Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uwaga! Zmiany w kontroli trzeźwości pracowników już w lutym! Zmieni się też praca zdalna

Piotr Paszelke
Piotr Paszelke
Znowu zmienia się prawo pracy! Już od drugiej połowy lutego wejdą pierwsze poważne zmiany dotyczące m.in. kontroli trzeźwości w miejscu pracy. Co wprowadzają nowe przepisy? I kiedy wejdą zmiany w pracy zdalnej?

Spis treści

Zobacz wideo: Tak wyglądają teraz kontrole zwolnień lekarskich. Oni są na celowniku ZUS

od 16 lat

Co umożliwia najnowsza zmiana kodeksu pracy?

Zgodnie z najnowszą nowelizacją ustawy, którą uchwalono 6 lutego, pracodawca będzie mógł badać trzeźwość pracowników. Dodatkowe wejdą w życie nowe zasady dotyczące pracy zdalnej.

Polecamy

Od kiedy obowiązują nowe przepisy?

Nowe przepisy poświęcone kontroli zawartości alkoholu (lub innych środków odurzających) wchodzą w życie 21 lutego 2023 roku. Jednocześnie jednak wciąż rynek oczekuje na odpowiednie rozporządzenia, które pozwolą na dokładniejsze zaznajomienie się z nowymi przepisami. Kluczowe jest to, że znane są już podstawy zasad.

Jak może przebiegać kontrola trzeźwości w pracy?

Zgodnie z najnowszymi przepisami każda firma, która chce sprawdzać trzeźwość swoich pracowników, musi spełnić określone wymogi prawne. Przede wszystkim taka możliwość musi być ustalona w regulaminie pracy, układzie zbiorowym lub w obwieszczeniu. Ostatnia opcja dotyczy pracodawców, którzy nie są objęci układem zbiorowym i nie mają obowiązku ustalania regulaminu. Pracodawca może ustalić:

  • Grupę/grupy pracowników objęte kontrolą;
  • Sposób przeprowadzania kontroli i urządzenie, jakie ma do tego służyć;
  • Częstotliwość i czas przeprowadzenia badań kontrolnych.

Polecamy

Zmienią się też zasady badań lekarskich!

Zmiany dotkną również badań lekarskich. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami lekarz będzie miał prawo skierować zatrudnionego na badania profilaktyczne (co też będzie dostępne dobrowolnie). Te przepisy również będą obowiązywać od 21 lutego 2023 roku.

Trwa głosowanie...

Czy pracodawca powinien móc badać pracowników alkomatem?

Co z pracą zdalną?

Dłuższy czas na dostosowanie się będą miały firmy w związku ze zmianami w przepisach o pracy zdalnej. Te w życie wejdą 7 kwietnia 2023 roku. Związek zawodowy i pracodawca mają szczegółowo ustalić zasady pracy poza firmą. Jeśli jednak w ciągu 30 dni nie dojdzie do porozumienia, firma ma określić zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie wraz z uwzględnieniem podjętych ze związkiem ustaleń. W przypadku braku działania związku zasady są samodzielnie ustalane przez pracodawcę.

Rekompensata za pracę z domu

Po wejściu w życie stosownych zmian pracodawca wciąż może polecać pracę zdalną - ta jednak będzie zlecania na podstawie k.p. Co więcej, pojawił się również wymóg rekompensowania pracownikom podwyższonych kosztów związanych z pracą w domu za prąd oraz internet.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto