Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje tunel w Świnoujściu. Zobacz, jak Wyspiarka przebija się przez ścianę szczelinową. WIDEO i ZDJĘCIA

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Świnoujście buduje tunel. Tak Wyspiarka przebija się przez ścianę szczelinową. Kolejne wyzwanie to 15-metrowy blok wejściowy.
Świnoujście buduje tunel. Tak Wyspiarka przebija się przez ścianę szczelinową. Kolejne wyzwanie to 15-metrowy blok wejściowy. tunel-swinoujscie.pl/GDDKiA
Świnoujście buduje tunel. Tak Wyspiarka przebija się przez ścianę szczelinową. Kolejne wyzwanie to 15-metrowy blok wejściowy.

Świnoujście buduje najdłuższy drogowy tunel pod woda w Polsce. Wyspiarka przebija się przez ścianę szczelinową.

Z wtorku na środę (9-10 marca) Wyspiarka, czyli maszyna TBM pokonała pierwszy metr i zaczęła chować się w uszczelce przytwierdzonej do ściany szczelinowej. To oznacza, że zbliża się chwila, gdy po fazie startu, maszyna rozpocznie właściwe drążenie w gruncie. Zgodnie z harmonogramem ma to nastąpić w końcu tygodnia.

ZOBACZ TEŻ:

- W piątek, 5 marca 2021, gdy TBM została uruchomiona, niektórzy z pewnością pomyśleli, że w ciągu kilku najbliższych dni, powinna już wydrążyć choćby niewielki odcinek tunelu - stwierdza Piotr Flisiak, PORR S.A. - To jednak nie tak. Zanim to bowiem nastąpi „Wyspiarka” musi bowiem przejść fazę startu, a to bardzo skomplikowana operacja i wymagająca czasu.

Jak wyjasnia wykonawca, w chwili oficjalnego uruchomienia, widać było maszynę TBM w szybie startowym, tuż przy betonowej, zbrojonej szklanym włóknem ścianie o grubości 1,2 metra. Najpierw musi ją pokonać, aby móc przejść do kolejnego etapu, czyli wiercenia w długim na 15 metrów bloku wejściowym.

- To wszystko jest niezbędną częścią fazy startu, którą maszyna TBM musi przejść, aby móc rozpocząć drążenie tunelu w gruncie - wyjaśnia Piotr Flisiak. - Przewiercanie tej betonowej ściany szczelinowej i bloku z cementogruntu odbywa się bardzo wolno. Będzie trwało jeszcze kilka dni.

To nie wszystko.

- Przy montażu pierścieni obudowy w komorze startowej konieczne jest jednoczesne wzmacnianie wykonanego już odcinka. I to zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz - wyjaśnia przedstawiciel wykonawcy. - Służą do tego specjalne stalowe konstrukcje. Takie wzmacnianie zapewnia stateczność wykonanej obudowy i eliminuje możliwość jej wyboczenia (wygięcia). Montaż tego odcinka trwa dłużej, niż montaż obudowy już w gruncie.

Zamontowano już pierwsze 3 pierścienie tej obudowy.

- Pozostanie jeszcze osiem, aby głowica maszyny w całości opuściła komorę - wyjaśnia wykonawca. - To od tej obudowy siłowniki odpychają maszynę, aby przesuwała się dalej do przodu. TBM wierci skokowo: najpierw jeden odcinek umożliwiający montaż pierścienia i sam montaż pierścienia, potem kolejny itd. Trzeba też pamiętać, że w fazie startu maszyny mają miejsce jeszcze inne skomplikowane operacje. Między innymi uszczelnienie pierścienia wejściowego tarczy i wspomniane wcześniej wzmacnianie obudowy w szybie startowym.

W związku z tym cała faza startu od momentu uruchomienia maszyny zazwyczaj trwa nawet około 10 dni. Po tym etapie „Wyspiarka” rozpocznie właściwe drążenie w gruncie.

Co dzieje się na budowie?

Prace prowadzone są też w rejonie rampy i tunelu wykonywanych metodą stropową - w segmentach od S1 do S11. W ubiegłym tygodniu kontynuowano m. in. odwadnianie wnętrza konstrukcji oraz wyrównywanie i czyszczenie ścian szczelinowych. W segmencie S11 zabetonowano strop górny, a w segmencie S10 rozpoczęto wykop podstropowy. Trwa przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu, m. in. kanalizacji tłocznej oraz zbiornika retencyjnego R1.

Z kolei po drugiej stronie Świny budowana jest komora odbiorcza - na bieżąco jest odwadniana, podobnie jak wnętrze konstrukcji rampy dojazdowej. W rejonie segmentów R16-R4 prowadzone są wykopy, trwa niwelacja pod rozpory stałe i płyty oraz montowane jest rozparcie tymczasowe. Powstają również stropy górne i wieńce. Kontynuowane jest uszczelnianie i mycie ścian szczelinowych.

Inwestycja ma być gotowa do końca III kwartału 2022 roku. Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Koszt to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

ZOBACZ TEŻ:

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Zobacz szczegóły na kolejnych slajdach! >>>

Czy Świnoujście stanie w korkach po otwarciu tunelu? Zobacz ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto