Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem kolejowym do Polic

Sołtys Ciecina
Sołtys Ciecina
Aby uruchomić w Szczecinie tramwaje dwusystemowe, należy zbudować łączniki torowe. Jeden z nich może powstać w ciągu ulic Krasińskiego i Orzeszkowej.

Już 20 lat temu społecznik ze Słonecznego, Jerzy Turek, forsował pomysł budowy łącznika torowego umożliwiającego zjazd ze stacji Szczecin Zdroje na torowisko w stronę Płoni. Umożliwiłoby to uruchomić Szybką Kolej Miejską, bez konieczności budowy linii Szybkiego Szybkiego Tramwaju.

Jak dowodzą znawcy tematu skupieni wokół stowarzyszenia SENS, jest to o wiele tańsze i łatwiejsze przedsięwzięcie, niż budowa linii tramwajowej od podstaw.

Marcin Klassa przekonuje w swoich opracowaniach, że o wiele bardziej przystępnym dla pasażerów od SKM jest tramwaj dwusystemowy łączący ścisłe centrum z peryferiami i okolicznymi miejscowościami. Obecnie prawdziwe centrum handlowe znajduje się wzdłuż al. Wyzwolenia. Tu mają początek linie autobusowe do Polic, więc również tutaj byłby przystanek tramwaju do Poli, który zastąpi linię 107.

Dla przykładu linii tramwaju dwusystemowego ze Szczecina do Polic miejsce na łącznik torowy znajduje się na ul. Orzeszkowej (na odcinku od Krasińskiego do Kołłątaja), gdzie nawierzchnia jezdni jest na tej samej wysokości co pobliskie torowisko kolejowe. Nie ma zatem żadnych przeszkód, by takie połączenie torowe w tym miejscu wybudować. Trzeba jedynie doprowadzić torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Krasińskiego, gdzie łączyło by się z obecną siecią tramwajową (patrz zdjęcia).

Od Niebuszewa można by już jechać po torowisku kolejowym do Polic (konieczna budowa torowiska od wiaduktu nad ul. Piłsudskiego do pętli przy osiedlu Chemik) i nawet dalej, do Trzebieży, prawdziwie szybkim tramwajem.

Do obsługi linii kolejowych będą potrzebne tramwaje dwusystemowe wyposażone w drzwi po obu stronach wagonu oraz w dwie kabiny motorniczego. Powinny też posiadać specjalne wysuwane rampy umożliwiające wysiadanie na perony kolejowe. Ponadto powinny mieć odpowiednio szerokie obręcze kół. Takie mają tylko tarty KT4Dt.

Bydgoska PESA jest w stanie zbudować dla Szczecina tramwaje dwusystemowe. Będą trochę droższe od tych obecnie eksploatowanych, ale będą bardziej wydajne niż autobusy na linii 107.


Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto