Trzy stoewery można było oglądać w weekend w Muzeum Techniki i Komunikacji [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zaktualizowano 
Przez dwa dni w Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki można było oglądać najnowsze eksponaty, czyli trzy samochody z kolekcji kupionej przez Szczecin.

Zwiedzający mogli obejrzeć stoewery S-8 z 1928 roku, V5 sport z 1931 roku i sedinę z 1939 roku.
Całość kolekcji, którą zakupiło miasto będziemy mogli zobaczyć pod koniec października.

Co to za auta?

Stoewery 8 zaliczano do najnowocześniejszych konstrukcji tamtych czasów. Bez wstydu konkurowały z Horchami w segmencie luksusowych samochodów najwyższej klasy. Sportowe roadstery i kabriolety z serii "8" należały do najszybszych samochodów seryjnych. Początki kryzysu gospodarczego sprawiły, że zainteresowanie luksusowymi, drogimi samochodami zaczęło gwałtownie spadać. Na domiar złego w 1930 roku pojawił się w Niemczech większy podatek na benzynę, a stoewery 8 do oszczędnych aut nie należały. W 1934 roku z fabryki wyjechał ostatni stoewer 8.
Historia stoewera, który trafił do Szczecina jesienią, sięga II wojny światowej, podczas której samochód należał do sprzedawcy warzyw. Przetrwał wojnę w miasteczku Meerane koło Lipska. Później pojawił się dopiero w 1980 r., na terenie Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Pod koniec lat 90. kupił go Manfried Bauer. Gruntowną renowację auta przeprowadził warsztat w Düsseldorfie. W 1998 roku odzyskał pełną sprawność. Jest zarejestrowany w Niemczech. Brał udział w licznych pokazach oldtimerów.

- To był mój drugi stoewer - wspomina Manfried Bauer, założyciel Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach. - To jeden z pierwszych niemieckich ośmiocylindrowych samochodów typu S8. Miał już instalację elektryczną na 12 V, hamulce hydrauliczne, filtr oleju a nawet blokadę kierownicy. Duża przestrzeń wewnątrz pozwalała na relaksującą, komfortową jazdę.

Egzemplarz V5, wyprodukowany w 1931 r., był pokazany w tym samym roku na Berlińskiej Wystawie Samochodowej. To pierwszy niemiecki pojazd z przednim napędem i niezależnym zawieszeniem kół przedniej i tylnej osi. Sprzedawano go w czterech w wersjach: limuzyna, kabriolimuzyna, dwuosobowy Sport Cabriolet i dwuosobowy Sport Roadster. Szerzej o V5 w tekście o kabriolimuzynie.

Zaraz po berlińskiej wystawie, samochód trafił do norymberskiego przedstawiciela Stoewera – firmy MINARTZ. Ta przekazała auto znanej automobilistce Anny Minartz. Stoewer i Anna odnieśli wiele sukcesów w wyścigach samochodowych.
Opisywany stoewer przetrwał szturm Berlina podczas II wojny światowej. Co prawda był zdekompletowany i miał wiele przestrzelin. Manfried Bauer kupił go w 2003 roku. Renowacja przeprowadzona przez Wernera Zinke ze Zwolnitz sprawiła, że V5 wygląda, jakby niedawno wyjechał z fabryki. Ten samochód jest prawdopodobnie jedynym zachowanym egzemplarzem wersji Sport Roadster. Auto jest dopuszczone do ruchu w Niemczech.

Sedina – wprowadzona do sprzedaży razem z Arkoną w 1937 r. – była ostatnim cywilnym samochodem produkowanym przez fabrykę Stoewerów. Auta różniły się przede wszystkim silnikami: sedina była napędzana czterocylindrowym, arkona sześciocylindrowym. Sedina była ceniona za jakość wykonania i niezawodność.
– Te samochody były reklamowane jako autobahnfest, czyli doskonałe na autostradę – mówi Manfried Bauer, twórca Muzeum Stoewera w Wald-Michelbach. – Mogę zaręczyć, że reklama nie kłamała. Świetnie się prowadzi, no i ma zsynchronizowaną skrzynię biegów.
Sedina i arkona miały wiele wspólnych części, co miało obniżać koszty przy wielkoseryjnej produkcji. Z długich serii nic nie wyszło; arkon wyjechało z fabryki 210, sedin – 980. Od 1939 r. fabryka przestawiła się na produkcję wojenną; wytwarzała pojazdy terenowe. W latach 40. XX wieku sediny produkowane były w pojedynczych egzemplarzach, wyłącznie dla VIP-ów.
– Sedinę kupiłem w 2005 r. na Słowacji – wspomina Manfried Bauer. – W warsztacie pod Hamburgiem przeprowadzono wstępną renowację.
Samochód jest sprawny, dopuszczony do ruchu w Niemczech.

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3