Jak wyglądał nasz test? Sprawdziliśmy tablice przy Bramie Portowej i przy ulicy Gdańskiej. Rano godz. 10.15, jedziemy z prędkością 50 kilometrów na godzinę. Nie ma problemu, żeby odczytać informację z tablicy. Jedziemy ulicą Wyszyńskiego, Gdańską, zawracamy pod estakadą i wyjeżdżamy ponownie na Gdańską. Korzystamy z dużej tablicy, tym razem możemy rozwinąć dopuszczalną prędkość 70 km/h, mimo to nie ma problemu z odczytaniem treści: znamy siatkę ulic. Za to problem muszą mieć osoby nie znające miasta.
Po co są tablice
Za pośrednictwem tablic kierowcy otrzymują dwie informacje. Pierwsza mówi o faktycznym czasie przejazdu pomiędzy punktem, w którym znajdują się tablice a punktem docelowym czyli Mostem Długim, Trasą Zamkową czy Rondem Uniwersyteckim (w kierunku wjazdu do centrum) oraz autostrady A6 w przypadku wyjazdu z miasta a także pomiędzy punktami kontrolnymi np. pomiędzy Szosą Stargardzką a skrzyżowaniem ul. Struga z Granitową. Czas podawany na tablicach jest czasem rzeczywistym odczytanym z tablic rejestracyjnych przejeżdżających samochodów za pomocą kamer. To właśnie one odczytują tablice rejestracyjne oraz liczą poszczególne czasy przejazdu.
Ile jest tych tablic
W Szczecinie działa pięć tablic, które na wycinku mapy miasta (odwzorowanej na nawigacji) pokazują czas przejazdu pomiędzy wskazanymi odcinkami tras a także informują o zatłoczeniu na ulicach. Tablice o wymianach 5 x 6 metrów zamontowane zostały na: sul. Szosa Stargardzka przed skrzyżowaniem z autostradą A6 w kierunku centrum s ul. Struga przed skrzyżowaniem z ul. Gryfińską w kierunku centrum sul. Eskadrowa przed wjazdem na Most Pionierów i zjazdem w kierunku Mostu Cłowego w kierunku centrum s ul. Gdańska przed rozjazdem na Trasę Zamkową i ul. Energetyków w kierunku centrum s Brama Portowa pomiędzy ul. Potulicką a Kaszubską wyjazd z miasta.
Co oznaczają kolory
Druga informacja dla kierowców za pośrednictwem kolorów mówi o płynności ruchu na danych odcinkach. I tak:
- kolor zielony: informacja o płynnym poruszaniu się odcinkiem trasy
- kolor żółty: występuje spowolnienie ruchu
- kolor czerwony: znaczne utrudnienie w ruchu
Na podstawie tych informacji, umieszczonych na tablicach przed skrzyżowaniami, kierowca może podjąć decyzję o wyborze najkorzystniejszej dla siebie trasy w oparciu o rzeczywisty czas przejazdu. W przyszłości na tablicach będą pojawiać się także informacje tekstowe na temat utrudnień i zmian w ruchu w innych rejonach miasta.
Zmiany na krzyżówkach
W ramach systemu Zarządzania Ruchem zmienione zostały programy sterowania sygnalizacjami świetlnymi w pięciu newralgicznych miejscach. W pełni akomodacyjne sygnalizacje funkcjonują już na:
– skrzyżowaniu przy Moście Długim,
– skrzyżowaniu ul. Struga z Gryfińską.
– skrzyżowaniu Autostrady Poznańskiej z ul. Ustowską,
– skrzyżowaniu ul. Granitowej z Autostradą Poznańską.
– skrzyżowaniu ul. Granitowej z ul. Marmurową.
Cykle trwania zielonego światła na poszczególnych kierunkach ruchu dostosowują się do natężenia ruchu.
Opinia Eksperta
Jacek Pok
biegły sądowy w dziedzinie inżynierii i organizacji ruchu drogowego
- Świetnie, że system powstał. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, gdzie taki system działa. Z tablic możemy dowiedzieć się aktualnych informacji, które są podawane z czujników i wyświetlane na tablicach. Do tej pory informacje nie były dostępne tak szybko: kierowcy słuchali radia, które zbierało informacje od policji, czy straży miejskiej. Zanim zostały przetworzone, niejednokrotnie traciły na aktualności. Teraz decyzję o tym, którą drogę wybrać, podejmuje kierowca. Nie przekonują mnie argumenty, że tablice są nieczytelne. Jeżeli jedziemy z dopuszczalną prędkością, można odczytać informację. System jest przeznaczony dla mieszkańców Szczecina, którzy znają układ ulic, a nie dla turystów. Kiedy jechałem w 1995 roku obwodnicą Paryża, podobny system sprawdził się znakomicie.
Dariusz Wołoszczuk
Biuro Promocji i Informacji Urzędu Miasta
– Jesteśmy gotowi do zmian, tablice będą mieć optymalny wygląd. Możemy dowolnie zmieniać treści, krój czcionek. System Zarządzania Ruchem przeszedł „bojowy chrzest”, gdy doszło do awarii sygnalizacji w rejonie Mostu Długiego oraz gdy na ulicy Gdańskiej doszło do wypadku dźwigu. Informacje o utrudnieniach od razu pojawiły się na tablicach.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?