Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyłączają drogi w centrum, by Stare Miasto zasługiwało na swoją nazwę. Decyzja w rękach radnych

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Ul. Łaziebna w Szczecinie.
Ul. Łaziebna w Szczecinie. Andrzej Szkocki
Ulice w pobliżu placu Orła Białego w Szczecinie stracą status dróg gminnych. To kolejny krok do stworzenia na Starym Mieście starówki z prawdziwego zdarzenia.

Projekt uchwały jest już gotowy. Trafi na sesję 22 września. Wyłączone z użytkowania poprzez pozbawienie kategorii dróg gminnych mają zostać następujące ulice: Łaziebna, Mariacka, część ulicy Tkackiej na odcinku od placu Żołnierza Polskiego do ulicy Grodzkiej, część ulicy Staromłyńskiej na odcinku od placu Żołnierza Polskiego do skrzyżowania z ulicami Koński Kierat i Łaziebną, część ulicy Koński Kierat na odcinku od ulicy Mariackiej do ulicy Farnej, część ulicy Staromiejskiej na odcinku od ulicy Grodzkiej do ulicy Wyszyńskiego.

Wcześniej podobne decyzje zapadły w stosunku do placu Orła Białego, części ulicy Staromłyńskiej oraz części ulicy Koński Kierat. To element większej strategii pn. „Cztery Place Starego Miasta”, wypracowanej w trakcie prototypowania zmian na Starym Mieście.

- Zakłada wytworzenie w całej dzielnicy atrakcyjnej przestrzeni publicznej służącej do eksponowania walorów historycznych dzielnicy, wygodnej i bezpiecznej z punktu widzenia niechronionych uczestników ruchu, a także dostosowanej do potrzeb mieszkańców i biznesu lokalnego - wyjaśniał Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina.

CZYTAJ TAKŻE:

Elementem tej wizji jest zmiana funkcji i zagospodarowania ulic w pobliżu placu Orła Białego. Gdy stracą status gminny, będą systematycznie przebudowywane na tzw. podwórce miejskie (woonerfy). To oznacza m.in. likwidację krawężników.

- W ten sposób zatarty zostanie podział funkcjonalny na jezdnię i chodniki, co ułatwi prowadzenie ruchu pieszego i rowerowego, a także sytuowanie ogródków gastronomicznych. Co równie ważne zwiększy dostępność ulic staromiejskich dla osób z niepełnosprawnościami - wyjaśniają urzędnicy.

Wyłączenie ulic z kategorii dróg gminnych pozwala także na zwiększenie elastyczności w zarządzaniu przestrzenią publiczną.

- Ta część Starego Miasta jest obszarem szczególnego zainteresowania ze strony różnych podmiotów realizujących wydarzenia plenerowe, w tym mieszkańców zgłaszających inicjatywy społeczno-kulturalne. Gmina planuje rozszerzać więc na kolejne tereny uproszczone procedury wypracowane w odniesieniu do placu Orła Białego - dodaje Wacinkiewicz.

Urzędnicy przekonują, że pomysł na Stare Miasto pozwoli na rozwiązanie problemów z parkowaniem. Ruch aut na wyłączonych ulicach będzie stopniowo ograniczany. Docelowo prawo wjazdu będą miały tylko osoby dojeżdżające do swoich nieruchomości. Dla reszty planowe są garaże wielopoziomowe przy ulicy Staromłyńskiej i Trasie Zamkowej. Garaż przy trasie Zamkowej ma powstać już za kilkanaście miesięcy.

ZOBACZ TEŻ:

Podsumowanie prototypowania placu Orła Białego. Będą parkingowce?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto