Akcja prowadzona jest do 2 marca 2014 roku.
Jednym z celów jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników.
- Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy - przyznaje Maciej KoniuszewskI z Izby Skarbowej w Szczecinie. - Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
Paragon jest najprostszym dowodem zakupu - potwierdza, co kupiono, od kogo, kiedy i po jakiej cenie. Dzięki niemu można reklamować produkty lub usługi, które okażą się niezgodne z umową. Niezależnie od miejsca zakupu.
- Powinien go wydać m.in. sprzedawca w sklepie, na bazarze, na stoisku z pamiątkami, w Internecie - wylicza Koniuszewski. - Warto o tym pamiętać, wybierając się na zakupy.
W przypadku nieotrzymania paragonu od sprzedawcy, można to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej czy urzędu skarbowego. Natomiast w razie problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją można liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
W trakcie ubiegłorocznej zimowej akcji pracownicy Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie wystawili ponad 550 mandatów na łączną kwotę prawie 110 tysięcy zł. Z kolei pracownicy urzędów skarbowych naszego województwa wystawili 179 mandatów na łączną kwotę ponad 60 tysięcy zł. Najwięcej mandatów wręczono nieuczciwym sprzedawcom działającym w największych miejscowościach województwa (m.in. w Szczecinie, Koszalinie).
- W trakcie akcji edukujemy, mówimy o roli paragonów w obrocie gospodarczym, wskazując na korzyści płynące z ich posiadania - dodaje. - Podkreślamy, że paragon pomaga porównać ceny, informuje ile i za co tak naprawdę płacimy, a w przypadku zastrzeżeń - umożliwia skuteczną reklamację oraz zwrot wadliwego towaru. Paragon zapewnia, że wydający go sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji.
Stwierdzone u sprzedawców nieprawidłowości karane są grzywną w postaci mandatu, którego wysokość waha się w granicach od 168 zł do 3.360 zł. Takiej samej karze podlegają również osoby sprawujące nadzór nad zatrudnionym personelem. Odpowiadają oni bowiem za dopilnowanie, aby działalność punktu sprzedaży była prowadzona zgodnie z prawem.
(pit)
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?