Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie zmiany w centrum Szczecina. Ul. Jagiellońska staje się jednokierunkowa [szczegóły]

Redakcja MM
Redakcja MM
W poniedziałek rozpoczną się prace na ul. Jagiellońskiej. Z ...
W poniedziałek rozpoczną się prace na ul. Jagiellońskiej. Z ... Redakcja MM
W poniedziałek rozpoczną się prace na ul. Jagiellońskiej. Z dwukierunkowej stanie się jednokierunkową. Zmiana oznakowania potrwa do 22 sierpnia.

Zmiany na ulicy Jagiellońskiej w Szczecinie obejmą w pierwszej kolejności odcinek od al. Wojska Polskiego do pl. Zamenhoffa. Odcinek ten zostanie wyłączony z ruchu.

W dalszej kolejności robotnicy zajmą odcinek od placu Zamenhoffa do ul. Śląskiej i od ul. Śląskiej do pl. Lotników. Prace mają zakończyć się nie później, niż do 22 sierpnia.

– Roboty rozpoczną się 11 sierpnia, a nie jak zapowiadano wcześniej, 8 sierpnia – tłumaczy Marta Kwiecień- Zwierzyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie i wyjaśnia powód: – Na przesunięcie terminu wpłynęła zmiana technologii usuwania istniejącego oznakowania poziomego na metodę hydropiaskowania, która nieznaczny sposób ingeruje w nawierzchnię.

Potwierdza też ona, że do 22 sierpnia roboty zostaną ukończone.

Jedną z istotnych zmian, prócz jednego kierunku z al. Wojska Polskiego do placu Lotników, będzie znaczne ograniczenie ruchu.

– Projekt zmian obejmuje również wprowadzenie strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h – tłumaczy Tomasz Klek z magistratu. – Nie tylko na ulicy Jagiellońskiej, ale również w całym kwartale ulic, tj. Wojska Polskiego, Piłsudskiego, Papieża Jana Pawła II i Obrońców Stalingradu. Celem tej zmiany jest uspokojenie ruchu, szczególnie w miejscach gdzie jest duże natężenie pieszych.

Według władz, nowa organizacja ruchu ma przede wszystkim pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie tego fragmentu miasta.

– Chodzi o to, aby ulica Jagiellońska była przyjazna wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, tj. pieszym, korzystającym z komunikacji miejskiej, rowerzystom, ale także kierowcom pojazdów samochodowych – tłumaczy Tomasz Klek i dodaje: – Nowa organizacja ruchu uzyskała opinie policji, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, a także stowarzyszeń i została zatwierdzona przez Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

Po zmianach więc ulica będzie jednokierunkowa, rowerzyści uzyskają własny pas ruchu (kontrpas rowerowy), piesi jak chodzili szerokimi chodnikami tak nadal je będą mieli. Pojawi się Kiss&Ride na pl. Zamenhoffa. Będą to trzy miejsca chwilowego postoju dla wysadzenia pasażera. Liczba miejsc parkingowych dla samochodów zmniejszy się z 153 do 147, a na całej długości dla zmotoryzowanych osób niepełnosprawnych będą tylko cztery miejsca postojowe.

Przed wprowadzeniem zmian wywoływały one wiele dyskusji. Rowerzyści cieszyli się, ale kupcy i specjaliści mieli duże wątpliwości.

– Nie przeprowadzono żadnych badań, jak zmiany wpłyną na potoki ruchu sąsiednich ulic i jak to wpłynie na ruch w centrum miasta – ocenia Witold Witkowski, analityk ruchu drogowego, współtwórca Akademii Ruchu Drogowego. – Nigdzie na świecie tak się nie postępuje. Ale w końcu Szczecin to nie świat, można więc dowolnie eksperymentować na żywej tkance miasta


Zmiany w parkowaniu

Jedna z istotnych zmian, jakie pojawią się na ul. Jagiellońskiej, będzie odmienne niż dotąd parkowanie. Po jednej stronie jezdni znajdą się miejsca postojowe całkowicie na jezdni, usytuowane skośnie do niej pod kątem 60 stopni. Po drugiej stronie jezdni zostanie wyznaczony pas postojowy z parkowaniem pojazdów częściowo na jezdni i chodniku. Ma to według projektantów umożliwić uwolnienie chodników od zastawiających je samochodów i wprowadzenie kontrapasa rowerowego.

Tym samym dla poruszających się samochodów zostanie pozostawiony jeden pas ruchu o szerokości 3,25 metra. Na placu Zamenhoffa pojawi się też przystanek autobusowy linii nr 86, która połączy osiedle Kaliny z placem Rodła.


Protest kupców

Pod protestem przesłanym władzom miasta podpisało się ponad 90 przedstawicieli różnych firm, w tym VIP Collection, ING Bank Śląski, Alibaba, Incognito,Cukierni Koch i wielu innych, a także handlowcy z Wojska Polskiego, Rayskiego, Śląskiej, Jana Pawła II i kilku innych ulic. – My mieszkańcy i właściciele placówek handlowych, usługowych oraz gastronomicznych położonych przy ul. Jagiellońskiej w Szczecinie protestujemy przeciwko planom wprowadzenia na naszej ulicy ruchu jednokierunkowego. Władze miasta nową organizacją ruchu chcą nas na siłę uszczęśliwić. Wbrew nam i przeciwko nam – to przecież odbije się na naszych dochodach. Nie zgadzamy się na ograniczenie ruchu na ul. Jagiellońskiej. Ruch na ulicy można uporządkować w inny sposób: dyscyplinując kierowców nie przestrzegających przepisów. To samo się ma do tych, którzy nieprzepisowo parkują. Wystarczy jeden patrol Straży Miejskiej!


Stanowisko zwolenników zmian

Podczas konsultacji społecznych zwracali uwagę, iż na terenie innych miast podobne zmiany spowodowały zwiększenie atrakcyjności przestrzeni publicznej, powodując wzrost natężenia ruchu pieszych jak również swobody poruszania się. Argumentowali, iż brak zdecydowanych kroków w kierunku ograniczenia ruchu pojazdów samochodowych w ścisłym centrum miasta może doprowadzić zarówno do powstawania znaczących zatorów drogowych jak również skutkować brakiem miejsc postojowych oraz pogorszeniem atrakcyjności śródmieścia. Zwracali uwagę, iż obecnie ulica Jagiellońska stanowi ulicę tranzytową, a w większości przypadków parkujące pojazdy stanowią własność pracowników lokali użytkowych.


Stanowisko przeciwników zmian

Konsulatacje społeczne przeprowadzono 12 i 15 kwietnia br. Pierwszego dnia wzięły w nich udział zaledwie 42 osoby, a drugiego tylko 79. Osoby przeciwne zmianom argumentowały, iż zaniepokojone są zmniejszeniem liczby miejsc postojowych. Dowodziły również, iż wprowadzenie ruchu jednokierunkowego może powodować zmniejszenie ruchu samochodowego w ciągu ul. Jagiellońskiej co skutkowałoby zmniejszeniem liczby potencjalnych klientów istniejących podmiotów gospodarczych przy jednoczesnym zwiększeniu natężenia ruchu w ciągu ulic pobocznych. Skutkować to mogłoby powstawaniem zatorów drogowych w szczególności w ciągu al. Piłsudskiego i ul. Obrońców Stalingradu. Zwracano uwagę, iż miasto w chwili obecnej nie powinno przenosić rozwiązań z innych miast ograniczających ruch pojazdów w centrum miasta z uwagi na duże zapotrzebowanie właśnie w miejsca parkingowe oraz niestabilną sytuację rynkową, zwłaszcza w odniesieniu do miejsc pracy w rozpatrywanym obszarze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto