W szczecińskim porcie powstaje nowa linia kolejowa

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Mierzy blisko trzy i pół kilometra. Docelowo będzie długa na pięć kilometrów. Skomunikuje Ostrów Grabowski, w tym m.in. obecnie Fińskie nabrzeże kontenerowe ze szlakami kolejowymi wiodącymi do i z kompleksu portowego Szczecin-Świnoujście. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.

- Wszystko za sprawą inwestycji wspólnej ZMPSiŚ SA oraz PKP PLK ukierunkowanej na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Nowe tory pojawiły się w miejscu starych usuniętych, ale też w zupełnie nowych lokalizacjach. Poprzedziły je roboty ziemne i odwodnieniowe. Pod torowiskiem wzmocniono grunt, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca zamontował słupy i konstrukcje wsporcze dla nowej sieci trakcyjnej. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni też modernizacja obiektów inżynieryjnych - mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Prace torowe toczą się nie tylko w samych portach, ale i na stacjach kolejowych obsługujących porty: stacji Szczecin Port Centralny i stacji Świnoujście. Realizują je PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dotychczas położono już ponad 27 kilometrów nowych torów. W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożono ich ponad 17 kilometrów.

Wybudowano sieć trakcyjną i zamontowano urządzenia służące bezpieczeństwu ruchu kolejowego - sygnalizatory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z kolei na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście.

ZOBACZ TEŻ:

Ciekawa pocztówka z uwagi na zapis u dołu: "serdeczne pozdrowienia"

Port Szczecin na starych pocztówkach. Tak kiedyś wyglądało n...

Przebudowano 10 km torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są ważne elementy układu torowego, m.in. rozjazdy, które odpowiadają za sprawną obsługę pociągów na stacji. Prace modernizacyjne obejmują również stację Lubiewo, gdzie przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.

Docelowo inwestycja umożliwi dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł, składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału samych portów oraz pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

Na inwestycji skorzystają także pasażerowie podróżujący z przystanku Świnoujście-Warszów, bowiem przebudowa poprawi warunki dostępu do pociągów.

W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej. Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Wartość dofinansowania to 510 mln zł

ZOBACZ TEŻ:

Pogłębiają tor wodny. Policzyli także ptaki: najwięcej jest ...

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie