Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zdemontowali część Mostu Cłowego w Szczecinie [zdjęcia]

Marek Jaszczyński [email protected]
Zakończył się pierwszy etap związany z demontażem nośnej części Mostu Cłowego. Z sukcesem usunięty został środkowy element przęsła środkowego. Prace rozbiórkowe będą trwały jeszcze do końca roku.

Most został wybudowany w XIV w. Pobierano na nim cło od przepływających statków. 56 lat historii odpłynęło nurtami Regalicy, a ściśle środkowa część przęsła Mostu Cłowego.

- Prace rozbiórkowe mają zakończyć się do końca roku - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

To pierwszy etap prac, bo wykonawca prac Vistal Gdynia S.A. w konsorcjum ze spółką Vistal Infrastructure Sp. z.o.o. wzniesie przeprawę od nowa.

Remont będzie polegał na wymianie przęseł i renowacji podpór. Zakres prac obejmie przede wszystkim rozbiórkę istniejących przęseł kablobetonowych, remont przyczółków, wykonanie i montaż nowych przęseł o konstrukcji zespolonej.

Na początku XX w. Miasto wybudowało nowy most zwodzony. Został on zniszczony podczas II Wojny Światowej. W roku 1947 wybudowano go na nowo, stanął na drewnianych podporach.

Do budowy mostu zatrudniono ówczesnego specjalisty od tego typu konstrukcji, inż. Fritza Leonhardta.

Drewniane elementy mostu narażone były na zniszczenie szczególnie w okresie zimowym, głównie z powodu spływu kry lodowej. Ewentualne uszkodzenie mogłoby narazić miasto na dodatkowe koszta.

W dniu 25 stycznia 1960 roku zakończono montaż. Pomyślne wykonanie tych poważnych robót przybliżyło termin oddania mostu do eksploatacji.

21 kwietnia 1960 roku dokonano próbnego obciążenia mostu przy pomocy dziewięciu czołgów o wadze 34 ton każdy. Wszystkie próby wypadły pozytywnie.

W dniu 23 kwietnia 1960 roku, w 15. rocznicę wyzwolenia Szczecina ówczesny sekretarz PZPR Edward Gierek dokonał uroczystego otwarcia mostu.

Całkowity koszt budowy Mostu Cłowego wyniósł 48 milionów ówczesnych złotych.

Szerokość pomostu wynosiła prawie 19 metrów w tym czteropasmowa jezdnia 12 metrów oraz dwa chodniki po 3 metry. Układ ten daje osiowe naciski co z uwagi na wykorzystanie istniejących podpór było pożądane.

Roboty przy budowie mostu postępowały planowo, gdy w połowie 1958 roku zaobserwowano pękanie lin w przęśle zachodnim.

Przeprowadzone badania nie ustaliły przyczyn pękania lin.Wskazywały jednak, że w realizacji konstrukcji nie ma zasadniczych błędów, które mogłyby spowodować awarię. Stwierdzono, że liny użyte do budowy mostu posiadały niejednorodne własności, co spowodowało ich pękanie.

Przejściowe trudności przy budowie mostu Cłowego należą do niepowodzeń, które zawsze występują przy realizacji nowych, pionierskich przedsięwzięć w budownictwie i zawsze towarzyszą rozwojowi postępu technicznego.

W kolejnych latach most przechodził szereg remontów. Ostatni z nich rozpoczął się pod koniec listopada 2008 roku.

Na podstawie

http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Most_C%C5%82owy

.

Jedna trzecia przeprawy pójdzie do wymiany, m.in. konstrukcja nośna. Remont potrwa nawet rok.

Więcej informacji: Most Cłowy w Szczecinie poważnie uszkodzony. Przeprawa będzie całkowicie zamknięta

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto