w Szczecinie. Odbija się to opóźnieniami w kursowaniu komunikacji miejskiej. - mówi Irena Starosta z ZDiTM. - Te zaś rzutują na atrakcyjność transportu publicznego.
ZDiTM wymienia listę korzyści, jakie wypływają z powstania i funkcjonowania buspasów. Zaznacza, że dzięki buspasowi autobusy przyjeżdżają punktualnie i pasażerowie korzystający z komunikacji na tym odcinku nie narzekają na opóźnione autobusy. - Rocznie z transportu publicznego korzysta ok. 130 mln pasażerów. - dodaje Starosta
ZDiTM zwrócił się w roku ubiegłym z pismem do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska z prośbą o "wprowadzenie buspasów oraz pasów tramwajowo-autobusowych (PAT)" na następujących ciągach:
- buspas: ul. Energetyków – Gdańska – Most Pionierów (w obu kierunkach),
- buspas: ul. Krzywoustego od pl. Kościuszki do skrzyżowania z al. Bohaterów Warszawy (w obu kierunkach),
- buspas: al. Niepodległości i al. Wyzwolenia,
- buspas: ul. Wilcza od skrzyżowania z ul. E. Plater do wiaduktu kolejowego (w kierunku Polic),
- buspas / PAT: al. Wojska Polskiego od ul. Unii Lubelskiej do ul. Zaleskiego (w kierunku centrum),
- buspas: ul. Mieszka I od skrzyżowania z ul. Milczańską do skrzyżowania z ul. Wierzbową (w kierunku Cukrowej),
- PAT: Most Długi (w kierunku centrum),
- PAT: ul. Wyszyńskiego (w obu kierunkach),
- PAT: ul. Krzywoustego od Pl. Zwycięstwa do Pl. Kościuszki (w obu kierunkach); alternatywą jest zmiana programu sygnalizacji w taki sposób, by ograniczyć liczbę pojazdów akumulujących się na ul. Krzywoustego,
- PAT: al. Wyzwolenia od ul. Odzieżowej do Ronda Giedroycia (w kierunku Ronda Giedroycia),
- PAT: ul. Kołłątaja od Ronda Sybiraków do Ronda Giedroycia (w kierunku Ronda Giedroycia),
- PAT: ul. Asnyka (w kierunku Ronda Giedroycia),
- PAT: ul. Kolumba od ul. Św. Józefa do Dworca Głównego w kierunku centrum (PAT z uwagi na projekt wydłużenia linii 70 do elektrowni Pomorzany), z ewentualnym pozostawieniem krótkich pasów do skrętu w lewo oraz czasowym obowiązywaniem zakazu parkowania na odcinku od pos. 67 do 83 – poza godzinami szczytu prawy pas mógłby służyć do parkowania jak do tej pory”,
- PAT: ul Okulickiego od skrzyżowania z ul. Kwiatową do Ronda Ks. Lucjana Gierosa.
Średni czas przejazdu linii pospiesznych A i B na odcinku Basen Górniczy – Wyszyńskiego
ZDiTM w swoim raporcie przedstawia kilka ciekawych danych.
- Średniorocznie z linii komunikacji miejskiej, które kursują po wyznaczonym buspasie na Energetyków korzysta 26 490 609 pasażerów, co stanowi 20,71% wszystkich przewozów na liniach organizowanych przez ZDiTM. - czytamy w opracowaniu - Każdego dnia roboczego w porannym szczycie przewozowym pasażerowie tracili do 2 minut w stosunku do czasu rozkładowego. W przypadku godzin szczytu popołudniowego były to 4 minuty.
Maksymalny czas przejazdu linii pospiesznych A i B na odcinku Basen Górniczy – Wyszyńskiego
Rocznie ponad dwa lata
Średnio - dzienna strata pasażerów linii pospiesznych w dni robocze w godzinach szczytu z powodu postoju na ul. Energetyków wynosiła 4 403 minuty (ponad 73 godziny), co daje w skali roku stratę około 1 105 190 minut (prawie 18 420 godzin - czyli ponad dwa lata).
Burzliwa dyskusja naszych Internetuwów: Radni zdecydują czy buspas zniknie."Skończmy z transportową ciemnotą" [komentarz]
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?