Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uważaj na sklepowych oszustów

Paulina Targaszewska
Paulina Targaszewska
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent ...
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent ... Marcin Bielecki
Wełniane sweterki w promocyjnej cenie, biżuteria 20 procent taniej, 2 rzeczy w cenie 1 – okres przedświąteczny to raj dla miłośników zakupów.

Wszechobecne obniżki, promocje i wyprzedaże kuszą atrakcyjnymi ofertami. Niestety nie wszystkie działania mające zachęcić nas do zakupów są fair. Sprawdź jak kupować, żeby nie dać się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.

Chyba każdy z nas spotkał w życiu nieuczciwych sprzedawców. Jedni podnoszą ceny żeby później je „obniżyć” pod pozorem przedświątecznej wyprzedaży. Inni zakrywają pierwotną cenę kilkoma naklejkami z różnymi „okazyjnymi” cenami, a kiedy je odkleimy okazuje się, że cena początkowa jest taka sama jak nowa – promocyjna.

Pozostali informują, że organizują masową wyprzedaż z powodu likwidacji sklepu, a później okazuje się, że był to jedynie chwyt marketingowy i sklep funkcjonuje w dalszym ciągu... Takie działania zaliczane są do nieuczciwej praktyki rynkowej. Aby nie dać się oszukać, także w trakcie zakupów na wyprzedażach, warto pamiętać o kilku prostych zasadach:


Zakupy w sieci:

  • Porównaj ceny w kilku internetowych sklepach. Pamiętaj, że e-sprzedawcy często podają cenę netto. Zwróć uwagę na koszty dostawy i formę płatności.

  • Sprawdź dane sprzedawcy: adres i nazwę przedsiębiorcy, kontaktowy numer telefonu, formę prawną działalności. Te informacje pozwolą Ci dotrzeć do sprzedawcy jeśli będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości i zastrzeżenia.

  • Poszukaj w internecie opinii o sprzedawcy (np. na forach internetowych).

  • Zanim klikniesz ikonkę „Kupuję” przeczytaj i sprawdź regulamin. Muszą się w nim znaleźć m. in. informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów pomiędzy sklepem a internautami. Nie może w nim też zabraknąć informacji o trybie postępowania reklamacyjnego.

  • Kiedy otrzymasz paczkę, otwórz ją przy kurierze. Jeśli okaże się, że towar jest wadliwy lub uszkodzony kurier spisze protokół. Dzięki temu bez problemu będziesz mógł zwrócić towar i domagać się usunięcia szkód na koszt sprzedawcy.

  • Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy z zakupami przez internet w pierwszej kolejności kontaktuj się z e-sprzedawcą. Jeśli to nie pomoże zgłoś się do miejskiego rzecznika praw konsumenckich (numer znajdziesz na dole tekstu)


Zakupy w butikach:

  • Dokładnie oglądaj towar, sprawdź jego skład, cenę i instrukcję obsługi. Oczywistych wad nie można reklamować i w przypadku ich wykrycia dopiero w domu, sprzedawca ma prawo nie przyjąć naszej reklamacji.

  • Sprawdzaj metki. Na metce przecenionego towaru musi znaleźć się przekreślona pierwotna cena, a także ta nowa – obniżona.

  • W przypadku gdy nie jest to wyprzedaż przedświąteczna lub sezonowa, sprzedawca ma obowiązek poinformowania Cię o powodzie przeceny.

  • Niezależnie od tego co jest przyczyną reklamacji: obniżona cena towaru niepełnowartościowego (wadliwość) lub posezonowa wyprzedaż, masz prawo taki towar zareklamować. W pierwszym wypadku nie możesz zgłosić tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny, a Ty zostałeś o nich poinformowany w trakcie zakupu.

  • Zawsze zabieraj ze sobą fakturę lub paragon, które są niezbędnymi dowodami zakupu. Bez nich nie będziesz mógł dokonać reklamacji.

  • Ubrania wybieraj rozsądnie, nie pod wpływem impulsu czy emocji. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia nam pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Może to zrobić z własnej dobrej woli, ale nie ma takiego obowiązku.

  • W przypadku problemów z nieuczciwym sprzedawcą po pomoc zgłoś się do miejskiego rzecznika praw konsumenckich

Pomocy w sprawach konsumenckich udziela miejski rzecznik praw konsumenckich Longina Kaczmarek. Kontakt: [email protected], tel. 91 424 51 35 lub 91 424 52 17. Szczegółowych informacji udziela także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto