Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

System Zarządzania Ruchem: Przydaje się czy nie?

Redakcja MM
Redakcja MM
Sebastian Wołosz
Kierowcy przyzwyczajają się do tablic informacyjnych na szczecińskich ulicach, które mają ułatwić poruszanie się po mieście. To część Systemu Zarządzania Ruchem. Jak działa przekonaliśmy się na własnej skórze.

Jak wyglądał nasz test? Sprawdziliśmy tablice przy Bramie Portowej i przy ulicy Gdańskiej. Rano godz. 10.15, jedziemy z prędkością 50 kilometrów na godzinę. Nie ma problemu, żeby odczytać informację z tablicy. Jedziemy ulicą Wyszyńskiego, Gdańską, zawracamy pod estakadą i wyjeżdżamy ponownie na Gdańską. Korzystamy z dużej tablicy, tym razem możemy rozwinąć dopuszczalną prędkość 70 km/h, mimo to nie ma problemu z odczytaniem treści: znamy siatkę ulic. Za to problem muszą mieć osoby nie znające miasta.

Po co są tablice

Za pośrednictwem tablic kierowcy otrzymują dwie informacje. Pierwsza mówi o faktycznym czasie przejazdu pomiędzy punktem, w którym znajdują się tablice a punktem docelowym czyli Mostem Długim, Trasą Zamkową czy Rondem Uniwersyteckim (w kierunku wjazdu do centrum) oraz autostrady A6 w przypadku wyjazdu z miasta a także pomiędzy punktami kontrolnymi np. pomiędzy Szosą Stargardzką a skrzyżowaniem ul. Struga z Granitową. Czas podawany na tablicach jest czasem rzeczywistym odczytanym z tablic rejestracyjnych przejeżdżających samochodów za pomocą kamer. To właśnie one odczytują tablice rejestracyjne oraz liczą poszczególne czasy przejazdu.

Ile jest tych tablic

W Szczecinie działa pięć tablic, które na wycinku mapy miasta (odwzorowanej na nawigacji) pokazują czas przejazdu pomiędzy wskazanymi odcinkami tras a także informują o zatłoczeniu na ulicach. Tablice o wymianach 5 x 6 metrów zamontowane zostały na: sul. Szosa Stargardzka przed skrzyżowaniem z autostradą A6 w kierunku centrum s ul. Struga przed skrzyżowaniem z ul. Gryfińską w kierunku centrum sul. Eskadrowa przed wjazdem na Most Pionierów i zjazdem w kierunku Mostu Cłowego w kierunku centrum s ul. Gdańska przed rozjazdem na Trasę Zamkową i ul. Energetyków w kierunku centrum s Brama Portowa pomiędzy ul. Potulicką a Kaszubską wyjazd z miasta.

Co oznaczają kolory

Druga informacja dla kierowców za pośrednictwem kolorów mówi o płynności ruchu na danych odcinkach. I tak: 

  • kolor zielony: informacja o płynnym poruszaniu się odcinkiem trasy
  • kolor żółty: występuje spowolnienie ruchu
  • kolor czerwony: znaczne utrudnienie w ruchu

Na podstawie tych informacji, umieszczonych na tablicach przed skrzyżowaniami, kierowca może podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszej dla siebie trasy w oparciu o rzeczywisty czas przejazdu. W przyszłości na tablicach będą pojawiać się także informacje tekstowe na temat utrudnień i zmian w ruchu w innych rejonach miasta.

Zmiany na krzyżówkach

W ramach systemu Zarządzania Ruchem zmienione zostały programy sterowania sygnalizacjami świetlnymi w pięciu newralgicznych miejscach. W pełni akomodacyjne sygnalizacje funkcjonują już na:
– skrzyżowaniu przy Moście Długim,
– skrzyżowaniu ul. Struga z Gryfińską.
– skrzyżowaniu Autostrady Poznańskiej z ul. Ustowską,
– skrzyżowaniu ul. Granitowej z Autostradą Poznańską.
– skrzyżowaniu ul. Granitowej z ul. Marmurową.
Cykle trwania zielonego światła na poszczególnych kierunkach ruchu dostosowują się do natężenia ruchu.

Opinia Eksperta
Jacek Pok
biegły sądowy w dziedzinie inżynierii i organizacji ruchu drogowego
-
Świetnie, że system powstał. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, gdzie taki system działa. Z tablic możemy dowiedzieć się aktualnych informacji, które są podawane z czujników i wyświetlane na tablicach. Do tej pory informacje nie były dostępne tak szybko: kierowcy słuchali radia, które zbierało informacje od policji, czy straży miejskiej. Zanim zostały przetworzone, niejednokrotnie traciły na aktualności. Teraz decyzję o tym, którą drogę wybrać, podejmuje kierowca. Nie przekonują mnie argumenty, że tablice są nieczytelne. Jeżeli jedziemy z dopuszczalną prędkością, można odczytać informację. System jest przeznaczony dla mieszkańców Szczecina, którzy znają układ ulic, a nie dla turystów. Kiedy jechałem w 1995 roku obwodnicą Paryża, podobny system sprawdził się znakomicie.

Dariusz Wołoszczuk
Biuro Promocji i Informacji Urzędu Miasta

– Jesteśmy gotowi do zmian, tablice będą mieć optymalny wygląd. Możemy dowolnie zmieniać treści, krój czcionek. System Zarządzania Ruchem przeszedł „bojowy chrzest”, gdy doszło do awarii sygnalizacji w rejonie Mostu Długiego oraz gdy na ulicy Gdańskiej doszło do wypadku dźwigu. Informacje o utrudnieniach od razu pojawiły się na tablicach.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecin.naszemiasto.pl Nasze Miasto