STS Fryderyk Chopin - Historia i rejsy
Żaglowiec został wybudowany przez Fundację Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Jako jedyny w Polsce ma maszty sześciorejowe. Pod względem wyporności i długości całkowitej jest to po Darze Młodzieży drugi co do wielkości żaglowiec pływający pod polską banderą. Obecnie największy żaglowiec typu bryg na świecie po Rahu Nawardzie i Stavrosie S Niarchosie.
29 października 2010 roku żaglowiec stracił na Atlantyku oba maszty podczas pogody 11 w skali Beauforta. Dryfował w odległości ok. 160 km na południowy zachód od wysp brytyjskich Scilly z 47 osobami na pokładzie. 1 listopada 2010 żaglowiec ściągnięty do Falmouth, portu leżącego na południowo-zachodnim krańcu Anglii, w Kornwalii. W wyniku decyzji o "odmowie promesy" od ubezpieczyciela i "odmowie wypłaty odszkodowania" przez PZU, żaglowiec był aresztowany 6 grudnia 2010 roku przez Sąd Morski w Londynie, na poczet zabezpieczenia wysokiego długu wobec właściciela kutra rybackiego "Nova Spero", który doholował żaglowiec do portu w Falmouth.
Od stycznia do czerwca 2011 roku trwał remont w brytyjskiej stoczni A&P. Główne koszty mieli pokryć armator, ubezpieczyciel, grupa sympatyków żaglowca zarejestrowana jako inicjatywa "Postaw Piwo Chopinowi", darczyńcy, polscy przemysłowcy. W kwietniu 2011 roku, przy nabrzeżu stoczniowym Queens Wharf, zostały zamontowane wyremontowane maszty żaglowca. Wcześniej został odbudowany bukszpryt. Rozpoczął się również montaż "uzbrojonych" wcześniej na nabrzeżu rei. W tym ostatnim etapie remontu pomagali uczniowie Zespołu Szkół Morskich w Kołobrzegu.
W maju, żaglowiec przepłynął do boi na środku Falmouth Bay. Przebywał tam pod aresztem w związku z procesem przed Królewskim Sądem Morskim dotyczącym sporu pomiędzy armatorem jednostki, a właścicielami kutra Nova Spero, który holował żaglowiec do Falmouth po wypadku. Obecnie żaglowiec miał założonych siedem z szesnastu rei. Reszta ożaglowania została zajęta przez stocznię A&P jako zabezpieczenie kosztów remontu.
17 czerwca 2011 w stoczni A&P w Falmouth, gdzie remontowany był Fryderyk Chopin, wybuchły butle z acetylenem i spowodowały groźny pożar na terenie stoczni. Pożar szalał w pobliżu niezamontowanych jeszcze rei żaglowca, jednak nie spowodował większych strat.
STS Fryderyk Chopin - Współcześnie
W czerwcu 2011 roku Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie, sprzedała żaglowiec firmie 3Oceans, powiązanej z Piotrem Kulczyckim. Nowy armator, po wyremontowaniu statku i wpłaceniu kaucji na poczet zabezpieczenia ewentualnej wpłaty związanej ze sporem sądowym z Nova Speero odebrał go w czerwcu 2012 z portu w Falmouth i od tego czasu statek ponownie zaczął regularnie odbywać rejsy. Pod nowym zarządem statek jest czarterowany na prywatne rejsy oraz odbywają się na nim rejsy w ramach "Niebieskiej Szkoły".
W 2012 roku STS Fryderyk Chopin wygrał Tall Ship's Races 2012 jako pierwszy polski żaglowiec od kilkunastu lat. Wcześniej te prestiżowe regaty wygrywały STS Pogoria, ORP Iskra II oraz STS Dar Młodzieży.
źródło: Wikipedia
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?