Szczecińska Kolej Metropolitalna: Złożono wniosek o przedłużenie realizacji projektu. Co z dofinansowaniem?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Udostępnij:
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego poparło wniosek PKP PLK o to, aby zmienić termin zakończenia prac na 31 grudnia 2023 roku.

Pierwotnie budowa SKM miała zakończyć się w tym roku, a to jest nierealne ze względu na problemy wykonawcy, który wykonuje inwestycję na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyrazi swoją zgodę na przedłużenie inwestycji, to ponad 500 mln dofinansowania nie jest zagrożone. Nie jest to jednak oczywiste.

- CUPT potwierdza, że 19.01.2022 wpłynęło do pismo beneficjenta tj. Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego w sprawie wydłużenia do 31.12.2023 r. terminu zakończenia realizacji jak i okresu kwalifikowalności dla projektu Nr POIS.05.02.00-00-0025/17 pn. "Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351" - wyjaśnia Katarzyna Betlejewska z Wydział ds. Komunikacji CUPT. - W celu wydłużenia terminów określonych w Umowie o dofinansowanie danego projektu konieczne jest podpisanie do niej aneksu. W takim przypadku beneficjent powinien przedstawić projektu aneksu i aktualne załączniki do umowy o dofinansowanie, a także dalsze wyjaśnienia w celu przeprowadzenia analizy czy wprowadzone zmiany nie wpływają na spełnianie kryteriów w sposób, który skutkowałby negatywną oceną projektu. Ponadto po uzgodnieniu z Beneficjentem niezbędnych dokumentów do aneksowania umowy konieczne będzie, przy takim wydłużeniu terminu realizacji i kwalifikowalności, uzyskanie zgody instytucji zarządzającej (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej na wprowadzane zmiany w projekcie.

PKP Polskie Linie Kolejowe nadal mają nadzieję, że uda się zakończyć budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej do końca perspektywy finansowej UE. Optymistyczne jest to, że trudny odcinek na modernizowanej linii kolejowej nr 406 (Szczecin-Police) objęła firma doświadczona w branży przebudowy torowisk. To Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. (jest spółką należącą do grupy kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.). Zgodnie z umową wartą ok. 29,9 mln zł ze środków budżetowych, ZRK DOM wzmocni grunt, podtorze i skarpy, a także przebuduje nawierzchnię na ok. 2,5 km odcinku linii Szczecin Główny – Police. Wejście wykonawcy zastępczego na plac budowy planowane jest od 27 stycznia.

Dodajmy, że równolegle trwają prace w ramach SKM, które prowadzą samorządy. Partnerzy SOM: Gmina Police, Gmina Stargard i Gmina Miasto Szczecin, w związku z opóźnieniami na kontraktach PKP PLK S.A. planują zakończyć swoje zadania do III kwartału 2023 roku.

Temat kolei metropolitalnej został również poruszony w czasie konferencji Nowej Lewicy w Szczecinie. Dariusz Wieczorek, poseł Lewicy złożył do ministerstwa infrastruktury interpelację dotyczącą opóźnienia w inwestycji.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie