Są to cztery faktury, które prognozują zużycie gazu do stycznia przyszłego roku. Każda na sumę średnio 380 złotych.
– To spory wydatek, a do tej pory płaciłam tylko za faktycznie zużyte paliwo – mówi pani Janina. – Zimą faktycznie było więcej, bo ogrzewam mieszkanie, ale jesienią, kiedy jeszcze jest całkiem ciepło i nie muszę włączać piecyka?
Pani Janina pyta za naszym pośrednictwem, skąd gazownia wie na jakim poziomie będzie zużycie gazu w przyszłości. Zdaniem naszej Czytelniczki zmiany w sposobie naliczania opłat za gaz niczemu nie służą, tylko utrudniają życie odbiorcom. I wprowadzają zamieszanie.
– Czemu ma służyć ta zmiana w rozliczaniu gazu? Czy dotychczasowy system się nie sprawdził? – pani Janina poddaje w wątpliwość nowe sposoby rozliczania.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe SA tłumaczy, że w poprzedniej taryfie nie było możliwości stosowania różnych wariantów rozliczeń w stosunku do klientów tych samych grup taryfowych ze względu na brak rozróżnienia stawek w zależności od częstotliwości wykonywanych rozliczeń.
– Opłaty dla klientów rozliczanych 12 razy w roku były takie same jak dla tych, którzy byli rozliczani tylko kilka razy w roku – twierdzi Joanna Zakrzewska, rzecznik prasowy spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe S.A. – Uwzględniając obowiązek równego traktowania wszystkich klientów wprowadzono zmiany. Klienci, u których stosowany jest system rozliczeń prognozowanych, zostali poinformowani o zmianie sposobu rozliczeń oraz o przysługujących im prawach.
Według PGNiG jednym ze sposobów na obniżenie faktury jest możliwość zgłoszenia istotnie różnego zużycia od wcześniej zaprognozowanego.
– W takim przypadku faktura prognozowana jest korygowana do rzeczywistej wielkości zużycia, co było możliwe również przy poprzednim systemie rozliczeń – tłumaczy Joanna Zakrzewska.
Faktury prognozowane mogą w tym przypadku opierać się na podstawie faktycznego zużycia w analogicznych okresach nawet 3 poprzednich lat.
Natomiast dla nowych klientów, na podstawie szacunkowej wielkości poboru odbiorników gazu (np. kuchenki gazowej, termy do podgrzewania wody, pieca centralnego ogrzewania, itp.) zadeklarowanych przez klienta w zawartej przez niego umowie.
Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?