MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Po 20 latach nieobecności na tory powróciła "dziesiątka" [wideo]

Sołtys Ciecina
Sołtys Ciecina
3 września 2012 roku na szczecińskie tory wróciła linia tramwajowa nr 10. Jest okazja, by przypomnieć jej historię.

Pod koniec lat 60-tych zaistniała potrzeba usprawnienia komunikacji miejskiej w rejonie Stoczni Szczecińskiej, w związku z czym 27 października 1967 roku uruchomiona została linia nr 10 o długości 7,4 km na trasie Stocznia Remontowa - Stocznia Szczecińska - Malczewskiego - Wyzwolenia - Obrońców Stalingradu - aleja Wojska Polskiego - Wawrzyniaka, z nawrotem przez ulicę Jagiellońską. Codziennie tą trasą kursowały składy typu N+ND i 4N+4ND z zajezdni Pogodno.

1 grudnia 1973 roku zlikwidowano torowisko tramwajowe na ulicach Obrońców Stalingradu, i części alei Wojska Polskiego od Placu Sprzymierzonych do Placu Zwycięstwa i ulicy Jagiellońskiej od alei Piastów do alei Wojska Polskiego oraz na Malczewskiego od alei Wyzwolenia do ulicy Matejki. Spowodowało to zmianę trasy "Dziesiątki", która od tej chwili kursowała do ulicy Potulickiej. W tym celu wybudowano nowy odcinek torów od placu Rodła do ulicy Matejki.

Dwa lata później tramwaje 10 zawracały już na nowo wybudowanej pętli Gocław, w miejscu ostatniego "weksla" w Szczecinie usprawniając przy tym ruch w tym rejonie miasta. Obsługę linii przejęła zajezdnia Golęcin, która do samego końca istnienia linii wysyłała na nią składy 4N+4ND. W 1991 roku jedyny raz pojawił się na tej linii skład 105Na, jeden z pierwszych, jaki pojawił się wtedy na stanie zajezdni Golęcin.

Pod koniec lat osiemdziesiątych na trasie "dziesiątki" miały miejsce remonty torowisk. Na ulicy Malczewskiego ruch w latach 1987 - 88 odbywał się wahadłowo po jednym torze. Podobnie było w latach 1988 i 1989 na ulicy Ludowej na odcinku od pętli przy Stoczni Remontowej do ulicy Robotniczej. Tutaj wybudowano tor objazdowy, który znajdował się w miejscu obecnego chodnika po lewej stronie ulicy (patrząc w kierunku Gocławia). Latem 1989 roku roboty przeniosły się na północ, w rejon ulicy Ziemowita, co spowodowało skrócenie "6" i "10" do pętli Ludowa. Z racji wąskiego przesmyku ulicy Dębogórskiej w miejscu remontu, autobus zastępczy mógł podwieźć pasażerów tylko do ulicy Robotniczej, dalej trzeba było przejść odległość jednego przystanku do zajezdni Golęcin, gdzie czekała "szóstka" w kierunku Gocławia.

W związku ze zmniejszającymi się potrzebami przewozowymi 13 kwietnia 1991 roku zawieszono kursowanie linii nr 10 w dni świąteczne, a 20 kwietnia w dni powszednie. Oficjalnie linia. została zawieszona we wrześniu 1992 roku, po zakończeniu remontu torowiska w alei Piłsudskiego.

Powrót „dyszki” nastąpił 1 czerwca 2012 roku, podczas remontu torowiska na Bramie Portowej (początkowo z braku odpowiedniego oznakowania jako 8 bis). Powstało nowe połączenie torowe umożliwiające skręt z pl. Zwycięstwa do pl. Żołnierza Polskiego. Jako szczytowa linia ta kursuje poza wakacjami na trasie Pl. Rodła – Gumieńce, obsługiwana czterema przegubowymi wagonami KT4Dt.

Przyjęta obecnie trasa może się zmienić, np. po otwarciu dla ruchu trasy tramwajowej do Lasu Arkońskiego, gdzie linia 10 mogła by wspomagać "trójkę". Na pewno byłby to łatwy dojazd dla mieszkańców Gumieniec do szpitala przy ul. Arkońskiej jak i mieszkańców tejże ulicy do Cmentarza Centralnego w okresie Wszystkich Świętych.


Zmień swoje drogowe miasto


Czekamy na Wasze interwencje!

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świątek w finale turnieju w Rzymie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto