Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Stąd wypływały transatlantyki

Redakcja MM
Redakcja MM
Kronprinz Wilhelm
Kronprinz Wilhelm Wikimedia Commons
160 lat temu, w 1851 r. w Szczecinie powstała słynna stocznia Vulcan.

Gdy 160 lat temu dwóch przedsiębiorców z Hamburga założyło w Szczecinie stocznię, nie wiedzieli, że będą to podwaliny pod jedną z najbardziej znanych w Niemczech i na świecie stoczni produkującej słynne konstrukcje.

W 1851 roku przy dzisiejszej ul. Ludowej założono warsztat i stocznię Vulcan (Vulcan-Werft), według projektu hamburskich inżynierów D. Brocka i D. Früchtenichta. W 1852 roku wyprodukowano pierwszy statek– pasażerski bocznokołowiec „Die Dievenow” o wyporności 104 ton i prędkości 9 węzłów, dla  szczecińskiego armatora Brauenlicha.

– Ponieważ środki finansowe założycieli szybko się wyczerpały, w 1856 roku firmę przekształcono w spółkę akcyjną: Szczecińskie Towarzystwo Budowy Maszyn „Vulcan” Spółka Akcyjna (nm. Stettiner Maschinenbau AG „Vulcan") o kapitale 3 mln marek a jej udziałowcami zostało 6 szczecińskich i 2 berlińskich kupców i przedsiębiorców – mówi Marek Łuczak, historyk, autor książek o szczecińskich dzielnicach.

Jako oddział fabryki zbudowano również wydział budujący lokomotywy parowe. Do 1906 roku wyprodukowano ich łącznie 2300 sztuk. Na początku działalności zakładu był to jej główny pion produkcyjny. W 1863 roku w zakładzie były trzy piece do wytapiania surówki żelaza i metali oraz trzy inne piece wykorzystywane
do odlewów oraz pracowało 13 maszyn parowych o mocy 107 KM.

W latach 60. XIX wieku liczba zatrudnionych wahała się od 951 do 1385 osób. Biura firmy znajdowały się w Szczecinie przy ul. Panieńskiej 22.

– Myślę, że najbardziej znane, były zbudowane przez Vulcana 9 wielkie statki pasażerskie: SS „Augusta Victoria” (1889),

SS „Kaiser Wilhelm der Grosse” (1897)

SS „Deutschland” (1900),

SS „Kronprinz Wilhelm” (1901)

SS „Kaiser Wilhelm II” (1903), SS „Kaiserin Augusta Victoria” (1906), SS „Kronprinzessin Cecilie” (1907), SS „George Washington” (1909) i SS „Tirpitz” (1914). Trzy z tych statków zdobyły prestiżową nagrodę tzw. Błękitną Wstęgę Atlantyku (ang. The Blue Riband), m.in. SS „Kaiser Wilhelm der Grosse” specjalnie projektowany do pobicia rekordu, będącego dotąd domeną Brytyjczyków.


Marek Łuczak, historyk

– Inżynierowie którzy projektowali stocznię pochodzili z Hamburga, ale przypuszczam, że kapitał był szczeciński, co szczególnie widać przy pierwszych akcjonariuszach z 1856 roku. Zresztą to w 1906 roku otwarto filię w Hamburgu, gdzie co prawda 5 lat później przeniesiono zarząd, ale to Szczecin był pierwszą siedzibą Vulcana.

MAREK JASZCZYŃSKI
[email protected]



Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto