Turystyczny Szczecin część 4: Puszcza Wkrzańska - Szlak Pilchowski (czarny)

Robert Filipski
Zobacz szczegóły Szlaku Pilchowskiego.

Na swoim przebiegu spotyka się  z szlakami: czerwony pieszy ZP-106 "Puszczy Wkrzańskiej" im. Stefana "Taty" Kaczmarka przy leśniczówce Owczary, żółtym pieszym ZP-1046 przy Jasmundzkiej Strudze **oraz rowerowym czerwonym "Puszczy Wkrzańskiej" i międzynarodowym R-66.  Kilkaset metrów od węzła szlaków w Pilchowie rozpoczyna (kończy) swój bieg niebieski, pieszy szlak ZP-1045 "Pokoju". Przechodzi on przez miejscowość Pilchowo. Warto tutaj zwiedzić kościółek z przełomu XIII/XIV wieku. Szlak pełni funkcję łącznikowego ZP-106 z siecią szlaków pieszych wschodniej części Puszczy Wkrzańskiej. Do Pilchowa można dojechać autobusami miejskimi linii 103 i 106. Wykorzystując szlak, można przygotować różne warianty wycieczek pieszych w okolicach Szczecina.
Całość szlaku - ZP-1044 oraz inne propozycje na - www.szlaki-zachodniopomorskie.pl.
Odcinek pierwszy, Leśniczówka Owczary węzeł szlaków - Pilchowo węzeł szlaków 1,9 km (1,1,1)**

Wędrówkę szlakiem możemy rozpocząć przy leśniczówce Owczary dochodząc pieszym szlakiem czerwonym ZP-106 z Głębokiego. Idziemy za znakami dobrą leśną drogą aż do skraju lasu. Następnie drogą polną do zabudowań Pilchowa. Od tego miejsca poruszamy się ulicą Wołczkowską o asfaltowej nawierzchni. Dochodzimy do kościoła. Obchodzimy go z lewej strony wychodząc na ulicę Szczecińską. Spotykamy się z przecinającymi nasz szlak czerwonym rowerowym i R-66. Odcinek dobrze oznakowany i dostępny dla turystów rowerowych i nordic walking.

Odcinek drugi, Pilchowo węzeł szlaków - Jasmundzka Struga węzeł szlaków 2,3 km (1,1,1)

Po krótkim odpoczynku przechodzimy na światłach na drugą stronę ulicy Szczecińskiej i idziemy na wprost ulicą Wiejską. Na rozwidleniu skręcamy w prawo - ulica Osowska. Idziemy do jej końca i na rozwidleniu skręcamy w prawo skos w las - drogę leśną. Od tego miejsca zwracamy uwagę na oznakowanie skrzyżowań z powodu braku kilku znaków. Dochodzimy do strumyka Pilchówka. Jej źródła położone są ok. 100 m n.p.m., w odległości ok. 1 km na północ od Doliny Siedmiu Młynów (licząc od stawu Łomot), zanika przy ul. Zegadłowicza, by po około 0,5 km dalej na zachód, wypłynąć i ujść do Bagna Pilchowskiego (20 m n.p.m.). Przez chwilę idziemy wzdłuż strumienia aby idąc za znakami przejść na jego drugą stronę. W tym miejscu możliwe uszkodzenie mostka. Idąc dalej za znakami dojdziemy do skrzyżowania dróg przy Jasmundzkiej Strudze płynącej głebokim wąwozem. Strumień wypływa z mokradeł zwanych Dzicze Oko (70 m n.p.m.) przyjmuje z prawego brzegu Krzewinę, płynie głęboką rynną erozyjną i uchodzi do Osówki na wysokości ok. 30 m n.p.m., długość 0,9 km. Tutaj zakończamy naszą wędrówkę. Jesteśmy na węźle szlaków - łączymy się z żółtym szlakiem pieszym ZP-1046. Druga połowa szlaku wznosi się pod górkę, co leciutko utrudnia jazdę rowerem. Odcinek dostępny dla turystów rowerowych i nordic walking. Oznakowanie w 2010 roku oceniam na dobre.

PODSUMOWANIE.

* Szlak oznakowany na obydwa kierunki jego pokonywania.
* Oznaczenie szlaku w 2010 roku określamy jako dobry.
* Szlak określony jako łatwy.
* Szlak można pokonać pieszo i nordic walking

SKALA TRUDNOŚCI PIESZA – 1
SKALA TRUDNOŚCI ROWER – 1
SKALA TRUDNOŚCI NORDIC WALKING - 1

1 – łatwy bez utrudnień
2 – średni z miejscowymi utrudnieniami
3 – o utrudnionym przejściu/przejeździe

OPIS DANYCH TECHNICZNYCH SZLAKU:

1. Długość szlaku 4,20 km
2. Łączna wysokość podejść na trasie 83,4 metrów
3. Łączna ilość zejść na trasie 81,8 metra
4. Wysokość względna minimalna 16 metrów
5. Wysokość względna maksymalna 45 metrów
6. Wysokość względna średnia 75 metrów

Autor - Robert Filipski Wiking-Szczecin, "Szlaki Zachodniopomorskie" , Wszelkie prawa zastrzeżone! Artykuł udostępniam Mojemu Miastu Szczecin, celem umieszczenia w portalu oraz ewentualnego wydania papierowego MM Szczecin.

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami