Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

To już czas! Sezon na rowery rozpoczęty

Redakcja
Jakie są rodzaje rowerów i czym kierować się przy wyborze? ...
Jakie są rodzaje rowerów i czym kierować się przy wyborze? ... Sebastian Wołosz
Jakie są rodzaje rowerów i czym kierować się przy wyborze? Dlaczego jazda jest zdrowa? O tym w dzisiejszym raporcie.

ANNA FOLKMAN
[email protected]
Zapytaj siebie: Po co mi rower?

– W sklepach mamy szeroki wybór rowerów. Dostępne są rowerki typowo dziecięce z kołami od 12 do 24 cali i te, na których jeżdżą dorośli o kołach 26, 28 i 29 calowych – mówi Aksel Pobiarżyn, kierownik działu rowerowego w sklepie Cetus. – Ogólna zasada mówi, że pozioma rama powinna być kilka centymetrów poniżej kroku. Tak byśmy mogli swobodnie zsiadać. Nie ma jednak zależności miedzy wielkością kół a wzrostem. Podstawowa sprawa to przymiarka do roweru i odpowiedź na pytanie, gdzie chcę na nim jeździć. Inny typ roweru sprawdzi się w lesie inny na drogach rowerowych, jeszcze inny w drodze do pracy.

Rodzaje rowerów
– rower trekkingowy to rower podobny do typu miejskiego, koło ma rozmiar kół 28 cali, przydaje się na dłuższe wycieczki. W standardzie ma sakwy, bagażnik, błotniki, oświetlenie itp. Jest przeznaczony do jazdy z obciążeniem
rower miejski to typowy rower do jazdy po mieście o charakterystycznym kształcie. Rowerzysta ma wyprostowaną sylwetkę. To wygodny rower do poruszania się po mieście i na krótkie przejażdżki po okolicy do 30 kilometrów, gdyż w wyposażeniu ma mniej przełożeń
– rower górski (MTB) nadaje się przede wszystkim na wszelkie podjazdy i zjazdy po nierównych terenach. Wyposażony jest w amortyzator o dużym skoku, tak by łagodzić nierówności terenu. Przeznaczony raczej dla zaawansowanych rowerzystów.
– rower szosowy tzw. kolarzówka nadaje się do jazdy po prostych nawierzchniach, asfalcie, pozwala osiągać spore prędkości
– rower crossowy – najbardziej uniwersalny ze wszystkich, nadaje się do jazdy po mieście i do rekreacyjnych przejażdżek po lesie.

Rower – reaktywacja
Po zimowej przerwie podstawowa sprawa to ciśnienie w oponach. Odpowiednie ciśnienie powinno wynosić 2 do 4 atmosfer. Sprawdzając dalej nasz jednoślad powinniśmy zwrócić uwagę na stan łańcucha i zębatek. Jeśli nie przygotowaliśmy łańcucha przed zimą odpowiednio, to z pewnością będzie brudny. Wtedy bierzemy suchą szmatkę, skrapiamy ją nieco benzyną ekstrakcyjną lub innym odtłuszczającym środkiem i wycieramy łańcuch. Nie wolno moczyć łańcucha! Potem stosujemy specjalne środki, jak olej do łańcuchów lub aerozol. Nie przesadzajmy z ilością. Przed wyprawą trzeba skontrolować także klocki hamulcowe i przerzutki. Jeśli nie potrafimy oczyścić roweru i sprawdzić jego elementów sami – skorzystajmy z serwisu. Koszt przeglądu podstawowego to ok. 50 zł. Pełen przegląd to wydatek 100 zł.

To musi mieć twój rower
Zgodnie z przepisami rower musi posiadać: z przodu – światło pozycyjne białe lub żółte selektywne, z tyłu – światła pozycyjne czerwone (może być migające), światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt, co najmniej jeden sprawnie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.



– Od połowy marca mamy w serwisie pełne ręce roboty – mówi Aksel Pobiarżyn, kierownik działu rowerowego w sklepie Cetus. – Niestety szczecinianie przypomnieli sobie o rowerach, dopiero, kiedy wyszło słońce. Do serwisu muszą czekać tydzień. Jeśli przychodzą po nowy rower, mają u nas szeroki wybór i fachowych doradców od ręki. (fot. Sebastian Wołosz)


Opinia eksperta: Ćwiczysz mięśnie, spalasz kalorie
– Jazda na rowerze wywiera na nas pozytywny wpływ, zwłaszcza poprzez usprawnienie układu krążenia i układu oddechowego. Wzmacnia też mięśnie nóg oraz obręczy biodrowej. Osoba ważąca 50 kg podczas spokojnej jazdy może spalić w godzinę 192 kcal, osoba cięższa o 20 kg już prawie o 100 kcal więcej. Do tego dochodzi waga i rodzaj roweru. Ta sama prędkość na lekkiej „kolarzówce” kosztuje mniej niż na cięższym „góralu” o szerokich oponach. Trzeba też uwzględnić różnice spowodowane choćby rodzajem podłoża. Bardziej intensywna jazda lub jazda cięższym sprzętem, w trudniejszych warunkach to oczywiście większy wydatek energetyczny.
Maciej Nieścioruk z Fitness World

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto