TURYSTYCZNY SZCZECIN CZĘŚĆ 5: Puszcza Wkrzańska, Dobra PKS - jezioro Świdwie, 13 km

Robert Filipski
Robert Filipski - Wiking Szczecin
To już piąta odsłona Turystycznego Szczecina. Tym razem krótki opis i schemat "Szlaku do Jeziora Świdwie".

Do Dobrej Szczecińskiej nie ma problemów z dojazdem. Gorzej od jeziora Świdwie. Tu musimy wrócić tą samą trasą, lub ZP-106 czerwonym w kierunku Tanowa (Głębokiego). Całość szlaku da się przejechać rowerem, lecz trasa jest wyboista i podmokła - bardziej dla osób chcących poznać walory turystyczne szlaku i troszkę się wyżyć. Zapraszam do opisu.

OPIS CAŁOŚCI SZLAKU
Odcinek pierwszy, Dobra PKS - Buk węzeł szlaków, 3 km (1,1,1)

Odcinek naszego szlaku należy do łatwych. W całości przebiega drogą asfaltową lub ścieżką rowerową, biegnącą równolegle do drogi. Ruszamy z ronda - przystanek PKS. Obok umiejscowione jest zabytkowy kościół z zewnętrzną dzwonnicą. W Dobrej ponadto umiejscowiona jest stara gorzelnia oraz park podworski - niestety już w rękach prywatnych i nie można tam wejść. Na rondzie spotykamy się również z dwoma szlakami rowerowymi - czerwonym "Puszczy Wkrzańskiej" i czarnym "Parków i Pomników Przyrody". Z ronda wraz z szlakiem czerwonym rowerowym wchodzimy w ulicę Graniczną i po kilkuset metrach w prawo w ulicę Sportową. Na skrzyżowaniu dochodzi niebieski szlak pieszy "Graniczny" z Bobolina i tutaj kończy (rozpoczyna) swój bieg. Ulicą Sportową dochodzimy do końca Dobrej. Za stadionem fragmentami odcinki ścieżki rowerowej. Skręcamy ostro w lewo i wchodzimy do Buku. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Przechodzimy przez Buk, w którym warto na chwilę zatrzymać się przy zabytkowym kościele z XIII wieku (obok kościoła pomnik nagrobny wg. miejscowej ludności radzieckiego oficera), oraz zwiedzić stary cmentarz na wzgórzu za wsią. Nasz odcinek kończy się w miejsce gdzie w lewo odbija czerwony szlak rowerowy w kierunku Stolca. Oznakowanie odcinka słabe, lecz nie powinniśmy zabłądzić. Odcinek dostępny dla rowerów i miłośników nordic walking.

Odcinek drugi Buk węzeł szlaków - Rzędziny skrzyżowanie, 5,3 km (1,3,2)

Odcinek generalnie łatwy. Przebiega asfaltem, droga leśną oraz nasypem pozostałym po rozebranej kolei wąskotorowej o dobrej nawierzchni czasami nierównej (z wyjątkiem odcinka ok 1 km). Wychodzimy z Buku drogą asfaltową w kierunku północnym - około - 1500 metrów. Przed Łęgami skręcamy w lewo w drogę leśną nierówną i zarośniętą trawami i krzakami - tutaj spore utrudnienie z powodu zarośniętej drogi. Jedziemy na północny zachód aż do drogi na starym nasypie kolejowym. Skręcamy w prawo i praktycznie prościutką drogą mkniemy do Rzędzin. Po dojściu do asfaltu, skręcamy w lewo. Na wprost dawny folwark z zabytkowymi obiektami a na lewo park pałacowo-ogrodowy, obecnie prywatny. Właściciel zebrał również kopuły ochronne i ustawił na swojej posesji tworząc urokliwy zakątek wsi. Na następnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Na wprost rozpoczyna się ścieżka przyrodniczo-edukacyjna. Przechodzimy przez Rzędziny. W okolicy znajdziemy również dęby: Maciek, Piotrek i Krzysiek. Mijamy po lewej sklep a po prawej dawny majątek i dochodzimy do skrzyżowania. Oznakowanie dostateczne. Odcinek dostępny dla rowerów i nordic walking jednak z miejscowymi utrudnieniami.

Odcinek trzeci Rzędziny skrzyżowanie - Świdwie stacja Ornitologiczna Bolków, 2,6 km (3,3,3)

Odcinek bardzo trudny. Dla rowerzystów i osób które nie chcą przedzierać się po podmokłym terenie i miejscami mocno zarośniętym proponujemy obejście asfaltem z Rzędzin do Stolca a z następnie utwardzoną drogą do Bolkowa (prawie w całości pokryty z rowerowym czerwonym Puszczy Wkrzańskiej). Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i dochodzimy do rozwidlenia przy najdalszym gospodarstwie Rzędzin. Tutaj skręcamy w lewo. Od tego miejsca nasza droga choć szeroka jest mocno błotnista. Za stacją pomp droga jeszcze bardziej się pogarsza. Wchodzi na podmokłe tereny jest błotnista a miejscami może być zarośnięta. Po kilkuset metrowej małej męczarni docieramy do otwartego terenu i dochodzimy do stacji ornitologicznej "Świdwie". Tutaj znajdziemy chwilę wytchnienia oraz możemy obejrzeć Ośrodek Dydaktyczno-Muzealny poświęcony rezerwatowi przyrody "Świdwie". Więcej szczegółów na www.swidwie.pl . Również tutaj od lewej strony (z kierunku Stolca), dochodzi do nas rowerowy szlak czerwony Puszczy Wkrzańskiej. Odcinek słabo oznakowany. Niedostępny dla rowerów i nordic walking - chyba że ktoś lubi małe extreme.

Odcinek czwarty Świdwie stacja ornitologiczna - świdwie węzeł szlaków 2,1 km (1,2,2)

Odcinek dość łatwy z miejscami lekko nierówną drogą. Idziemy wzdłuż jeziora Świdwie i dochodzimy do miejsca odpoczynku. Jest tutaj miejsce ogniskowe, wiaty oraz wieża obserwacyjna na jezioro. Tutaj również duży węzeł szlaków turystycznych. ZP-106 czerwony Trzebież - Szczecin Głębokie oraz rowerowe: czarny "Parków i Pomników Przyrody" i czerwony Puszczy Wkrzańskiej. Mamy wariantowość dalszej wędrówki. Odcinek dostatecznie oznakowany. Dostępny dla rowerów i miłośników nordic walking.

PODSUMOWANIE.

* Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
* Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dostateczne a miejscami słabe
* Szlak określony jako łatwy z miejscowymi utrudnieniami. Odcinek trzeci bardzo trudny.
* Szlak można pokonać pieszo i nordic walking - oprócz odcinka trzeciego

SKALA TRUDNOŚCI PIESZA – 1

1. Długość szlaku 13,0 km
2. Łączna wysokość podejść na trasie 73,4 metra
3. Łączna ilość zejść na trasie 83,2 metra
4. Wysokość względna minimalna 10 metrów
5. Wysokość względna maksymalna 15 metrów
6. Wysokość względna średnia 24 metrów

Autor - Robert Filipski Wiking-Szczecin, "Szlaki Zachodniopomorskie" , Wszelkie prawa zastrzeżone! Artykuł udostępniam Mojemu Miastu Szczecin, celem umieszczenia w portalu oraz ewentualnego wydania papierowego MM Szczecin.

Całość szlaku - ZP-1041 oraz inne propozycje na - www.szlaki-zachodniopomorskie.pl.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)