- Ogłosiliśmy przetarg na zakup sześciu nowych tramwajów - wyjaśnia Zbigniew Dąbrowski, rzecznik spółki Tramwaje Szczecińskie. - Chcemy, żeby były kilkuczłonowe, niskopodłogowe o długości od 28 do 32 metrów. Na ich zakup przeznaczyliśmy 48 mln złotych. Do przetargu stanęły trzy firmy, jednak wymogi formalne spełniły tylko dwie z nich - firma Pesa z Bydgoszczy i Solaris z Wielkopolski. Oferty obu producentów są obecnie rozpatrywane pod względem prawnym. Pierwszy tramwaj wyjedzie na ulice 16 miesięcy po podpisaniu umowy, a ostatni - dwa miesiące później.
Tramwaje produkowane przez Pesę jeżdżą w czterech polskich miastach - 15 w Warszawie, 10 w Łodzi, 7 w Elblągu i 2 w Bydgoszczy.
- Mieszkańcom Szczecina chcemy zaproponować tramwaj, który zabierze 120 pasażerów i będzie mógł jeździć z prędkością do 70 km na godzinę – mówi Michał Żurowski, specjalista ds. kontaktu z mediami. – W tramwaju przygotowano 41 miejsc siedzących i 80 stojących. Dzięki temu, że tramwaj na całej długości ma niską podłogę pasażerowie, zwłaszcza ci niepełnosprawni, mogą wygodnie podróżować. W tramwaju będą także wygodne, wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa oraz system monitoringu.
Kolorystyka pojazdu, zarówno na zewnątrz jak i w środku, oraz dobór siedzeń wykonywane są na życzenie zamawiającego. W zależności od potrzeb, firma może wykonać trój-, pięcio- lub siedmioczłonowe pojazdy, także w wersji dwukierunkowej.
- Na indywidualne życzenie możemy także zamontować klimatyzację w całym tramwaju - mówi Żurowski.
Konkurentem Pesy jest firma Solaris z Wielkopolski. Tramwaje Tramino, które zaproponował Solaris są na razie prototypami. Pierwszy model wyruszy na tory latem 2009 roku.
- Nowo zaprojektowany, niskopodłogowy pojazd ma długość 31,96 metra i składa się z pięciu członów - wyjaśnia Marcin Napierała, rzecznik firmy. - Brak stopni podnosi komfort jazdy i ułatwia wsiadanie i wysiadanie, szczególnie osób starszych, matek z wózkami czy też osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Szynowy Solaris pomieści 206 pasażerów, zapewniając 61 siedzeń, pod którymi można schować większy bagaż, a podłoga wagonu wyłożona jest wykładziną przeciwpoślizgową.
Podróżni w Solarisie Tramino mogą czuć się bezpiecznie, ponieważ w tramwaju działa system monitoringu, składający się z zestawu kamer umożliwiających stały podgląd. Obraz z kamer jest rejestrowany i może być odtworzony w dowolnym czasie.
Zobacz też:
Szczecin: Pojedziemy nowoczesnymi autobusami
Trochę historii. Zlikwidowane tramwaje w centrum
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?