MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

XII Święto Junaka w Szczecinie. Fotorelacja

emifociak
emifociak
Święto Junaka obchodzone jest w Szczecinie 5 czerwca, w tym roku odbył się już XII Zlot Motocyklistów.

Celem imprezy jest propagowanie motocykli Junak produkowanych kiedyś w Szczecińskiej Fabryce Motocykli „POLMO”.

Na zlot przyjechało około 200 motocyklistów, w tym 13 na Junaków: M-10, M-7 i M-7 z przejściówką (koszem). Maksymalną prędkość jaką mogą osiągać to 120 km/h. Zużycie paliwa w Junaku wynosi 4 litry na 100 km, przy jeździe nieprzekraczającej 70 km/h. Najbardziej odpowiednią benzyną jest taka, która zawiera 95 oktanów, dodatkowo wskazane jest użycie dodatku z środkiem potasowym.

Części do napraw można kupić na terenie całej Polski. Bolączką Junaka jest prądnica, w miejsce której posiadacze tych pojazdów montują alternatory. Charakterystyczny miły dla uszu dźwięk podczas jazdy wydobywa się z tłumików tupu „rybka” i „cygaro”. Ciekawostką jest rekord prędkości Junaka osiągnięty przez Franciszka Stachewicza w 1959 roku.

Organizatorem „Święta Junaka” jest Klub Motocyklowy „Cruiser”, założony w Szczecinie w 1999 roku. Członków klubu charakteryzują skórzane kamizelki z wyszytym z tyłu logo.

Ulicami miasta przejechała parada motocykli, w której początek trasy rozpoczynał się od granicy miasta a zakończył przy Urzędzie Miasta. Następnie odbył się godzinny pokaz motocykli, a potem kolejna parada, która jechała od Urzędu Miasta głównymi luicam, natomiast zakończyła w Rosówku koło

Kołbaskowa. Podobne tego typu imprezy organizowane w Polsce to: „Zlot Dzikiego Junaka” w okolicach Wałcza oraz „Zjazd Miłośników Junaka” organizowany w Stargardzie Szczecińskim. Poza tym wśród motocykli Junak, Honda, Kavasaki, Yamaha, Harley Davidson można było zobaczyć motocykle wojskowe, które przyjechały z Bornego Sulinowa. Między innymi należały do nich Aral, Dniepr i K-750. Przyjemny dla oczu był również widok pojazdu SHL wyprodukowanej w Kielcach, WSK ze Świdnika oraz WFM z Warszawy.

Motocykle, które uczestniczyły w zlocie przyjechały do Szczecina z całej Polski. Dobrze, że są miłośnicy, którzy odrestaurowują te pojazdy. Dbają , by historia o nich nie zapomniała oraz organizują zloty, na których coraz to większa liczba ludzi chc podziwiać perełki motoryzacji. Mogą wtedy choć na chwilę poczuć jak w latach 50-60, kiedy to Junaki i inne motocykle, motorowery były środkiem transportu młodych ludzi po mieście, jak również na wycieczki poza miasta.

Niestety sytuacja gospodarcza Szczecińskiej Fabryki Motocykli „POLMO” i coraz mniejszy rynek zbytu, spowodowały powolne zmniejszenie produkcji, a w rezultacie upadłość zakładu.

Junak na deskach kreślarskich ukazał w 1955 roku, a liczba pierwszych wyprodukowanych modeli w 1956 roku wynosiła 30 sztuk, natomiast ostatnie sztuki wyprodukowano w 1965 roku. Trzeźwość kierowców na drodze, zachowanie przez nich dozwolonej prędkości i odległości w czasie jazdy oraz zdrowy rozsądek przy wyprzedzaniu może zagwarantować bezpieczną i przyjemną przejażdżkę na motocyklu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto