Warszawa Okęcie – Radom 100 km inwestycji

Artykuł sponsorowany
Trwa modernizacja odcinka Warszawa Okęcie - Radom. Prace obejmują m.in. wymianę torów oraz budowę i przebudowę stacji kolejowych, przystanków osobowych i wiaduktów. W efekcie podróż między stolicą a Radomiem skróci się o ok. 60 minut, zwiększy się poziom bezpieczeństwa i podniesie komfort podróży.

Zapraszamy Cię na krótką wycieczkę po modernizowanej trasie. Poznaj jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w centralnej części Polski.

Podstawowe informacje
Linia kolejowa Warszawa Okęcie – Radom modernizowana jest w ramach dwóch Projektów:

- Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom, Faza II
- Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom

Modernizacja podzielona jest na odcinki:

LOT A: Warszawa Okęcie – Czachówek Południowy,
LOT B: Czachówek Południowy – Warka,

LOT C: Warka – Grabów nad Pilicą,
LOT D: Grabów nad Pilicą – Wola Bierwiecka,
LOT E: Wola Bierwiecka – Radom,

LOT F: stacja Radom.

Wartość inwestycji: 1,8 mld PLN
w tym dofinansowanie UE dla Fazy I – 118 mln PLN, dla Fazy II – 771 mln PLN oraz zapewnienie finansowania dla LOT-ów C, D, E – 386 mln PLN

Przedsięwzięcie wpisuje się w realizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Krajowego Programu Kolejowego (KPK).
Krajowy Program Kolejowy zawiera ponad 220 kolejowych projektów inwestycyjnych, obejmujących teren całej Polski. Założeniem KPK jest:
- znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach,
- podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz
- polepszenie warunków dla przewozu towarów.
Łączna wartość planowanych i już realizowanych inwestycji wynosi ponad 66 mld zł. Za tę rekordową w historii polskiej kolei kwotę, m.in zostanie zmodernizowanych ponad 9000 km torów, a standard obsługi pasażerów poprawi się na kilkudziesięciu stacjach i przystankach.

Mapa modernizacji

Warszawa Okęcie – Czachówek Południowy (LOT A)
Modernizacja objęła odcinek od stacji Warszawa Okęcie do stacji Czachówek Południowy na obszarze Lokalnego Centrum Sterowania Warszawa Okęcie, tj. 27 km linii kolejowej.

Sprawdź liczby inwestycji!

- wymiana ponad 77 km torów oraz 101 rozjazdów,
- nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
- ok. 75 km wymienionej sieci trakcyjnej,
- modernizacja 3 stacji kolejowych - Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy i 5 przystanków osobowych - Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne oraz Ustanówek.
- modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych

Czachówek Południowy – Warka (LOT B)
Zakres projektu obejmuje modernizację 19,3 km linii kolejowej, w tym rozbiórkę i budowę torów na szlakach i stacjach, budowę peronów, obiektów inżynieryjnych, budowę budynków nastawni, przebudowę sieci telekomunikacyjnych, energetycznych, gazowych, kanalizacyjnych i wodnych oraz sieci trakcyjnej, budowę dróg kołowych objazdowych za likwidowane przejazdy kolejowe, regulację cieków wodnych oraz zaprojektowanie i wybudowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Sprawdź liczby inwestycji!

- 12 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych,
- 1 nowy wiadukt drogowy,
- 2 zmodernizowane stacje - Chynów i Warka i 4 przystanki osobowe: Sułkowice, Krężel, Michalczew i Gośniewice.

Warka – Radom (LOT C,D,E)
Projekt obejmuje modernizację 42,75 km linii kolejowej, w tym dobudowę drugiego toru, przebudowę układu torowego na szlakach i stacji kolejowej w Dobieszynie, budowę peronów, budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych, takich jak przejście podziemne, przepusty kolejowe, mosty kolejowe, wiadukt drogowy, budowę budynków nastawni, przebudowę sieci telekomunikacyjnych, energetycznych, gazowych, kanalizacyjnych i wodnych, budowę dróg kołowych, regulację cieków wodnych oraz zaprojektowanie i wybudowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Sprawdź liczby inwestycji!

- 19 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych,
- 7 nowych/zmodernizowanych wiaduktów, w tym 2 pełniące funkcję przejścia dla pieszych,
- 1 zmodernizowana stacja - Dobieszyn i 9 przystanków osobowych - Grabów nad Pilicą, Strzyżna, Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje, Lesiów, Stara Wola,
- dwa nowe: przystanki osobowew Radomiu przy ul. Żółkiewskiego oraz ul. Kozienicka.

Stacja Radom (LOT F)
Zakres projektu obejmował całościową modernizację stacji Radom wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania.
W ramach inwestycji zmodernizowano 3,4 km linii kolejowej wraz z układem torowym. Wybudowano budynek Lokalnego Centrum Sterowania Radom. Zmodernizowano 3 perony, mur oporowy, przejście podziemne, przepust i most kolejowy. Na stacjach Radom i Radom Wschodni zabudowano i uruchomiono nowe zewnętrzne i wewnętrzne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej.

Stacja została oddana do użytku pasażerów 31 grudnia 2015 r.

Zobacz film!

Korzyści modernizacji

Ruch pociągów w czasie modernizacji

Czachówek Płd. – Warka (LOT B)
Podczas realizacji robót budowlanych ruch pociągów będzie utrzymany i będzie odbywał się jednotorowo.

Warka – Radom (LOT C,D,E)
Ruch pociągów będzie częściowo utrzymany w początkowej i końcowej fazie robót. W pozostałych fazach, ze względu na istnienie tylko jednego toru, planowana jest zastępcza komunikacja autobusowa.

Zobacz relację wideo

Co mówią pasażerowie?

Krystyna, 54 lata

W inwestycji Okęcie-Radom interesuje mnie najbardziej sprawniejszy ruch między mniejszymi miejscowościami, a konkretnie relacja Chynów-Dobieszyn. W Dobieszynie pełnię bardzo ważną funkcję – jestem babcią i sprawuję opiekę nad dzieciakami, kiedy moja córka i zięć potrzebują pomocy. Nawet jak jej nie potrzebują - też często przyjeżdżam. Cała moja rodzina korzysta z tej linii kolejowej, jesteśmy z nią zżyci i cieszymy się, że i komfort na stacjach i liczba pociągów i czasy dojazdów się poprawią.

Ryszard, 36 lat

Regularnie kursuję między Radomiem, gdzie mieszkam z żoną i dwójką dzieci, oraz Warszawą, gdzie pracuje. Cieszy mnie zmodernizowany dworzec w Radomiu, ale prawda jest taka, że to na czym w tej inwestycji zależy mi najbardziej, to codziennie dwie godziny mniej spędzane w pociągu. To dwie godziny więcej z moimi dziećmi i żoną. Moje przesłanie do ekipy modernizującej trasę jest więc takie: Panowie i Panie – niech Wam się robota pali w rękach!

Kamil, 18 lat

" alt="">

Dojeżdżam do Warszawy do szkoły z Piaseczna. Od kilku lat regularnie rano wsiadam w Piasecznie i wysiadam na Warszawie Zachodniej. Mam już swoją „ekipę” z pociągu, z którą jeżdżę regularnie, choć żadnemu z tych ludzi nigdy nie powiedziałem „dzień dobry”.  Na pewno przyjemniej się czeka na wyremontowanym peronie w Piasecznie. Co modernizacja może zmienić w moim życiu? W przyszłości planuję pracować w Warszawie i, jeżeli nadal będę mieszkać w Piasecznie, brak spóźnień, mało awarii na trasie i więcej pociągów na pewno będzie dużym udogodnieniem.

Amelka, 5 lat

Dostałam nowe klocki i teraz w domu też będę miała nowe tory, z klocków. W domu mam swoją budowę, chociaż mama ostatnio powiedziała, że mam ją trochę posprzątać. Ja rozumiem, że jak się coś buduje to zajmuje czas, ale żeby nie za długo, bo mi się znudzi. Lubię jeździć pociągami, bo zawsze jak jadę do babci na wakacje, to jadę pociągiem.

Dziękujemy za uwagę!
Realizacja projektu niesie za sobą mnóstwo korzyści, ale będzie wiązała się też z czasowymi niedogodnościami. Przypominamy, że dzięki odnowionym torom i rozjazdom prędkość maksymalna składów pasażerskich oraz towarowych wzrośnie, zwiększy się ilość pociągów na trasie oraz skróci czas przejazdu. W trosce o komfort pasażerów wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, rowerzystów oraz podróżujących z ciężkim bagażem. Prace wpłyną także na ochronę środowiska naturalnego, m.in. poprzez zmniejszenie hałasu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto