Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zatankował więcej niż mogło wejść. Błąd? Wyjaśniamy dlaczego

Redakcja MM
Redakcja MM
Klienci często dziwią się, że do baku wlewa się więcej benzyny niż przewidują normy. To dlatego, że prawdopodobnie napełniona została także dodatkowa komora - tłumaczą na stacjach paliw.
Klienci często dziwią się, że do baku wlewa się więcej benzyny niż przewidują normy. To dlatego, że prawdopodobnie napełniona została także dodatkowa komora - tłumaczą na stacjach paliw. Andrzej Szkocki
Do naszej redakcji zgłosił się Czytelnik, który ma wątpliwości, czy nie zatankował paliwa z powietrzem. A tankował w Auchan Kołbaskowo.

Marek Jaszczyński
[email protected]

Do naszej redakcji zgłosił się pan Jarosław, który w miniony weekend na dystrybutorze nr 7 w Auchan Kołbaskowo zatankował do mercedesa olej napędowy.

Jego zdziwienie wzbudziło to, że zatankował 101,5 l paliwa do stulitrowego baku z 12 litrową rezerwą.

– Mam poważne wątpliwości: czy nie zatankowałem powietrza z dystrybutora? – pyta mężczyzna. – Zawsze tankuję do pełna. Mam zamontowany autokomputer. Przecież nie można wlać więcej do baku niż wynosi jego pojemność.

Pan Jarosław zgłosił sprawę pisemnie do biura obsługi klienta hipermarketu oraz do okręgowego urzędu miar w Szczecinie.

O wyjaśnienie tej sprawy poprosiliśmy przedstawicielkę sieci Auchan Polska.

Każdy dystrybutor po jego zainstalowaniu, a przed dopuszczeniem do eksploatacji przechodzi procedurę „legalizacji ostatecznej”, w ramach której przedstawiciel Obwodowego Urzędu Miar potwierdza spełnienie przez dane urządzenie wymaganych norm w zakresie dokładności pomiaru.

– Potwierdzeniem tego jest „Świadectwo Legalizacji”, którego kopia powinna znajdować się na stacji paliw Auchan do wglądu klientów. Posiadanie przez właściciela stacji ważnego „Świadectwa Legalizacji” oraz nienaruszony stan plomb potwierdza, że urządzenie spełnia polskie normy i wydaje paliwa z odpowiednią dokładnością – tłumaczy Dorota Patejko, dyrektor ds. Komunikacji Auchan Polska. – Dystrybutory paliw płynnych są zgodnie z międzynarodową klasyfikacją urządzeń pomiarowych klasy 0.5, co oznacza, że błąd pomiarowy ilości wydawanych paliw nie może przekraczać 0,5 procenta przy ilości wydanego paliwa powyżej 2 litrów (tzw. dawka minimalna). Stanowi to też podstawę prawną do legalnego prowadzenia sprzedaży paliw i dowód rzetelności sprzedawcy w przypadku ewentualnych wątpliwości czy reklamacji ze strony klientów.

Uzyskaliśmy zapewnienie, że urządzenia zainstalowane na stacjach Auchan należą do jednych z najlepszych na świecie i charakteryzują się bardzo dużą stabilnością dokładności pomiaru. Maksymalny zakres regulacyjny przepływomierzy wynosi kilka procent i stąd nie jest nawet technicznie możliwe, aby błąd wynosił np. 25 procent „na niekorzyść” klienta.

Skąd zatem większa pojemność w baku?

– Od kilku lat w nowoczesnych samochodach montowane są zbiorniki paliwa wykonane z tworzyw sztucznych i wyposażone w dodatkową komorę połączoną z głównym zbiornikiem. Komora ta powinna pozostać pusta nawet przy napełnieniu zbiornika „do pełna”. Jej przeznaczeniem jest stworzenie rezerwy pojemności w przypadku zwiększenia się objętości paliwa w zbiorniku głównym wskutek wzrostu jego temperatury – wyjaśnia Dorota Patejko. – W niektórych sytuacjach w trakcie tankowania „pod korek” (np. przy pewnym pochyleniu pojazdu lub przy nieszczelności zaworu oddechowego zbiornika) komora ta może zostać również wypełniona paliwem. W zależności od typu pojazdu napełnienie tej komory oraz przewodu wlewowego pozwala na zatankowanie nawet 10-15 l paliwa więcej niż zwykle (ponad fabrycznie podaną pojemność zbiornika). W takim przypadku należy zwrócić się do autoryzowanej stacji serwisowej, która dokona sprawdzenia systemu napełniania zbiornika samochodu.

Zdaniem przedstawicielki sieci jest to jedyne możliwe techniczne wytłumaczenie zgłoszonego przez klienta przypadku. Jeżeli rzeczywiście klient zatankował więcej niż wynosi nominalna pojemność zbiornika pojazdu, to powinien być w stanie przejechać o ok. 100-150 km więcej niż zwykle między tankowaniami (przez pierwsze 100-150 km wskaźnik poziomu paliwa w zbiorniku będzie wskazywał cały czas „Full/100%”).

– Sugerujemy zwrócenie uwagi na takie nietypowe „objawy”. Sądzimy, że ich potwierdzenie się powinno rozwiać wszelkie wątpliwości co do rzetelności wskazań dystrybutorów – kończy Dorota Patejko.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto