Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczeciński Szybki Tramwaj zastąpi "pośpiechy". Znamy propozycje zmian

Redakcja MM
Redakcja MM
Sebastian Wołosz
Znamy propozycję zmian w komunikacji zbiorowej po tym jak powstanie pierwszy odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

SST spowoduje wyeliminowanie niektórych linii autobusowych oraz ograniczenie liczby autobusów. Z jednej strony to wpłynie korzystnie na ekologię, ale mieszkańcy prawobrzeżnych dzielnic będą musieli pożegnać się z dotychczasowym sposobem podróżowania w kierunku lewobrzeża. Dlaczego? Do lamusa miałyby odejść tak popularnie obecnie linie pospieszne.

Założenia zostały przedstawione w czasie VI konferencji naukowo-technicznej "Rozwój transportu publicznego w aglomeracji szczecińskiej". Niezbędne zmiany w obsłudze prawobrzeża przedstawił dr inż. Stanisław Majer z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.

- Z tego, co mi wiadomo, te propozycje są zbieżne z tym, co proponuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego - mówi Stanisław Majer. - Dziś trasy autobusów i tramwajów pokrywają się od Bramy Portowej do Basenu Górniczego. Jeżeli będą się pokrywać po uruchomieniu SST to będzie to niegospodarność. Likwidacja linii pospiesznych to konsekwencja budowy nowej linii.

Do likwidacji miałyby pójść linie pospieszne A (176 kursów), B (184), D (47), E (54). Linia C (81 kursów) miałaby zostać skrócona do Basenu Górniczego, a linia G (22) do pętli Turkusowa. W godzinach szczytu liczba kursów linii A, B, C, D, E, G wynosi 27 (co 2 minuty i 13s), co oznacza 4698 pasażerów na godzinę. Dla porównania Szczeciński Szybki Tramwaj w godzinach szczytu, w dzień powszedni ma mieć 30 kursów na godzinę (co 2 minuty kurs), co oznacza 5880 pasażerów na godzinę.
- Godziny poza szczytem to 15 kursów na godzinę, co 4 minuty kurs, a liczba miejsc udostępnianych w godzinie (zdolność przewozowa) wyniesie 2940 pasażerów na godzinę - wyjaśnia Stanisław Majer z ZUT.

SST spowoduje też zmiany w siatce połączeń autobusów zwykłych. Linia nr 54 zostanie skrócona do pętli Turkusowa, podobnie linia nr 84, 73, 79. Linia nr 65 pojedzie zmienioną trasą do pętli Turkusowa. A autobusy nr 55 dojadą tylko do przystanku "Gryfińska". Z rozkładu zniknie autobus linii nr 71. Linia 77 pojedzie zmienioną trasą przez ulicę Gryfińską, natomiast linia 64 zwiększy czestotliwość kursów z 3 do 5 kursów. Bez zmian pozostaną kursy linii 66.

3 kwietnia tego roku miasto przekazało plac budowy wykonawcy - konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag, które będzie realizować pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Planowany termin zakończenia inwestycji to kwiecień 2015 roku. Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach.

Przypomnijmy, że w czasie pierwszej debaty dotyczącej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która odbyła się wiosną tego roku, padło ważne stwierdzenie - po pierwsze, 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie, dla pasażera cena jest istotna, ale najważniejszy jest czas.

- Jeżeli się to nie uda, to inwestycja jest niepotrzebna - mówił profesor Wojciech Bąkowski z Uniwersytetu Szczecińskiego. - Kolejne założenie, to koszt przejazdu musi być zbliżony do obecnego, a jakość usług na prawobrzeżu ma wzrosnąć.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto