Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szlak rowerowy w woj. zachodniopomorskim. Sprawdziliśmy kolejną trasę rowerową. Niesamowite okolice. [ZDJĘCIA] 25.04

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Niemal księżycowy krajobraz pobliskiej kopalni, po drodze jeziora, wieża widokowa, otulina parku krajobrazowego. Sprawdziliśmy kolejny odcinek Trasy Pojezierzy Zachodnich.

Przejażdżkę rozpoczynamy w Ińsku. Tutaj zbudowany od dłuższego czasu jest już około 4-kilometrowy fragment ścieżki rowerowej w kierunku wsi Storkowo. Pod koniec zeszłego roku do użytku oddano kolejny odcinek, około 7 km ścieżki ze Storkowa do Ginawy.

W ten sposób powstał bardzo ciekawy fragment przyszłej Trasy Pojezierzy Zachodnich. Tuż za Ińskiem, po przejechaniu zabudowy Storkowa przy samej trasie rowerowej zobaczyć można tereny kopalni kruszywa elementów. To ciekawa odmiana w dominującym zielonym otoczeniu przebiegu przyszłych szlaków, na drodze których przeważają lasy, jeziora, moreny. Głębokie wykopy oraz industrialna maszyneria robią wrażenie. W samej wsi można zobaczyć pozostałości po zabudowie dworskiej. Z kolei w Ginawie znajduje się zabytkowy kościół z 1782 roku pw. św. Anny zbudowany metodą ryglową. Do kościoła przylega drewniana dzwonnica. Dziś ścieżka rowerowa kończy się tuż przed Ginawą, aby wjechać do wsi, trzeba przekroczyć ruchliwą Drogę Krajową nr 20.

ZOBACZ TEŻ:

W przyszłości z Ginawy dalej trasą rowerową będzie można dojechać do Drawska Pomorskiego. W sumie już dziś można pokonać jednośladem ten odcinek. W Ginawie kierujemy się dalej na północ do wsi Brzeźniak, gdzie odbijamy na wschód. Tuż za wsią rozpoczyna się leśny odcinek do wsi Kumki. Tutaj teren jest dość podmokły, my musieliśmy w kilku miejscach rower przenosić, ponieważ grzązł on w podłożu.Z Kumek do Drawska dojedziemy wiejską drogą, gdzie ruch jest znikomy. Być może wspomniany leśny odcinek nie wejdzie w skład przyszłej ścieżki.

- Z uwagi na często występujące trudności z realizacją inwestycji na tego typu terenach, brane pod uwagę są również inne warianty przebiegu trasy. W tym celu będą prowadzone konsultacje z partnerami projektu oraz właścicielami gruntów, co pozwoli na wybór najlepszego rozwiązania. Realizację inwestycji planuje się do 2023 roku - wyjaśnia Marek Mucha z Urzędu Marszałkowskiego.

ZOBACZ TEŻ:

Warto wspomnieć, że na opisywanym odcinku można skorzystać także z wyznaczony przed laty rowerowych szlaków lokalnych. Przebiegają one zazwyczaj drogami leśnymi lub jezdniami o znikomym ruchu. Proponujemy z Ginawy pojechać w stronę wsi Nierybno (ubita droga leśna i asfalt) następnie do Studnicy i stamtąd znów do Storkowa i Ińska. Łącznie zrobimy pętlę o dystansie około 30 km.

Mapa trasy dostępna w galerii:

Z kolei trwają prace również nad kolejnymi fragmentami Trasy Pojezierzy Zachodnich na trasie Szczecin-Ińsko. Ze Szczecina już możliwy jest bezpieczny przejazd rowerem do Stargardu. W zeszłym roku oddana do użytku została ścieżka prowadząca od ul. Dąbskiej na osiedlu Bukowym do Płoni i Jezierzyc, skąd od ul. Gościnnej przez Rekowo (odcinek leśny) i Bielkowo (we wsi nowe ścieżki rowerowe) szlak prowadzi w stronę Kobylanki, a następnie ścieżka do Stargardu.

Planowany przebieg Trasy Pojezierzy Zachodnich zakłada, że ze Stargardu szlak będzie wiódł wzdłuż DK20. Dziś na fragmencie tego odcinka jest ścieżka rowerowa, lecz w pewnym momencie się kończy i aby jechać dalej, trzeba przebyć około 2 km ruchliwą i niebezpieczną jezdnią. Później szlak (jeszcze nieoznakowany) skręca w prawo w lokalną drogę w stronę Pęzina, na której ruch jest już znacznie bardziej spokojny. Trwają uzgodnienia z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie możliwości realizacji inwestycji w pasie DK 20. Ustalenia mają związek z planowaną obwodnicą Stargardu, obecna DK20 może stracić status drogi krajowej. Do końca roku powinien zostać ogłoszony przetarg na projekt ścieżki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Co ze ścieżką rowerową z Międzyzdrojów do Świnoujścia? Świnoujski magistrat czeka na decyzję RDOŚ

Stąd w stronę Pęzina (jedną z atrakcji na tym odcinku jest zamek z XIV w) i dalej do Marianowa jedziemy drogą lokalną. Na tym odcinku planowane jest tylko oznakowanie szlaku na istniejącej drodze. Z Marianowa do Mosiny wybudowana zostanie nowa ścieżka. W połowie lutego Urząd Marszałkowski poinformował, że podjęto decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla tego fragmentu szlaku, czyli rozpoczęto proces sporządzania dokumentacji budowlanej, co ma potrwać przynajmniej do listopada.

eśli uda się zdobyć środki na ścieżkę, wyglądać ma ona następująco: Będzie z nawierzchni asfaltowej o długości 8 km i szerokości do 4m. Planuje się odbudowę mostu nad rzeką Dołżnicą. W związku z historycznym charakterem inwestycji (ścieżka będzie zlokalizowana w trasie przebiegu kolejki wąskotorowej), przewiduje się lokalne umieszczenie: szyn kolejki, słupków hektametrażowych, odtworzenie elementów stacji kolejowej, umieszczenie tabliczek z nazwami przystanków oraz tablic historycznych.

Kilka kilometrów dalej, we wsi Kozy szlak będzie się rozwidlał. Na południe poprowadzi w stronę Choszczna, skąd już dziś ścieżką dojedziemy do Barlinka. Na północ poprowadzi do Ińska.

Istniejące i planowane odcinki zachodniopomorskich tras rowerowych można śledzić pod linkiem: https://trasyrowerowe.wzp.pl

ZOBACZ: Przewodniki rowerowe w GS24.pl!

WIDEO: Przewodnik rowerowy: Nowe Warpno, piękne miejsce tuż za rogiem. Zobacz wideo!

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto