Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Większa i droższa Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie! To warto wiedzieć

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
SPP w Szczecinie będzie większa, ale i droższa.
SPP w Szczecinie będzie większa, ale i droższa.
Ma być większa i droższa, ale w zamian łatwiej ma być ze znalezieniem wolnego miejsca. I jest kilka zaskakujących nowości. Poznaliśmy ostateczny projekt Strefy Płatnego Parkowanie w Szczecinie.

Jeśli za tydzień radni go poprą, zmiany wejdą w życie 31 marca przyszłego roku.

SPP w Szczecinie, szczegóły:

Nowa strefa obejmie kilkadziesiąt nowych ulic i prawie pięć tysięcy miejsc do parkowania. Łącznie objętych nią będzie 142 ulic, w których na kierowców będzie czekało prawie 12 tysięcy miejsc parkingowych. Obecnie jest 6853, przybędzie 4900. Pozostanie podział na dwie podstrefy A (czerwona) i B (niebieska).

W podstrefie A minimalna opłata za postój (15 minut) wyniesie 0,90 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 3,60 zł (obecnie 2,80 zł), za drugą 4,30 zł, za trzecią godzinę 5,10 zł, za czwartą i każdą następną godzinę 3,60 zł. W podstrefie B minimalna opłata za postój będzie kosztować 0,70 zł. Za pierwszą godzinę zapłacimy 2,80 zł (obecnie 1,60 zł), za drugą godzinę 3,30 zł, za trzecią godzinę 3,90 zł, czwartą i każdą następną godzinę 2,80 zł.

Wzrasta cena abonamentów w SPP w Szczecinie

W strefie czerwonej będzie kosztował 300 zł miesięcznie, a w niebieskiej 200 zł/miesiąc. Korzystać z nich będą mogli jedynie mieszkańcy Szczecina i przedsiębiorcy, których firmy są zarejestrowane w Szczecinie. Nowością będzie abonament na określoną liczbę dni roboczych( od 1 do 23). W strefie A taki abonament będzie kosztował 30 zł za dzień, a w B - 20 zł/dzień.

Kolejna rewolucja w SPP w Szczecinie już pod koniec września?

- Z analizy zebranego materiału wynika, że niezadowalająca rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy - mówi Paweł Adamczyk, dyrektor wydziału gospodarki szczecińskiego magistratu.

Z 50 zł do 200 zł wzrasta opłata za brak biletu jeśli nie zapłacimy jej w ciągu 7 dni. Uregulowanie jej w ciągu tygodnia będzie kosztowało 100 zł (obecnie 30 zł). Nie będzie już abonamentów rocznych. Właściciele aut hybrydowych ryczałt w wysokości 50 zł miesięcznie (obecnie 10 zł). Zwolnieni z opłaty za postój w strefie pozostają właściciele samochodów elektrycznych.
Od marca (dlatego dopiero wtedy nowa strefa zacznie obowiązywać) na ulicach objętych strefą pojawią się nowe parkometry. To takie, w których trzeba będzie wpisywać numer rejestracyjny pojazdu. Łącznie ma być ich ok. 430 (obecnie 340). Mają kosztować ok. 11 mln zł. Większa strefa nie oznacza, że pojawi się więcej kontrolerów.

- Chcemy, aby tam, gdzie nie będzie kontrolera można było zdalnie sprawdzić, czy kierowca zakupił bilet. W parkomatach będzie można płacić kartą - mówi Radosław Kanarek, prezes spółki NiOL, operator strefy.

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Od kiedy zapłacimy więcej?

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Od kiedy zapłacimy więcej?


Nowości, granice w SPP w Szczecinie

Absolutną nowością w szczecińskiej strefie ma być opłata zerowa za pierwsze 15 minut. Z tego przywileju będzie można skorzystać raz dziennie po pobraniu z parkomatu biletu „zerowego” bądź uruchomieniu opłaty „zerowej” za pomocą aplikacji w smartfonie.

Od roku 2012 liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie wzrosła z 238 tys. do ponad 300 tys.

- Optymalny wskaźnik wolnych miejsc w SPP powinien wynosić ok. 20 proc. Tymczasem średnia liczba wolnych miejsc w strefie osiągnęła wartość krytyczną 2,9 procent. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy - mówi Paweł Adamczyk.
Pomysł „kwadrans gratis” jest jednym z owoców konsultacji społecznych w sprawie zmian systemu parkowania w Szczecinie, które odbyły się latem. Dwa inne pomysły inspirowane konsultacjami dotyczą komunikacji zbiorowej. Niektórzy uczestnicy konsultacji zwracali uwagę, że ograniczenie indywidualnego transportu samochodowego w centrum powinno iść w parze z usprawnianiem komunikacji miejskiej.

- W odpowiedzi na ten postulat przygotujemy na sesję październikową projekt uchwały obniżającej ceny biletów okresowych komunikacji miejskiej o ok. 10 procent – ujawnia Adamczyk.

Szykowana jest też nowa linia autobusowa nr 90, która ma pomóc w wygodnym przemieszczaniu się w ścisłym centrum miasta. Jeśli znajdą się na nią pieniądze, ruszyłaby już w przyszłym roku.

- Mam nadzieję, że takie propozycje zachęcą część kierowców do przesiadania się z samochodów do autobusów i tramwajów - dodaje Adamczyk.

Granice proponowanego poszerzenia SPP wyznaczają następujące ulice:

  • Piotra Skargi, Wyzwolenia (od ronda Giedroycia do ul. Malczewskiego), Malczewskiego, Parkowa (od ul. Malczewskiego do ul. Kapitańskiej - Starzyńskiego), Kapitańska, Jana z Kolna (od ul. Kapitańskiej do Nabrzeża Wieleckiego), Nabrzeże Wieleckie, Kolumba (od ul. Nowej do pętli autobusowej za Dworcem PKP),
  • Owocowa, Czarnieckiego, Potulicka (od ul. Czarnieckiego do ul. Narutowicza), Narutowicza, Piastów (od ul. Narutowicza do ul. Ku Słońcu), Ku Słońcu (od ul. Piastów do ronda Pileckiego), Sikorskiego (od ronda Pileckiego do ul. Boh. Warszawy), Boh. Warszawy.

Nowe parkingi w Szczecinie

W najbliższych latach mają powstać też cztery duże parkingi. Pod Trasą Zamkową (110 miejsc), przy ul. Czarnieckiego (40 miejsc), przy ul. Ogińskiego (25 miejsc), przy ul. Szymanowskiego (50 miejsc). Parkingi te mają być płatne w godzinach od 8.00 do 17.00 od poniedziałku do piątku. Propozycja zakłada zróżnicowanie opłat, odpowiednio do specyfiki miejsca i oczekiwanego poziomu rotacji aut. Cennik dla parkingów pod Trasą Zamkową i przy Czarneckiego zakłada w przeliczeniu na godziny opłaty niższe niż w strefie płatnego parkowania: za pierwsze 15 minut - 0,50 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 0,50 zł (czyli 2 zł za godzinę).

Ze względu na duży deficyt miejsc postojowych w rejonie Urzędu Miasta opłata za parkowanie na PPN przy Ogińskiego i Szymanowskiego mają być z kolei wyższe: za pierwsze rozpoczęte 15 minut - 1 zł, za każde kolejne rozpoczęte 15 minut – 1 zł (4 zł za godzinę).

Opłaty będzie można wnosić poprzez zakup biletu w parkomacie albo aplikacji mobilnej (Sky Cash, MobiParking).
Opłata za postój bez wykupionego biletu, podobnie jak na PPN na Pl. Orła Białego, ma wynosić 200 zł.

SPRAWDŹ:

ZOBACZ TEŻ:

Zobacz zdjęcia od Internautów i nie tylko z mistrzami parkowania w Szczecinie. Śmiać się czy płakać?

Królowie parkowania ze Szczecina. Zobacz, co potrafią kierow...

ZOBACZ TAKŻE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto