Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Czy buspas Most Długi - pl. Zwycięstwa rozwiąże problemy komunikacji miejskiej? [mapa]

Łukasz Brodacki
Łukasz Brodacki
Czy buspas Most Długi - pl. Zwycięstwa rozwiąże problemy komunikacji miejskiej?
Czy buspas Most Długi - pl. Zwycięstwa rozwiąże problemy komunikacji miejskiej? Andrzej Szkocki
Czy pomysł spodoba się mieszkańcom i radnym?

Od kilku miesięcy sytuacja szczecińskiej komunikacji miejskiej polepsza się. Wymieniona została już nawierzchnia torowiska na al. Niepodległości od strony CH Kaskada do Bramy Portowej. Za kilka/kilkanaście dni w tym rejonie zakończy się przebudowa przystanków tramwajowych.

Następnie rusza generalna przebudowa krzyżownic torowisk na Bramie Portowej w Szczecinie i tak jak w przypadku al. Niepodległości zostanie także zmodernizowany układ torowisk i przystanków od strony ulic Wyszyńskiego, 3 Maja i Placu Zwycięstwa.

Przypatrując się tym wszystkim przebudowom wpadłem na pomysł utworzenia buspasa na odcinku Most Długi - plac Zwycięstwa, który doprowadziłby do jeszcze większej poprawy komfortu podróżujących komunikacją miejską w Szczecinie.

Pierwszym etapem modernizacji byłby sam teren wokół Mostu Długiego. Buspas w stronę centrum, który początkowo miałby zaczynać się od strony prawobrzeża, mógłby sprawiać więcej trudności dla kierowców aut, gdyż mieliby na samym moście tylko jeden pas.

Znając życie, nikt by się nie zgodził na takie rozwiązanie, gdyż mogłoby dojść do powiększenia się korków na ulicy Energetyków. Jedyną sensowną decyzją byłoby utworzenie buspasa dopiero na samym terenie przystanku Wyszyńskiego, wyglądałoby to mniej więcej tak:

Pokaż Proponowane buspasy w Szczecinie na większej mapie

Oczywiście autobusowy przystanek Wyszyńskiego (w kierunku Bramy Portowej) uległ by likwidacji, a pozostała po nim zatoczka służyłaby dla kierowców jako skręt w ulicę Księcia Mściwoja. Nowym miejscem zatrzymywania się autobusów byłby przystanek tramwajowy, czyli coś podobnego, co będziemy mieć np. na al. Niepodległości.

Kończąc opisywać pierwszy etap wdrożenia tego buspasa można zauważyć kilka pozytywnych zalet:
- zmniejszenie się opóźnienia linii autobusowych
- podróżujący mają bezpośrednie miejsce przesiadkowe
- dodatkowy pas skrętu w ul. Mściwoja da ulgę tym, którzy teraz chcąc skręcić w tą ulicę muszą czekać aż na samym początku ul. Wyszyńskiego (w godz. szczytu)
- policja nie będzie karać kierowców autobusów za zjeżdżanie z lewego pasa na prawy i potem na zatoczkę przystankową, co ostatnio bardzo się nie spodobało kierowcom, którzy pisali do MM Szczecin, że autobusy komunikacji miejskiej zajeżdżają im drogę
- kierowcy nie będą płacić mandatów za tego typu wyczyn

Idąc dalszym tokiem mojego rozumowania natrafiamy na drugi etap. Oczywiście torowisko od przystanku tramwajowego Wyszyńskiego do Bramy Portowej jest już wyłączone z ruchu dla zwykłych aut, tak więc wystarczy ten odcinek pomalować tylko na kolor zielony (taki jakie będą mieć teraz buspasy).

Wydawałoby się, że wszystko jest dobrze, ale natrafiamy na pewien problem. Otóż niektóre autobusy np. linia 52 czy 76 muszą skręcić w ulicę Tkacką. Wpadłem więc na pomysł, aby zrobić drugie światła na ul. Wyszyńskiego. Wiem, że niektórych te zdanie już podenerwowało, ale coś trzeba z tym zrobić.

Światła, które są teraz przy Bramie Portowej dalej pełniłyby swoją funkcję, natomiast światła wcześniejsze zatrzymywałyby ruch tylko wtedy, gdy do ul. Tkackiej zbliżałyby się autobusy linii 52 i 76 ((na mapie oznaczone znakiem samochodu).

Pokaż Proponowane buspasy w Szczecinie na większej mapie

Podobny system działa, gdy do przejazdu zbliża się tramwaj i w pewnym momencie zapala się czerwone światło. Kiedy ów pojazd szynowy przejedzie zapala się migające żółte światło. Dobry pomysł, ale niby jak miałoby to działać? Mam dwa rozwiązania tego dylematu, tylko nie wiem który wybrać:

a) zainstalowanie przy tych światłach, na środku buspasa (czyli między torami tramwajowymi) słupa, na którym na odp. wysokościach (zależne od pojazdów obsługujących te dwie linie) będzie kilka przycisków, które po wciśnięciu przez kierowców autobusów, będzie wywoływać zapalenie się na tych drugich światłach czerwonego sygnalizatora – podobne rozwiązanie możemy zauważyć, kiedy chcemy przejść przez przejście dla pieszych (np. przy przystankach Kołłątaja)

b) zainstalowanie „przenośnych” nadajników w kabinie kierowców, które po wciśnięciu przez kierowcę w pobliżu tych drugich świateł będą zapalać czerwony sygnalizator. Odbiornik mógłby być zainstalowany w pobliżu, jeżeli byłaby to technologia Bluetooth lub w przypadku technologii IrDA na słupie, który będzie podtrzymywał „drugie światła”. Podobne rozwiązanie jest w tramwajach, gdzie motorniczy ze swojej kabiny może zmieniać położenie torów na zwrotnicy.

Dodatkowo w drugim etapie trzeba byłoby zamontować, jak już wcześniej wspomniałem maszt sygnalizacyjny, na którym byłyby dwa sygnalizatory na dwa pasy ruchu, a na górze zamontowana byłaby tabliczka „Uwaga wyjazd autobusu” lub „Uwaga przejazd drogowy”. Sama konstrukcja przypominałaby oczywiście znak „П”, podobne konstrukcje podtrzymują tablice informacyjne odnośnie numerów dróg i nazwy miejscowości, do których prowadzą.

Końcowy trzeci etap zależy od tego czy pomysł utworzenia tramwajowego przystanku na Placu Zwycięstwa dojdzie do realizacji. Jeżeli to się uda to linie autobusowe, które jadą w stronę Kościuszki można przenieść z przystanku autobusowego Plac Zwycięstwa na przystanek tramwajowy (jeżeli tam powstanie). Oczywiście sygnalizacja dla tramwajów obejmowałaby także kierowców autobusów.

Podsumowując. Utworzenie buspasa Most Długi – Plac Zwycięstwa da wiele dobrego dla szczecińskiej komunikacji miejskiej. Brak stania autobusów w korkach na ul. Wyszyńskiego (brak opóźnień), bezpośrednie przystanki przesiadkowe, brak kar dla kierowców autobusów, którzy spiesząc po pasażerów czasami łamią prawo drogowe, czy np. dodatkowy pas skrętu do ul. Mściwoja. Z buspasa także mogą korzystać pojazdy uprzywilejowane.

Chciałbym także zmobilizować Was do pisania komentarzy/zastrzeżeń dotyczących powyższego artykułu, bo razem możemy zdziałać więcej, no i jak wiadomo im więcej ludzi tym więcej pomysłów.

Łukasz Brodacki


Zobacz też:

Szczecin: Kończy się bezkarność kierowców autobusów

Moje Miasto Szczecin www.mmszczecin.pl on Facebook

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto