Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zanim wyjedziesz na wycieczkę, sprawdź biuro

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Wybór wymarzonej wycieczki zagranicznej wydaje się prosty, może być jednak gorzej, gdy nieuczciwe biuro podróży będzie próbowało nas wprowadzić w błąd.

Inspekcja Handlowa kontroluje biura turystyczne, dzięki temu  można wskazać na najczęściej powtarzające się nieprawne zapisy w umowach, na przykład zapisy dotyczące kosztów jakie musi ponieść klient w przypadku rezygnacji z wycieczki.
Podawane są różne wielkości procentów, nawet do 100 procent, tymczasem  biuro podróży powinno natomiast potrącać tylko rzeczywiste koszty jakie poniosło.

Kolejna nieprawidłowość to zapisy ograniczające prawo do reklamacji, tj. wydłużanie terminów rozpatrzenia reklamacji poza ustawowe ramy; zapisy, że oferty „Last Minute” nie podlegają reklamacji, czy też zapis „do reklamacji należy dołączyć kopię poświadczoną przez pilota wycieczki”.

Przedsiębiorca organizujący imprezy turystyczne oraz pośredniczący w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych musi spełniać szereg warunków m.in. zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowę ubezpieczenia na rzecz klientów.

Umowy te są zawierane w celu pokrycia kosztów powrotu klienta do kraju, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także na pokrycie zwrotu wpłat wniesionych przez klientów.

Za co odpowiada organizator?

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że jest to spowodowane działaniem lub zaniechaniem klienta lub osób trzecich lub siłą wyższą. Wyłączenie odpowiedzialności z powodów opisanych powyżej nie zwalnia jednak organizatora turystyki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy pomocy poszkodowanemu klientowi.

Ważny jest program

Organizator turystyki lub pośrednik udostępniając klientom broszury lub katalogi ma obowiązek wskazać w sposób dokładny i zrozumiały m.in. cenę imprezy turystycznej, miejsce pobytu, trasę imprezy, środek transportu, ilość posiłków, program zwiedzania, rodzaj obiektu zakwaterowania., termin zapłaty całej ceny.

Zanim podpiszesz umowę

Przed zawarciem umowy organizator lub pośrednik musi podać: ogólne informacje o przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz informacje o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Ponadto koniecznie musi poinformować klienta o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanym.

Co jest konieczne w umowie?

Umowa o świadczenie usług turystycznych polegająca na organizowaniu imprez turystycznych wymaga formy pisemnej i powinna określać m.in.:

-  organizatora turystyki,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej,
- program imprezy turystycznej,
- cenę imprezy, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźnie sformułowane okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia,
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń,
- sposób zgłaszania reklamacji.

Jeżeli organizator jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z przyczyn od niego niezależnych powinien o tym niezwłocznie powiadomić klienta. Klient natomiast powinien niezwłocznie powiadomić organizatora czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy czy odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej. W przypadku odstąpienia od umowy z powodów ww. klient ma prawo uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że wyrazi zgodę na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie lub żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Organizator, który w czasie trwania imprezy nie wykonuje usług przewidzianych w umowie jest obowiązany wykonać świadczenie zastępcze. Nie może za to dodatkowo obciążyć kosztami klienta. Jeżeli świadczenie zastępcze ma niższą jakość, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto