Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Kiedy?
Nowe, żółte, a więc tymczasowe oznakowanie pojawi się najpierw na Rondzie Uniwersyteckim w nocy z 23 na 24 lipca. Kolejna zmiana nastąpi na placu Grunwaldzkim z 26 na 27 lipca.
W sierpniu nowe oznakowanie pojawi się na Rondzie Hakena.
Nazwa ronda „półturbinowe” bierze się stąd, że na tarczy rond wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji.
- Natomiast przed rondami nie będzie wskazane jaki pas należy przyjąć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu ze skrzyżowania. Na wszystkich rondach pasy zewnętrzne (prawe) służyć będą wyłącznie do skrętu w prawo. Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu - tłumaczy Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.
Oznakowanie poziome na rondach wprowadzone zostanie na okres minimum 3-6 miesięcy. Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania.
To nie koniec zmian
Na pl. Grunwaldzkim, podobnie jak ostatnio stało się to na pl. Odrodzenia, likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe poprzez montaż słupków blokujących.
Według urzędników, będzie mniej kolizji, bo obecnie przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.
ZOBACZ TEŻ:
Zyskają także piesi i rowerzyści
- Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni - wyjaśnia Piotr Zieliński. - Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu.
Terminy wprowadzenia:
- Rondo Uniwersyteckie – noc 23/24 lipca br. (wt-śr) od godz. 22:00
- Pl. Grunwaldzki - noc 26/27 lipca br. (Pt-So) od godz. 22:00
- Rondo Hakena – sierpień br.
"Półturbinowe" w Szczecinie. Szczegóły
Przyczyny zmian
1 Wzrost liczby zdarzeń drogowych
Analizując statystyki Komendy Miejskiej Policji odnotowujemy wzrost zdarzeń drogowych na ww. skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.
- Rondo Hakena 2016 -34 zdarzenia, 2017-49, 2018-55
- Uniwersyteckie 2016-87, 2017-113, 2018 – 123,
- Pl. Grunwaldzki 2018- 161 zdarzeń drogowych.
Okres testowania 3-6 miesięcy.
Przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.
2. Coraz gorsza przepustowość
Jazda prawym pasem ruchu po całości okręgu wpływa również na znaczące zmniejszenie przepustowości skrzyżowania, gdyż pojazdy z relacji podporządkowanych nie mogą dokonać wjazdu na tarczę skrzyżowania. Pojazdy, które po okręgu kontynuują jazdę wyłącznie pasem prawym niepotrzebnie wstrzymują również ruch pojazdów na pasie centralnym. Kierujący poruszający się pasem centralnym nie ma świadomości jaki manewr może wykonać kierowca będący z jego prawej strony, gdyż krzywizna ronda uniemożliwia dobrą widoczność w lusterku bocznym samochodu.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?