Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Kolej trzeba wykorzystać. Zobacz wizje do 2030 roku

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Budowa centrów komunikacyjnych na bazie dworców, czy wytyczenie ...
Budowa centrów komunikacyjnych na bazie dworców, czy wytyczenie ... Marek Jaszczyński
Budowa centrów komunikacyjnych na bazie dworców, czy wytyczenie zachodniej obwodnicy kolejowej, to kierunki rozwoju sieci kolejowej w regionie Szczecina - prognozują eksperci.

Materiał powstał na bazie "Koncepcji rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym". Autorami opracowania jest zespół: dr inż. Marek Molewicz i mgr inż. Józef Jastrzębski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Szczecinie.

Kierunki rozwoju do 2030 - To dokument wstępny, który wyznacza kierunki rozwoju do 2030 roku. Celem jest transport publiczny zrównoważony, przyjazny i dostępny - mówi Marek Molewicz.
W Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym (SOM) sieć linii kolejowych ma długość ok. 212 km. Sieć kolejowa opiera się na szczecińskim węźle kolejowym, z obszaru którego rozchodzą się główne linie kolejowe łączące większość gmin w SOM.

Obecnie w relacjach Szczecin - Stargard, Szczecin - Goleniów i Szczecin - Gryfino czas przejazdu wynosi odpowiednio 36 - 43 min., 36 - 42 min. i 28 - 35 min. Zdaniem autorów opracowania, są to czasy konkurencyjne w stosunku do transportu drogowego. Po modernizacji linii na wymienionych kierunkach czasy te mogą ulec skróceniu.

Szybka kolej miejska

Atutem Szczecina jest obwodnica kolejowa Szczecina od stacji Szczecin Główny przez Szczecin Turzyn i Szczecin Niebuszewo aż do Szczecina Mścięcino i dalej do Polic oraz Trzebieży, która nie jest wykorzystywana w przewozach pasażerskich.

- Na tej obwodnicy znajduje się aż 12 stacji i przystanków niewykorzystanych w komunikacji publicznej - uważają autorzy opracowania. - Problem wykorzystania szlaku jest jednym z ważniejszych do rozwiązania w najbliższych latach. Jest to tym bardziej niezbędne, że wyczerpują się możliwości zwiększenia ilości autobusów komunikacji miejskiej na słabo rozwiniętej sieci drogowej pomiędzy Szczecinem i Policami.

Aby przewozy na tej linii kolejowej były atrakcyjne dla mieszkańców, którzy zrezygnują z korzystania z własnych samochodów, czy przesiądą się z autobusów miejskich należy: zapewnić atrakcyjny czas przejazdu pociągiem, dostosować rozkład jazdy do potrzeb mieszkańców z zastosowaniem dużej częstotliwości kursowania pociągów np. co 20 min. pomiędzy Policami i Szczecinem, a co 60 min. pomiędzy Trzebieżą a Policami, zastosować do przewozów nowoczesny tabor dostępny dla osób niepełnosprawnych, zorganizować węzły komunikacyjne i przystanki przesiadkowe integrujące wszystkie środki transportu publicznego wraz z parkingami typu "Parkuj&jedź".


Obok zachodniej obwodnicy kolejowej (koloro zielony) w dalszych planach można rozpatrywać przedłużenie tej obwodnicy z Polic do Goleniowa przeprawą mostową/tunelową przez Odrę równolegle z zachodnim drogowym obejściem Szczecina.

Kolej bliżej policzan To nie wszystko. Jednym z kolejnych pomysłów autorów opracowania jest przybliżenie kolei do osiedli mieszkaniowych w Policach, a konkretnie do osiedla Chemik. W tym przypadku eksperci przedstawili dwa warianty przebiegu planowanej linii kolejowej.

Wariant I to odgałęzienie linii kolejowej jako linii jednotorowej, która kończy się na terenie osiedla. Zaletą tego wariantu są mniejsze koszty budowy linii kolejowej, gdyż jej długość wyniesie ok. 3 km, natomiast wadą tego rozwiązania jest to, że pociągi ominą dotychczasową stację Police.

Wariant II to odgałęzienie linii kolejowej, która przebiega tak jak w wariancie I z tym, że biegnie dalej aż do stacji zakładowej w okolicy ul. Kuźnickiej (patrz rysunek). Tam nowa linia kolejowa zostanie połączona z dotychczasową infrastrukturą kolejową stacji zakładowej ZCH Police. Wadą tego wariantu są wyższe koszty budowy linii kolejowej, gdyż jej długość wyniesie ok. 6 km, oraz potrzeba budowy bezkolizyjnego skrzyżowania z drogą nr 114. Zaletą jest to, że utworzona zostanie obwodnica kolejowa Polic, umożliwiająca przejazd pociągiem wokół miasta.

**W kolorze czerwonym przedstawiono kolejową obwodnicę Polic, która biegnie do stacji zakładowej w okolicy ul. Kuźnickiej. Długość nowej linii wyniesie ok. 6 km. Zaletą jest to, że utworzona zostanie obwodnica kolejowa Polic, umożliwiająca przejazd pociągiem wokół mia sta. Wadą, potrzeba budowy bezkolizyjnego skrzyżowania z drogą nr 114.
Zachodnie obejście kolejowe
**Zachodnie Kolejowe Obejście Miasta Szczecina od lat znajduje się w fazie koncepcyjnej. Linia ta planowana jest od stacji kolejowej Stobno przez teren gmin Dobra i Police do stacji zakładowej Police Chemia.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobra przewiduje budowę tej obwodnicy. Budowę przewiduje także "Strategia rozwoju sektora transportu Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020". Zapisana jest w planach zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego.

Koncepcja przewiduje połączenie ze sobą istniejących odcinków linii kolejowych, a mianowicie linii nr 431 Police - Police Chemia oraz nieczynnej linii kolejowej nr 429 Stobno - Szczecińskie Dołuje. Długość planowanego odcinka wynosi 20 km. Ma to być linia jednotorowa, zelektryfikowana z jedną mijanką. Po wybudowaniu zachodniej kolejowej obwodnicy Szczecina i zmodernizowaniu linii nr 406 zostanie utworzona duża obwodnica kolejowa Szczecina.

Natomiast po ewentualnym zrealizowaniu wraz z Zachodnim Obejściem Drogowym Szczecina kolejowego przejścia przez Odrę z Polic do Goleniowa utworzona będzie duża obwodnica kolejowa Szczecina. Taki układ sieci kolejowej zdecydowanie uelastyczni i usprawni możliwości tworzenia połączeń kolejowych wewnątrz SOM, ale także otworzy możliwość nowych połączeń zewnętrznych z regionem, całym obszarem kraju, a także z w połączeniach transgranicznych z Niemcami.

Jest jeszcze jeden argument, który przemawia za realizacją tej inwestycji. Pozwoli wyprowadzić przewozy towarowe, szczególnie materiałów niebezpiecznych z linii kolejowej nr 406 (Szczecin - Trzebież) na nową linię.

Co zrobić, żeby kolej była atrakcyjna? Aby kolej regionalna stała się osią transportu publicznego na kierunkach Szczecin - Stargard, Szczecin - Goleniów, Szczecin - Gryfino i była atrakcyjna dla mieszkańców należy: zwiększyć szybkość przejazdu pociągów poprzez modernizację linii kolejowych, dostosować częstotliwość kursowania pociągów do potrzeb podróżnych, wybudować parkingi typu "Parkuj & jedź", które będą strzeżone z pełnym monitoringiem o odpowiedniej ilości miejsc postojowych dla samochodów osobowych oraz rowerów, dostosować stacje i przystanki do potrzeb podróżnych także osób niepełnosprawnych, udostępniać parking dla podróżnych posiadających bilet na przejazd transportem publicznym w obrębie SOM.

Węzły kolejowe to przyszłość Autorzy wskazali także potrzebę budowy węzłów komunikacyjnych i przystanków przesiadkowych. Jeden z takich węzłów miałby powstać na bazie dworca kolejowego Szczecin Niebuszewo.

- Na niewykorzystanych dotychczas terenach przy dworcu Niebuszewo należy wybudować pętlę końcową autobusów miejskich obsługujących północne dzielnice Szczecina - tłumaczą autorzy. - Rozbudowujące się osiedla w tych dzielnicach będą wymagały zwiększenia ilości linii autobusowych, których nie będzie w stanie pomieścić pętla przy ul. Kołłątaja. Nowa pętla na Niebuszewie odciąży także od autobusów miejskich zatłoczone Rondo Giedroycia i ciasne ulice Niebuszewa.

Przy dworcu powinien zostać zbudowany parking typu Parkuj&jedź dla samochodów osobowych, które mieszkańcy dzielnic północnych pozostawią i skorzystają z transportu publicznego, aby dojechać do centrum. Pętlę autobusową z peronami kolejowymi i przystankami tramwajowymi może połączyć kładka dla pieszych, która powinna sięgać w okolice ul. Pszczelnej i służyć mieszkańcom osiedla Książąt Pomorskich.

Drugi taki węzeł to Szczecin Gocław, na terenie przy obecnej pętli tramwajowej. Przy stacji Szczecin Gocław należy zbudować zintegrowany przystanek kolejowo - tramwajowy wykorzystywany przez pociągi i tramwaj dwusystemowy. Od tego węzła tramwaj, korzystający od Polic z linii kolejowej, będzie wjeżdżał na sieć tramwajową. Na tym węźle usytuowane będą także końcowe przystanki autobusów i mikrobusów z linii obsługujących takie dzielnice jak Stołczyn, Glinki i Skolwin.

Schemat

Jak miałaby wyglądać sieć kolejowa Szczecin - Police? Obok zachodniej obwodnicy kolejowej w dalszych planach można rozpatrywać przedłużenie tej obwodnicy z Polic do Goleniowa przez przeprawę mostową/tunelowa przez Odrę równolegle z zachodnim drogowym obejściem Szczecina.


Plany PKP


Na podstawie danych PKP PLK SA można przyjąć, że do 2030 roku można oczekiwać realizacji modernizacji następujących linii kolejowych:

- Linia kolejowa nr 351 Szczecin Główny - Poznań. Modernizacja ma na celu zwiększenie szybkości dla pociągów pasażerskich do 160 km/h.

- Linia kolejowa nr 273 Szczecin Główny - Kostrzyn n/Odrą. W ramach modernizacji przewiduje się budowę dwutorowego wysokowodnego mostu na Regalicy oraz przebudowę stacji Szczecin Podjuchy. Planowana jest także przebudowa mostu kolejowego na Odrze Zachodniej, mostu na Parnicy oraz wiaduktu nad ul. Heyki w Szczecinie.

- Linia kolejowa nr 401 Szczecin Dąbie - Świnoujście. W latach 2010 - 2013 dokonywana jest modernizacja tej linii na wielu odcinkach o najgorszym stanie technicznym. Pozwoli to na zwiększenie szybkości do 120 - 130 km/h.

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto