Wagony motorowe serii SN61 w liczbie 250 sztuk na zlecenie PKP w latach 1960-1975 wyprodukowała węgierska firma Ganz-Mavag z Budapesztu. Egzemplarz zachowany w Szczecinie to pojazd oryginalnie oznaczony numerem 183 i wyprodukowany w 1972 roku. Jest to jedyny czynny wagon tego typu w północnej części Polski i jeden z dwóch tego typu zachowanych w kraju w stanie czynnym.
Wagon nie przypomina dzisiejszych szynobusów, których jest prekursorem. Ciekawy jest układ jego wnętrza. W części pasażerskiej mogło jechać 48 pasażerów na miejscach siedzących. Dwa przedziały pasażerskie rozdziela przedsionek wejściowy. Drzwi nie są otwierane automatycznie. Tuż obok jest przedział służbowy, który przylega do maszynowni. W przedziale silnikowym mieści się serce wagonu, czyli 12-cylindrowy wysokoprężny silnik spalinowy systemu „Ganz-Jendrassik” o mocy 500 KM. W kabinie maszynistów można podziwiać pulpit sterowniczy. Tu też nie brakuje ciekawostek. Z tabliczki możemy przeczytać, że najwyższa dopuszczalna prędkość to 100 kilometrów na godzinę.
W 2015 roku wagon przeszedł generalny remont. Działania renowacyjne i remontowe przeprowadzone zostały przez Koło Miłośników Kolei przy Zachodniopomorskim Oddziale spółki Przewozy Regionalne. Prace sfinansowane zostały z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?