Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Torowisko na ul. 26 Kwietnia bliżej osiedli? Co na to eksperci?

Marek Jaszczyński
Ul. 26 Kwietnia jest gotowa do budowy torowiska
Ul. 26 Kwietnia jest gotowa do budowy torowiska
Sprawdzamy, kiedy ma być gotowa analiza ekonomicznych i technicznych aspektów koncepcji budowy torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia na odcinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Derdowskiego.

- Analiza została zlecona w pierwszym półroczu i prace nad nią trwają. Powinna być gotowa we wrześniu - zapewnia Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta.

Ulica gotowa, tylko budować

Dokumentacja odpowie, gdzie mogłyby być przystanki i ile mogłaby kosztować nowa trasa. Sama ulica jest gotowa do budowy torowiska i nie jest to tylko podwyższenie wiaduktu przy Turzynie.

- W poprzednich latach, do 1991 roku miasto wyłożyło ogromne środki na przebudowę ulicy 26 Kwietnia (poszerzenie, budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej). Jedynie, co nie zostało wykonane to budowa torowiska i trakcji napowietrznej. Przewidywano w tamtym okresie też budowę trasy od ul. Derdowskiego do ul. Żołnierskiej - mówi Janusz Światowy, miłośnik komunikacji miejskiej. - Może dobrze się stało, że nie wybudowano tej trasy, bo w tej chwili są nowe technologie i jest nowa perspektywa w jej budowie połączona z budową trasy tramwajowej, od pętli w Lesie Arkońskim do Wojska Polskiego i dalej do ul. Szafera (pętla przy Arenie Netto) i zapowiedzią miasta o budowie trasy dalej, co daje nadzieję na połączenie z ul. 26 Kwietnia. I z tego powodu jawi się perspektywa rozwoju komunikacji tramwajowej: nowych linii na różnych relacjach.

Tramwaj dwukierunkowy?

Według naszego rozmówcy można rozważać wariant trasy tramwajowej z ul. 26 Kwietnia przez ul. Santocką, Witkiewicza do Taczaka, jako linię jednotorową z wagonami dwukierunkowymi.

- Ale jest pewien szkopuł, jezdnie nie są przystosowane do ciężkiego taboru tramwajowego, są tez zbyt wąskie i nadmiernie obciążone, ale też zagrażające istniejącym tam budynkom. Koncepcja ta leży w gestii i możliwości finansowych miasta - uważa Janusz Światowy.

Przypomnijmy, że nie jest to nowy pomysł.

- Pomysłu budowy linii tramwajowej na 26 Kwietnia nigdy nie udało się przeforsować - mówi Jan Stopyra, obecnie radny, a w okresie 1973-1984 prezydent Szczecina. - Zawsze były pilniejsze potrzeby na przykład zmiana starego układu komunikacyjnego na alei Piastów, czyli przeniesienie torowiska między drzewa.

Plany z końca XX wieku

Przypomnijmy, że projekt inwestycji „26 Kwietnia” wykonało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego ze Szczecina z ulicy Dworcowej - jak podaje portal swiatowy.org. Koszty inwestycji według cen z 1978 roku miały wynieść 234.190.000 złotych. Budowę linii tramwajowej uzasadniano tym, że w tym okresie powstało już osiedle „Przyjaźni” i budowano właśnie osiedle „Kaliny” a dwie linie autobusowe 75 i 76 nie byłyby w stanie obsłużyć mieszkańców tych osiedli. Skąd znamy te problemy!? Do dziś linia autobusowa nr 75 należy do najbardziej przeładowanych w mieście.

Na odcinku od wiaduktu do ulicy Santockiej poszerzono ulicę 26 kwietnia w kierunku południowym kosztem pracowniczych ogródków działkowych i terenów zielonych przy bazie ówczesnej Politechniki Szczecińskiej. Na odcinku od ulicy Santockiej do Derdowskiego nowy odcinek ulicy 26 Kwietnia przebiega przez byłe nieużytki i ogrody prywatnych posesji. Zajęto również na ten cel tereny istniejących w tym czasie ogrodów przy domkach jednorodzinnych przy ulicy Kmiecej.

Stary projekt Budowy torowiska

Od Turzynu do ul. Santockiej zaprojektowano 3 przystanki tramwajowe na skrzyżowaniu z al. Bohaterów Warszawy, na skrzyżowaniu z ulicą Santocką oraz w połowie odcinka na wysokości pierwszych od strony miasta budynków osiedla Przyjaźni. W drugim etapie inwestycji planowano budowę kładki dla pieszych przy dojściu na przystanki.

Przy ulicy Derdowskiego na życzenie Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej zaprojektowano pętlę tramwajowo autobusową z trzema peronami odjazdowymi dla autobusów i 2 dla tramwajów oraz z jednym torem tramwajowym odstawczym. Z pętli mogłyby korzystać zarówno tramwaje linii obsługujących centrum miasta jak i tramwaje linii obwodnicowej: osiedle Kaliny - Krzekowo - Stocznia. Rozwiązanie pętli traktowano jako wariantową propozycję, gdyż w projekcie następnego odcinka trasy od ulicy Derdowskiego do ulicy Żołnierskiej można byłoby skorygować rozwiązanie pętli z dostosowaniem jej do dalszego odcinka trasy.

Zobacz także:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Torowisko na ul. 26 Kwietnia bliżej osiedli? Co na to eksperci? - Szczecin Nasze Miasto

Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto