Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

VI odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej. Od ul. Arkońskiej do al. Wojska Polskiego pojedziemy za 5 lat

Redakcja MM
Redakcja MM
Wizualizacja Maciej Sochanowski
Za pięć lat powinniśmy pojechać szóstym odcinkiem Obwodnicy Śródmiejskiej. Dzisiaj podpisano umowę na wykonanie projektu tego odcinka

Marek Jaszczyński
[email protected]

Szósty etap połączy trasę od ul. Arkońskiej do wiaduktu przy alei Wojska Polskiego, gdzie powstanie węzeł "Łękno". Projekt wykona Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska, które znane jest u nas z projektu przebudowy ulicy Struga czy mostu Pionierów. Oferta PBK opiewa na 2 mln 423 tysiące złotych. Była najtańsza spośród siedmiu nadesłanych. Na wykonanie dokumentacji projektowej wykonawca będzie miał 18 miesięcy.

Będzie ciężko z węzłem - Patrzymy z perspektywy Gdańska, jak komunikacyjnie rozwija się Szczecin i jesteśmy pod wrażeniem - mówi Mariusz Sobczyk, dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. - Ulica Struga, Trasa Północna, kolejny etap obwodnicy to inwestycje, które znacznie poprawiły jakość poruszania się po mieście. W związku z projektowaniem przed nami dużo problemów formalnych, na pewno będą też konsultacje z mieszkańcami.

W ramach inwestycji powstanie nowa droga (około 1 km), przebudowane zostaną tory kolejowe (około 1,2 km) oraz tory tramwajowe na Wojska Polskiego (około 620 metrów).

Jednym z najtrudniejszych etapów tego przedsięwzięcia będzie budową wielopoziomowego skrzyżowania. Trzeba bedzie pogodzić ze sobą komunikację drogową i szynową: tramwajową i kolejową. Węzeł Łękno będzie dwupoziomowy i skomunikowany z lokalnym układem ulic. To najdroższy z dotychczasowych fragmentów obwodnicy, jego koszt jest szacowany na 120 mln złotych.

Jesienią 2011 roku były przeprowadzone konsultacje społeczne nad wyborem wariantu przebiegu trasy. Uczestnicy rozmów poparli wariant II przebudowy.
Zaletą tego rozwiązania jest prowadzenie jezdni obwodnicy na poziomie linii kolejowej, przez co arteria będzie w minimalny sposób ingerować w krajobraz i oddziaływać na otoczenie. Skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z obwodnicą zaprojektowano jako węzeł częściowo bezkolizyjny, w którym obwodnica przechodzi pod aleją.

A co będzie dalej? - Siódmy etap obejmie odcinek od węzła "Łękno" do węzła "26 Kwietnia" - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Nie przewidujemy, że powstaną węzły przy skrzyżowaniu z Mickiewicza i z Witkiewicza.

Zgodnie z koncepcją trasa średnicowa pobiegnie od Turzyna wzdłuż torów, w rejonie wiaduktu nad ulicą Ku Słońcu i dalej do placu Szyrockiego. Stąd obwodnica miałaby być skierowana do węzła "Zapadła". Nieoficjalnie budowa całej obwodnicy może trwać 30 lat. Po przejściu Odry obwodnicy miałaby się połączyć z mostem Pionierów i tym samym stanowiłaby kolejną, tak bardzo potrzebną przeprawę przez Odrę.


To już za nami

Obwodnicą Śródmiejską pojedziemy ulicami Przyjaciół Żołnierza przez Wszystkich Świętych do ulicy Arkońskiej. Ostatni zbudowany, piąty etap kosztował blisko 66 milionów zł. Wykonawca, Energopol wybudował ponad 2 km dwupasmowej drogi. Zmodernizował skrzyżowania z ul. Krasińskiego, Chopina i Arkońską oraz fragmenty tych ulic o długości ponad kilometra. W ramach tej inwestycji wybudowany został nowy wiadukt kolejowy w ciągu ul. Arkońskiej.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto