Piotr Jasina
[email protected]
Inwestor, szukając dogodnej lokalizacji, brał pod uwagę także Rostock, Kłajpedę oraz Rygę. Ostatecznie Cronimet zdecydował się zrealizować inwestycję w Szczecinie. Przygotował dokumentację, ma niezbędne zezwolenia. Wczoraj na placu budowy wbito symboliczne łopaty pod budowę terminalu.
W szczecińskim porcie, przy Kanale Przemysłowym (Wrocławskim) Cronimet PL wybuduje nabrzeże o długości 150 m i głębokości technicznej 8 m. Inwestor zakłada roczne przeładunki na poziomie 150 tys. ton.
Michał Kłos, koordynator projektu dodaje, że spółka pod koniec lutego wydzierżawiła na terenie portu na 30 lat prawie 3 ha nabrzeża.
- Terminal, jako jedyny w Szczecinie będzie palowany w całości - dodaje. - W maju przyszłego roku spodziewamy się przy nabrzeżu pierwszych statków. Zakładamy przeładunki 2-4 statków miesięcznie. Będziemy dostarczać tzw. wkład hipoteczny do zakładów w Finlandii i Hiszpanii. Zatrudnimy tu od 30 do osób.
Cronimet odbiera złom z hurtowni wielkich sieci, jak np. Bosh, Amica itd. Zbiera odpady z metali nierdzewnych do ponownego przetworzenia.
- To znacznie tańsze niż tworzenie stali z rudy - dodaje Kłos. - Praktycznie zapewniamy hutom do pieców gotowe wagony z wkładem. Nie są to proste operacje, bo wymagają też badań laboratoryjnych.
Spółka będzie kooperować z oddziałami i spółkami córkami z Ostrawy, Niemiec, w Polsce.
Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście zapewni odpowiednią głębokość toru dojściowego do terminalu. Potrzeba głębokości 7,5-8 metrów. Inwestor liczy też na wsparcie miasta. Chodzi fragment brukowej drogi prowadzącej do nabrzeża. Jest w fatalnym stanie. Sprawę tymczasowo mogłoby załatwić nawet zaasfaltowanie tego odcinka.
CRONIMET
z siedzibą w Karlsruhe grupuje 56 firm w kilkunastu krajach i zatrudnia łącznie prawie 5 tys. pracowników. Jest światowym liderem w dziedzinie surowców do produkcji stali stopowych zarówno wtórnych (skup i przerób złomu), jak i mineralnych (rudy metali). W Polsce funkcjonuje Cronimet PL sp. z o.o. z siedzibą w Inowrocławiu i to właśnie ta spółka zdecydowała się na lokalizację w porcie w Szczecinie swojego oddziału dla obsługi obrotu transportem morskim, czyli przeładunków portowych i składowania swoich produktów.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?