Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje na Potulickiej. Eksperci mówią STOP!

Redakcja MM
Redakcja MM
Wracamy do tematu remontu ulicy Potulickiej w Szczecinie.
Wracamy do tematu remontu ulicy Potulickiej w Szczecinie. Andrzej Szkocki
Wracamy do tematu remontu ulicy Potulickiej w Szczecinie.

Stan torowiska i nawierzchni kwalifikuje ją do natychmiastowego remontu. Obawy mieszkańców potwierdzają nasi rozmówcy.

Niedawno pisaliśmy na temat katastrofalnej sytuacji na ulicy Potulickiej. – Proszę spojrzeć jak to wygląda, nie trzeba być ekspertem, żeby dostrzec jak wykrzywione są szyny, ale i nawierzchnia nie jest w najlepszym stanie – mówiła nam Zofia Schulz, którą spotkaliśmy przy ulicy Potulickiej. – Kiedyś byłam świadkiem jak spod koła samochodu wyleciała kostka brukowa i uderzyła w przejeżdżający wagon.

Według naszych informacji, 2-3 lata temu rozważano zamknięcie tej trasy dla ruchu tramwajowego, ale stwierdzono że wkrótce będzie generalny remont. Teraz okazało się, że remontu tak szybko nie będzie. Po naszym alarmującym materiale okazało się, że miasto poszukuje środków na modernizację ul. Potulickiej i
fragmentu ul. Narutowicza. Potrzeba na to 46 milionów złotych.

– Miasto jest przygotowane do rozpoczęcia inwestycji. Wykonana jest już niezbędną dokumentacja modernizacji. W marcu została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – tłumaczy Dariusz Wołoszczuk z biura promocji i informacji Urzędu Miasta.

Niszczą się tatry

Robert Łubiński, Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej:

– Ulica Potulicka kwalifikuje się do remontu kapitalnego od co najmniej kilkunastu lat. Ruch tramwajów powinien być wstrzymany. Chodzi nie tylko o krzywe torowisko, ale i nawierzchnię jezdni, po której z przejazdem mają problem także samochody. Nierówna kostka brukowa, wystające szyny – strach tamtędy jechać.
Ostatnio dowiedzieliśmy się, że miasto odłożyło remont tej ulicy co najmniej do 2014 roku. Z remontem nie można już dłużej czekać. Stan torów powoduje, że tabor, który kursuje do pętli na Potulickiej szybciej zużywa się. Dotyczy to szczególnie tramwajów sprowadzonych z Berlina, czyli tatr. To tak jakby ustawić samochód na stanowisku diagnostycznym i przez całą dobę poddawać go próbom na rolkach.

Przypomnę jeszcze ambitne plany, która zakładały przeniesienie linii tramwajowej z ulicy Potulickiej pod dworzec kolejowy. Koncepcja zakładała, że pasażerowie korzystający z kolei mieliby bliskie dojście do tramwaju przez ulicę Czarnieckiego. Następnie te ambitne plany zarzucono na rzecz remontu torowiska bez przenoszenia linii. A musimy też pamiętać, że oprócz ulic Potulickiej i Narutowicza, o których tu mówimy, to pomiędzy Bramą Portową i Narutowicza tramwaje jadą Aleją 3 Maja, na której tory również są już w złym stanie i wymagają pilnej wymiany, a o tym w ogóle się nie wspomina. 

Tymczasem miasto planu je budowę ulicy Wkrzańskiej (odcinek od Bandurskiego do Łącznej) dwujezdniowej, gdzie w zupełności wystarczy droga jednojezdniowa, a pieniądze przeznaczone na tę przebudowę można byłoby przesunąć na remont Potulickiej.

Normy przekroczone
Marek Goc, prawnik:

– Jako były radny Rady Miasta Szczecina z okręgu wyborczego obejmującego Śródmieście wyrażam głębo kie zaniepokojenie powzięciem informacji o ewentualnym zaniechaniu w 2012 roku modernizacji ciągu ulic Potulicka-Narutowicza. Są to chyba ostatnie w tak złym stanie ulice ze ścisłego centrum. Ciąg znajduje się przy Dworcu Głównym i jego stan jest bardzo niekorzystny wizerunkowo wobec turystów. W ostatnich latach w tym rejonie powstają nowe osiedla, przy ulicach Sowińskiego, Kusocińskiego, Dąbrowskiego. Ulica stanowi naturalny dojazd do dużych skupisk ludzkich, skupiska szkół przy ulicy Sowińskiego i wymaga niezwłocznego doprowadzenia do normalnego stanu.

W istniejącym stanie torowiska tramwaje nie powinny się tam już poruszać. Torowisko zostało zbudowane w 1969 roku, a więc 42 lata temu, podczas gdy jakiekolwiek normy wskazują, że winno być remontowane maksimum po około 25 latach eksploatacji. Jak przypominam sobie prezydent Krzystek w kadencji 2006-2010
wielokrotnie na sesjach Rady Miasta zapewniał, że ta ulica ma priorytet w zakresie modernizacji. Również przedkładając w listopadzie 2010 roku „wyborczy” budżet na 2011 rok w pozycjach istniał zapis „Modernizacja ciągu ulic Potulicka/Narutowicza”. 

Autobus też miałby tu problem

Maciej Sochanowski, Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej:

– Ta ulica jest w katastrofalnym stanie, chodzi nie tylko o stan torowiska, ale i nawierzchni, nadaje się do natychmiastowego remontu. Biorąc pod uwagę pomysł zamknięcia ruchu tramwajowego przez Potulicką  należy się po pierwsze zastanowić, czy zastępcza komunikacja autobusowa też nie będzie miała problemów z przejazdem. Po drugie, pętla „Potulicka” spełnia bardzo ważną rolę. Po zamknięciu trasy gdzie zostaną skierowane linie 1, 4 i 9? Pozostaje pętla przy Dworcowej, ale ta trasa nie zdoła pomieścić trzech linii tramwajowych.

Marek Jaszczyński
[email protected]




– To torowisko zostało zbudowane w 1969 roku, a więc 42 lata temu, podczas gdy jakiekolwiek normy wskazują, że winno być remontowane maksimum po 25 latach – mówi Marek Goc, prawnik.

**
Zobacz też:
Potulicka: Ruch tramwajów powinien tu być natychmiast wstrzymany! [zdjęcia]

**


Zmień swoje drogowe miasto


Czekamy na Wasze interwencje!

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto